۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۳۲

مهر گزارش می‌دهد؛

توسعه امامزاده سید عباس بجنورد در انتظار اجرای وعده‌ها

توسعه امامزاده سید عباس بجنورد در انتظار اجرای وعده‌ها

بجنورد- طرح توسعه امامزاده سید عباس بجنورد که خرداد سال جاری کلنگ خورده است، پس از مدت ها همچنان رها شده و استانداری برای اخذ مجوزهای لازم اقدام نمی کند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: خراسان شمالی یکی از استان‌های کم برخوردار کشور محسوب می‌شود که با توجه به روند بودجه‌ریزی کشور، هیچ گاه نمی‌تواند از طریق بودجه‌های دولتی به فکر تحولی بزرگ در خود باشد و تا زمانی که مسیر بودجه بندی تغییری نکند وضع به همین منوال خواهد بود.

در چنین شرایطی جذب سرمایه گذار اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند زیرا این مسیر تنها راه پیش رو استان برای پیشرفت هر چه سریع‌تر خواهد بود.

به همین منظور مدیران اداره اوقاف شهرستان بجنورد با ارائه طرحی مبنی بر توسعه امامزاده سید عباس بجنورد به دنبال جذب سرمایه گذار و تحول در منطقه معصوم زاده بجنورد شدند.

پس از پیگیری‌های فراوان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز پای کار آمد و به نوعی حمایت کامل خود از طرح مذکور را اعلام کرد.

این طرح گسترده و عظیم که می‌تواند شرایط زندگی مردم حومه امامزاده را به طرز مثبتی تغییر داد دارای ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، درمانی و دینی است و این مسئله از طرح توسعه امامزاده یک پله ترقی برای رشد شهری بجنورد ساخته است.

خبرگزاری مهر تحت خبری با عنوان «صفر تا صد طرح توسعه امامزاده سید عباس بجنورد» ابعاد مختلف مخاطبان را در جریان جزئیات طرح گذاشت؛ در نهایت ۲۴ خرداد ماه سال جاری طرح توسعه امامزاده سید عباس بجنورد با حضور معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور رسماً کلنگ زنی شد.

وعده ساخت ۵ ساله طرح توسط استاندار

محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در این مراسم اظهار کرد: با توجه به تردد سالیانه بیست میلیون مسافر از این محور، مجموعه عظیم توسعه امامزاده را تعریف کردیم تا سود آن نصیب تمام مردم استان شود.

شجاعی با اشاره به اینکه بدون هم افزایی نمی‌توان پروژه‌ای را به سرانجام رساند، خاطرنشان کرد: ما به عنوان مسئولان این نظام در بخش‌های مختلف حاکمیت باید داشته‌های خود را در اختیار مردم قرار دهیم.

توسعه امامزاده سید عباس بجنورد در انتظار اجرای وعده‌ها

وی با بیان اینکه بهره برداری از پروژه فوق بیش از پنج سال به طول نمی‌انجامد، بیان کرد: پروژه امامزاده سید عباس (ع) در زمان بندی مشخص انجام و کار به بخش خصوصی واگذار می‌شود اما تمام موانع موجود بر سر راه بخش خصوصی را حل خواهیم کرد.

در حالی که شجاعی وعده رفع موانع موجود را داده بود اما به نظر می‌رسد نه تنها موانع از بین نمی‌رود بلکه نهادهای مختلف سنگ اندازی هایی برای اجرای این پروژه دارند.

مهدی پندار، معاون بهره برداری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه چندی پیش در نامه‌ای خواستار انجام وظایف نهادهای خراسان شمالی برای آغاز پروژه شده بود. اخذ مجوز کمیسیون ماده ۵ و تغییر کاربری رایگان مورد نیاز در طرح، صدور پروانه ساختمانی با معافیت هزینه نظام مهندسی، رفع معارضین، جابجایی پایگاه انتقال خون و صدور مجوز حذف فضای سبز موجود برخی از این موارد است.

همچنین تخصیص اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای جهت کمک به احداث بخشی از طرح و تملک املاک ضلع غربی امامزاده توسط شهرداری بجنورد از دیگر خواسته‌های معاون بهره برداری اقتصادی موقوفات بود؛ البته باید تاکید کرد که این موارد در جلسه‌ای که در تاریخ سوم خرداد ماه با حضور استاندار خراسان شمالی برگزار شده بود، به تأیید استان رسیده است لذا این موارد جزو وظایف استانداری و دیگر نهادهای مسئول محسوب می‌شود.

۱۹۰۰ میلیارد اعتبار در آستانه پوچ شدن

با این حال به نظر می‌رسد همچنان خبری از اقدامات مهم و قابل اعتنا نیست. محمدرضا یزدان پناه، رئیس هیأت امنای آستان مقدس سید عباس بجنورد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: طی جلسه‌ای با استاندار و رئیس سازمان اوقاف کشور و دیگر مسئولان، استانداری متعهد شد پروانه ساخت طرح جامع را به صورت رایگان صادر کند تا پس از آن اوقاف کشور سرمایه گذاری خود را آغاز کند.

وی افزود: اگر این طرح آغاز شود سازمان اوقاف هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار را وارد استان خواهد کرد و با توجه به محرومیت خراسان شمالی این امر می‌تواند گامی بلند برای رشد و توسعه باشد.

یزدان پناه طرح مذکور را دارای ۴۲ بخش دانست و گفت: آغاز هر بخش به تناسب اشتغال‌زایی مناسبی را برای بجنورد خواهد داشت.

رئیس هیأت امنای آستان مقدس سید عباس بجنورد با اشاره به گذشت چند ماه از کلنگ زنی طرح، بیان کرد: متأسفانه تاکنون کاری پیش نرفته است؛ شهردار پیشین پیوسته برای صدور پروانه ساخت امروز و فردا کرد؛ عملاً تعهدات شهرداری باقی مانده است.

وی افزود: شهردار جدید نیز تاکنون کاری را پیش نبرده؛ این در حالی است که تمامی مسئولان می‌گویند ما در خدمت توسعه استان هستیم؛ لذا این سخنان در حد حرف باقی می‌ماند.

توسعه امامزاده سید عباس بجنورد در انتظار اجرای وعده‌ها

یزدان پناه گفت: به نظر می‌رسد عزمی برای آغاز طرح از سوی استانداری وجود ندارد و کار رها شده است؛ فاز نخست مجموعه تجاری است که ۶۰ هزار متر مربع وسعت دارد و ساخت آن حداقل ۵ سال زمان می‌برد.

وی در انتها بیان داشت: این طرح منطقه را می‌تواند زیر و رو کند و با توجه به محرومیت مردم منطقه، قطعاً سود بسیاری مناسبی به مردم خواهد رسید.

اتفاقات مثبتی در طرح رقم نخورده / ‏‬استانداری وظایفش را عملی کند

یوسف مغروری، عضو شورای شهر بجنورد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تا زمانی که هم افزایی مناسب بین همه‌ی دستگاه‌ها انجام نشود یقیناً این پروژه به سرانجام نخواهد رسید.

وی افزود: در این پروژه استانداری به عنوان دستگاه حاکمیتی کار را مدیریت می‌کند و دستگاه‌های دیگر به عنوان زیر مجموعه آن وظایفی دارند.

مغروری بیان داشت: اتفاقات مثبتی برای این پروژه تاکنون رقم نخورده است؛ ابهاماتی نیز اکنون وجود دارد و مشخص نیست در هر فاز مالکان چه کسانی هستند که این امر نیز جزو مشکلات محسوب می‌شود.

عضو شورای شهر بجنورد بیان داشت: اکنون کار مشارکتی آغاز شده اما اوقاف و شهرداری برای برخی املاک که در ضلع شرقی وجود دارد از هم شکایت کرده‌اند؛ این موارد باید حل شود زیرا هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی که اوقاف وعده تزریق آن را داده می‌تواند تحولی بزرگ در شهر ایجاد کند.

وی افزود: همچنین باید نحوه بهره برداری از طرح کاملاً مشخص باشد؛ باید شفافیت و دستگاه‌های بهره بردار مشخص شوند تا تمامی دستگاه‌ها بدانند چه منفعتی می‌برند.

مغروری تصریح کرد: ۱۰۰ میلیون تومان صرفاً برای کارشناسی قیمت ضلع غربی هزینه شده و مهلت اعتبار کارشناسی تا یک ماه دیگر است؛ اگر در این مدت اتفاقی نیفتاد این میزان پول نیز بی حاصل می‌شود.

عضو شورای شهر بجنورد در انتها گفت: در این کارشناسی ۵۲ قطعه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد قیمت شده است؛ شهرداری قطعاً توان پرداخت این عدد را ندارند و راه و شهرسازی و بنیاد مسکن باید ورود پیدا کنند.

آغاز طرح منوط به اخذ مجوزها است

محمدرضا درتومی، رئیس اداره اوقاف بجنورد نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: پس از مدتی که این طرح تقریباً به حالت مسکوت درآمده بود، شورای شهر به این مسئله ورود پیدا کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بجنورد ادامه داد: همه‌ی اعضای شورا بر اجرای این پروژه اتفاق نظر داشتند و شهردار جدید نیز این پروژه را یکی از المان‌های ویژه شهر بجنورد دانست و حمایت خود را اعلام کرد.

وی افزود: بناست برای اخذ مجوزهای لازم مراحل این پروژه در سطح کارشناسی مجدداً بررسی شود.

درتومی بیان داشت: بناست نمایندگان شورای شهر، شهرداری، اوقاف و مسکن و شهرسازی در قالب یک کمیته تخصصی مراحل را به پیش ببرند.

توسعه امامزاده سید عباس بجنورد در انتظار اجرای وعده‌ها

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بجنورد تصریح کرد: این پروژه سوای مباحث مذهبی، می‌تواند به مسائل اقتصادی مردم منطقه کمک کند.

وی در انتها گفت: در صورت اخذ مجوزها فاز اجرایی پروژه پیش از پایان سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

مردم منطقه نیز که طی سال‌های اخیر به علت کم کاری شهرداری با وضع نسبتاً نامطلوبی زندگی خود را پشت سر گذاشتند اکنون از اجرای این طرح استقبال می‌کنند؛ یکی از اهالی در گفتگو با مهر اظهار کرد: ایجاد ساختمان تجاری، مرکز درمان و پارکینگ در این منطقه می‌تواند شرایط را از حالت فعلی تغییر داده و این منطقه را تبدیل به محل مدرن کند.

وی افزود: اکنون منطقه الهیه به علت عدم رسیدگی کافی آنچنان در شأن مردم نیست که اجرای این طرح بزرگ می‌تواند شرایط را به کلی تغییر دهد.

حال باید دید استاندار خراسان شمالی در آخرین روزهای کاری به این وعده خود رسیدگی خواهد کرد؟ مردم و فعالان اجتماعی استان که وعده اتمام ساخت این پروژه طی ۵ سال را از زبان استاندار فراموش نکرده‌اند به دنبال تحقق این سخنان هستند.

کد خبر 5348138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha