۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۱۱

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

سرانه مطالعه باشعار بالا نمی‌رود/ مسابقات کتاب برگزار شود

سرانه مطالعه باشعار بالا نمی‌رود/ مسابقات کتاب برگزار شود

شیراز- یک نویسنده شیرازی با تاکید بر اینکه سرانه مطالعه باشعار بالا نمی‌رود، خواستار برگزاری مسابقات متنوع کتاب در سطح استان فارس شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: میثم محمدی که همراهی اش باجهادی ها با انتشار کتاب «اینجا رودخانه‌ای جاریست» خبرساز شد و زیست جهادی حال و هوای خاصی به آثارش بخشیده در تازه‌ترین اثرش با مجموعه داستانک هایی، شهیده مریم رحیمی پرستار فداکاری که جان خود و نوزادش را فدای رسالتش کرد، روایت کرده است.

این کتاب باعنوان پروانگی همزمان با سالروز شهادت این شهید مدافع سلامت به همت گروه علمدار جهاد و نشر عصرصادق در آبان ماه ۱۴۰۰ چاپ شده است و به نظرمی رسد باتوجه به ناب بودن سوژه از پرفروش‌ترین های هفته کتاب بشود.

این نویسنده جوان که توجه خاصی به پرورش استعدادها و کارسازی برای رشد ادبیات داستانی دارد، در گفتگو باخبرنگار مهر از یک اتفاق خوب در این حوزه خبر داد.

محمدی در یک مدل جالب توجه با همکاری دفترتاریخ شفاهی شیراز دوره آموزش داستان نویسی از خاطرات شفاهی برگزار کرده و باتعدادی از هنرجویان از خاطرات مردم شیراز و استان فارس از سردار دل‌ها داستانک می‌نویسند. خروجی این کارگاه آموزشی دی ماه امسال همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی آماده چاپ خواهد شد.

وی معتقد است که این کار هم ابراز ارادت هنرمندانه‌ای به حاج قاسم ومریدان راه و مرام اوست و هم رویش‌های خوبی در این مسیر برای ادبیات داستانی استان رخ خواهد داد.

این نویسنده توانا هم مانند بسیاری از هنرمندان فارس، شیرین‌ترین خبر اخیر در حوزه کتاب را تقریظ مقام معظم رهبری بر رمان پس از بیست سال نوشته سلمان کدیور می‌داند.

وی تاکید دارد که شیراز و فارس سال‌ها تشنه تقریظ حضرت آقا و این خبر خوش بود. من قبلاً هم گفته بودم که پس از سال‌ها انتظار هنرمندان نسل جوان فارس می‌توانند تقریظ رهبری برای استان فارس رقم بزنند. از تحقق این پیش بینی خیلی خوشحال شدم.

سرانه مطالعه باشعار بالا نمی‌رود

وی با اشاره به وضعیت نابسامان کتاب و سرانه پایین مطالعه تلخ‌ترین خبر حوزه کتاب را تعطیلی خیلی از کتابفروشی های استان و کشور عنوان کرد و گفت: اگر کتابفروشی‌ها تعطیل شوند، فرهنگ و رشد و توسعه یک جامعه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

محمدی در خصوص راهکارهایی افزایش سرانه مطالعه نیز پاسخ داد: پیشنهاد جدیدی ندارم. چقدر باید پیشنهاد بدهیم و شنیده نشود؟ الان در وضعیتی هستیم که اگر تعداد انگشت شماری از پیشنهاداتی که قبلاً مکرراً اعلام کردیم عملی شود قطعاً تأثیر آن را بصورت ملموس خواهیم دید.

سرانه مطالعه باشعار بالا نمی‌رود/ مسابقات کتاب برگزار شود

وی تصریح کرد: اگر کسی نگران افزایش سرانه مطالعه مخصوصاً در خانواده هاست، بهترین گزینه این است که مسابقات متنوع کتاب در سطح استان داشته باشیم و تلاش کنیم کتاب را وارد سبد خرید خانواده‌ها کنیم. البته قالب مسابقات کتاب را باید خلاقانه بروز کرد و از کلیشه‌های بی خاصیت دور شد. مثلاً نهادهای مختلف بهترین کتاب‌های حوزه‌های مرتبط باخود را رصد کنند و برای آن برنامه بدهند. مثلاً دسته بندی سنی مخاطب مثل کتاب کودک و نوجوان و بزرگسال یا دسته بندی از روی قالب کتاب‌ها مثل داستان و رمان و زندگی نامه و … یا دسته بندی موضوعی مثلاً کتاب‌هایی با موضوعات اجتماعی مثل کارآفرینی یا کنترل اعتیاد یا مباحث مرتبط با ازدواج و طلاق و… انتخاب کنند و فراخوان بدهند که چندکتاب مشخص در این حوزه را همه بخوانند و مسابقات و برنامه‌های تلویزیونی طراحی شود که در چند آیتم کسانی که این کتاب‌ها را مطالعه کردند، باهم رقابت کنند.

وی ادامه داد: دراین صورت، هم چندین گروه کتاب را کامل مطالعه کردند و هم مخاطبان مسابقه باعث تشویق به مطالعه آن کتاب‌ها خواهند شد. یا متولیان فرهنگی به خاطر گرانی کتاب، مرکز امانت کتاب در نقاط مختلف شهر برپا کنند و جمع خوانی کتاب داشته باشیم.

این نویسنده شیرازی گفت: باید عزم و اراده عملی داشته باشیم تا جهشی در سرانه مطالعه رخ بدهد. صرفاً با حرف زدن و شعار دادن کار جلو نمی‌رود. اگرکسی اهل عمل باشد پیشنهادات و راهکارهای بر زمین مانده زیاد است.

روز بیست و چهارم آبان ماه، آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی است. بدیهی است آشنایی با تازه‌ترین آثار هنرمندان شهر و استان و استفاده از تجربیات اهالی شعر و ادب فارس که زندگی شأن پیوسته با کتاب گره خورده می‌تواند به غنای برنامه‌های هفته کتاب بیفزاید.

کد خبر 5350440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha