۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۳۳

مدیرعامل انتقال خون ایران عنوان کرد؛

فقر نیروی انسانی و امکانات در سازمان انتقال خون کشور

فقر نیروی انسانی و امکانات در سازمان انتقال خون کشور

مشهد ـ مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ایران تنها کشور اسلامی عضو شبکه جهانی خون‌های نادر است اما به شدت دچار فقر نیروی انسانی و امکانات است.

به گزارش خبرنگار مهر، پیمان عشقی صبح یک‌شنبه در آئین افتتاح فاز نخست ساختمان ستادی انتقال خون خراسان رضوی با بیان این‌که خون، داروی بیولوژی و حیاتی است که هیچ جایگزین مصنوعی ندارد، اظهار کرد: تمام رشته‌های پزشکی به تأمین به موقع خون وابسته هستند.

وی ادامه داد: برای اینکه خون سالم از اهدا کننده به مصرف کننده برسد بیش از هزار و ۷۰۰ دستورالعمل فنی وجود دارد که سبب شده سازمان انتقال خون تنها سازمان حیاتی در وزارت بهداشت باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به برخی بی‌مهری‌ها به این سازمان، خاطرنشان کرد: چرا برای ساختن یک ساختمان باید ۱۲ سال معطل شویم، سالانه بیش از ۲.۵ میلیون نفر به پایگاه‌های اهدا خون در کشور مراجعه می‌کنند، سالانه حدود هفت میلیون فرآورده خونی تولید می‌شود که ۲۵ درصد از خون کشور را مبتلایان به تالاسمی مصرف می‌کنند اما بودجه لجستیک و تجهیزات ما کافی نیست.

وی با بیان اینکه ایران در بین کشورهای منطقه بالاترین شاخص اهدای خون داوطلبانه را در اختیار دارد، گفت: امنیت خون در ایران با کشورهای توسعه یافته برابری می‌کند و این در حالی است که امکانات زیر ساختی این سازمان با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست و از نظر نیروی انسانی و امکانات به شدت فقیر هستیم.

عشقی با بیان این‌که ایران، تنها کشور اسلامی است که در شبکه جهانی خون‌های نادر عضویت دارد، اضافه کرد: از هر ده هزار نفر، یک نفر دارای خون نادر است که برای تهیه هر کیسه آن ۱۳ میلیون تومان هزینه می‌شود، بودجه ما نسبت به دیگر کشورهای منطقه ناچیز است اما با تلاش نیروهای انتقال خون کشور توانستیم در کنار ۲۳ کشور جهان عضو شبکه جهانی خون‌های نادر شویم.

وی با اشاره به فعالیت چهار هزار و ۵۰۰ نفر در سازمان‌های انتقال خون سراسر کشور، بیان کرد: در دو سال گذشته تنها مجوز جذب ۵۰۰ نفر به این سازمان داده شده در حالی که هزار و ۵۰۰ ردیف استخدامی بلاتصدی داریم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان این‌که افتتاح مرحله نخست این مرکز در مشهد، آرزوی دیرینه مردم خراسان و مشهد بوده است، اظهار کرد: متأسفانه برخی دانشگاه‌های کشور نه تنها با این سازمان همکاری نمی‌کنند بلکه حاضر به پرداخت بدهکاری خود هم نیستند.

وی ادامه داد: سازمان انتقال خون خراسان رضوی در ارائه خدمات حیاتی به ۶۲ بیمارستان و ۶ دانشگاه علوم پزشکی شرق کشور نقش اساسی ایفا می‌کند که در حوزه پدافند غیرعامل نیز یک مرکز حیاتی به‌شمار می‌رود.

عشقی با بیان این‌که باید روی ایجاد «پالایشگاه خون» در مشهد سرمایه‌گذاری شود، گفت: امیدواریم آستان قدس رضوی در این پروژه سرمایه‌گذاری کند تا چرخه خروج سالانه بیش از یک میلیون لیتر فرآورده خونی به خارج از کشور و واردات داروهای حیاتی اصلاح و این چرخه در داخل کشور به وجود بیاید.

کد خبر 5351453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha