۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۴۳

بهره‌برداری از ۲۰۰ طرح حوزه امنیت غذایی در تایباد

بهره‌برداری از ۲۰۰ طرح حوزه امنیت غذایی در تایباد

تایباد - ۲۰۰ طرح حوزه امنیت غذایی شامل طرح‌های اشتغال‌زایی، افتتاح دامداری صنعتی و بزرگ‌ترین زنجیره پرورش شترمرغ شرق کشور در تایباد به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین بهره‌برداری از طرح‌های حوزه امنیت غذایی شامل ۲۰۰ طرح اشتغال‌زایی، تکمیل زنجیره ارزش زعفران، افتتاح فاز اول دامداری صنعتی دو هزار رأسی مولد و فاز اول بزرگ‌ترین زنجیره پرورش شترمرغ شرق کشور توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ظهر امروز در شهرستان تایباد برگزار شد.

عارف نوروزی در این مراسم اظهار کرد: در هر نقطه مرزی، تعریفی وجود دارد که هر واحد خانواده سه ویژگی برای کشور دارد، اول کانون امنیت مرزی، دوم کانون فعال اقتصادی و سوم کانون فعال فرهنگی هستند.

وی ادامه داد: کسانی که در مرز زندگی می‌کنند نماد عزت، شرف و نماد مقاومت هستند و طبیعی است که این نقاط باید به‌صورت جدی مورد حمایت دستگاه‌های حاکمیتی باشند و مراقبت‌های لازم از این کانون‌های طبیعی عزت و شرف کشور صورت گیرد.

معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در اجرای منویات مقام معظم رهبری که همیشه توجه ویژه به مناطق مرزی دارند و در سال‌های اخیر نیز نسبت به منطقه تایباد در خراسان رضوی سفارش ویژه داشتند، در این شهرستان آغاز به‌کار کرد و در این راستا، در حوزه حمایت از نیروهای نخبه منطقه که فاقد پشتوانه مالی لازم هستند و همچنین هلدینگ کشاورزی، فعالیت گسترده‌ای داشتند.

وی با اشاره به طرح‌های بهره‌برداری شده ستاد اجرایی در شهرستان تایباد، با تأکید بر این‌که ستاد اجرایی به دنبال انتفاع اقتصادی برای خود نیست، گفت: هدف ما توانمندسازی مردم منطقه است و به این منظور، برای حمایت از تولید کنندگان زعفران در بحث زنجیره ارزش زعفران، از موضوع ترویج و آموزش تا استفاده از ظرفیت‌هایی مانند شرکت‌های پخش در استان خراسان رضوی فعال خواهند بود.

نوروزی تصریح کرد: متأسفانه زعفران‌کاران در گذشته مورد حمایت واقع نشدند که برای جبران این مسئله، حمایت مالی باید بیش از آموزش و ترویج مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از زعفران‌کاران را تأسیس کردیم و برای آنان تسهیلات با هزینه مالی کمتر در نظر گرفتیم، انبار سپرده زعفران در تایباد محصول کشاورز را دریافت می‌کند و سپرده زعفران به کشاورز می‌دهد تا با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت، مشکلات زمان برداشت را حل کند و در زمان مناسب زعفران خود را بفروشد.

معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: اقداماتی که ستاد اجرایی در تایباد انجام داده است، توسعه پیدا می‌کند و در دیگر مناطق استان نیز طبق تعهدی که داریم، فعال خواهیم بود.

وی اضافه کرد: نسبت به محرومیت منطقه تایباد حساسیم و تلاش می‌کنیم در حوزه محرومیت‌زدایی، کمک مناسبی برای مسئولان باشیم تا به اهدافی که مورد نظر مقام معظم رهبری است، دست پیدا کنیم.

مولانا غلام‌نبی توکلی، امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد نیز در ابتدای این مراسم با تقدیر از فعالیت‌های چشمگیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد برکت در تایباد، گفت: بنیاد برکت، برای کشور برکت است و هر جا پا گذاشته، برکت همراه داشته است.

وی اضافه کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) چشمه غنی برای کشور است و تایباد با ظرفیت‌های بسیار خویی نظیر بازار بزرگ مصرفی افغانستان، می‌تواند با حمایت‌های مالی، علمی و تخصصی ستاد اجرایی از محرومیت نجات یابد.

امام جمعه اهل سنت تایباد تصریح کرد: فعالیت‌هایی نظیر ایجاد کارخانه‌های دارویی، صنعتی و صنایع تبدیلی می‌تواند به اشتغال‌زایی کمک فراوانی کند.

وی یادآور شد: بنیاد برکت در حوزه مدرسه‌سازی باید ورود کند و با ساخت مدارس فاخر، یادگاری خوبی در روستاهای محروم تایباد به‌جای بگذارد زیرا این تقاضای مردم شریف شهرستان است.

مدیر عامل بنیاد برکت نیز در این مراسم گفت: یکی از موضوعاتی که رهبر انقلاب به آن تأکید کردند و ستاد اجرایی در این راستا فعالیت داشته، موضوع امنیت غذایی بوده که ۱۵۳ هزار طرح اشتغال‌زایی، بیش از ۴۰ درصد طرح‌ها به آن اختصاص یافته است.

محمد ترکمانه افزود: بنیاد برکت در همین راستا، هشت هزار و ۳۰۰ طرح با میانگین اشتغال‌زایی سه نفر و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی اجرا کرده است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع زعفران در تایباد و خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حوزه اشتغال‌زایی، تمرکز ما بر ظرفیت‌های این منطقه به ویژه زعفران بود که ۲۰۰ طرح در این حوزه مورد حمایت قرار گرفت که خروجی آن، رضایت کشاورزان بوده است.

مدیرعامل بنیاد برکت ادامه داد: تعداد این طرح‌ها تا پایان سال به ۳۰۰ طرح افزایش پیدا خواهد کرد، همچنین در حوزه حمایت‌های «بنگاه محور»، امروز ۴ طرح بهره‌برداری رسید و سه طرح دیگر نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

ترکمانه تأکید کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، در سال آینده هزار طرح اقتصادی در بخش زعفران با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی و خراسان جنوبی اجرایی خواهد شد.

کد خبر 5348817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha