۲ آذر ۱۴۰۰، ۹:۴۱

گزارش مهر از واکنش‌ها به نتایج پیمایش میزان انس مردم با قرآن؛

بین قرآنیان هم این میزان اهتمام به تلاوت روزانه قرآن را نمی‌بینیم

بین قرآنیان هم این میزان اهتمام به تلاوت روزانه قرآن را نمی‌بینیم

سید مصطفی حسینی دبیر جامعه قرآنی عصر و استاد شهریار پرهیزکار استاد پیشکسوت قرآنی به اعلام آماری از سرانه مطالعه قرآن از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی اعلام خبر «سرانه قرآن خواندن در کشور ۱۵ دقیقه در روز است» سید مصطفی حسینی دبیر جامعه قرآنی عصر و استاد شهریار پرهیزکار استاد پیشکسوت قرآنی به اعلام آماری از سرانه مطالعه قرآن از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی واکنش نشان دادند. خبر سرانه قرآن خواندن در کشور، در جلسه صد و هجدهم مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان بخشی از نتایج پیمایشی با موضوع میزان انس مردم با قرآن کریم اعلام شد. بر همین اساس سرانه قرآن خواندن در کشور ۱۰۹ دقیقه در هفته معادل ۱۵,۶ دقیقه در روز اعلام‬ شد‬.

در بخش دیگری از نتایج این پیمایش اعلام شد، پنج درصد جمعیت بالای ۱۵ سال کشور معتقدند که تقریباً تمام معنی آیات قرآن را موقع تلاوت متوجه می‏‌شوند. بیشترین انس با قرآن را زنان بالای ۵۵ سال با سرانه قرآن خواندن ۲۴۱ دقیقه در هفته معادل ۳۴ دقیقه در روز دارند. بیشترین میزان حفظ قرآن در گروه سنی زیر ۲۰ سال است؛ میانگین حفظ قرآن در کل جمعیت بالای ۱۵ سال، ۰,۷۴ (جز) است، در حالی که این مقدار برای زیر ۲۰ ساله‏‌ها ۱.۴ (جز) است و تمام مردم کشور در منزل خود قرآن دارند.

سرانه ۱۵ دقیقه‌ای مطالعه قرآن در بین قرآنیان مورد اهتمام نیست چه برسد به سایر اقشار

بین قرآنیان هم این میزان اهتمام به تلاوت روزانه قرآن را نمی‌بینیم

در همین راستا سید مصطفی حسینی مدیر جامعه قرآنی عصر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برای هرکدام از دوستانی که کمترین تجربه و سابقه در امور قرآنی کشور را داشته باشند، پرواضح است که در ارائه آمار مذکور دقت لازم صورت نگرفته و برای سنجش این موضوع کافی است میزان مطالعه قرآن میان عناصر فرهنگی و مذهبی، بررسی شود. آن گاه معلوم می‌شود که اگر سرانه قرآن خواندن در کشور روزانه یکی دو دقیقه هم اعلام شود، موجب خوشحالی و شعف بسیار خواهد بود.

این عنصر فعال جامعه قرآنی افزود: در شرایطی که طبق خوشبینانه ترین آمار، سرانه مطالعه ایرانیان روزانه تقریباً ۱۷ دقیقه است (اعم از متون علمی و مذهبی و …) که همان هم شدیداً محل تأمل است و معتقدم در واقعیت خیلی کمتر از این است، چطور می‌شود پذیرفت که هر ایرانی روزانه ۱۵ دقیقه قرآن می‌خواند؟

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: امثال بنده که صبح تا شب با جمعیت زیادی از قرآنیان سر و کار داریم حتی در بین قرآنیان (غیر از بخشی از حافظان قرآن) این میزان اهتمام به تلاوت روزانه قرآن را نمی‌بینیم، چه برسد به سایر اقشار. ضمن تشکر از افرادی که زحمت این مطالعه و پیمایش را بر عهده داشته‌اند، گمان می‌کنم باید در ملاک و معیارهایی که برای انجام این تحقیق در نظر گرفته شده است، تجدید نظری صورت گیرد.

بین قرآنیان هم این میزان اهتمام به تلاوت روزانه قرآن را نمی‌بینیم

سرانه مطالعه قرآن دو یا سه دقیقه خیلی قابل قبول و واقعی‌تر است

در همین موضوع شهریار پرهیزکار از اساتید فعال در عرصه قرآنی و پیشکسوت قرآنی گفت: به نظر آمار مذکور خیلی قرین به صحت نیست و مورد تردید است و مطمئن هستم که حداقل، آمارگیران به دلیل نامشخصی علاقه داشتند که حدوداً پنج برابر، یعنی ۵۰۰ درصد، آن وضع واقعی اسفباری که امروزه در خصوص انس آحاد مردم با قرآن کریم با آن درگیر هستیم، خوش‌خیم‌تر و موفق‌تر ارائه دهند. ولی چرا؟ دقیقاً نمی‌دانم ولی قابل بررسی است.

وی ادامه داد: تجربیات نزدیک به نیم قرن ورود و حضور نسبتاً فعال بنده در ابعاد مختلف مسائل قرآنی کشور به من با احتمالی خیلی قوی می‌گوید، به دلیلی نامعلوم در این اقدام آماری، آنچه که به واقعیت قرآنی مملکت نزدیک است، در پژوهش و سنجش ارائه شده با کم و زیاد، ضرب در چهار یا پنج شده است!

این استاد و پیشکسوت قرآنی کشورمان با تعجب از تعداد آمار ارائه شده از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار داشت: اساتید صاحب تجربه و دلسوز که شناخت مختصری از اوضاع اسفبار قرآنی کشور دارند، یکی از ادعاها و نتایج استخراج شده این است که: «آحاد مردم و جامعه فعلی ما، به طور متوسط، روزانه ۱۵ دقیقه قرآن تلاوت می‌کنند یا به نوعی با قرآن کریم سروکار دارند» یعنی من خیلی تعجب کردم! البته خدا کند که این طور باشد و آنکه اشتباه می‌کند، بنده باشم نه اعداد و ارقام ارائه شده.

پرهیزکار با تاکید بر وضعیت امروز جامعه قرآنی اظهار داشت: اگر این عدد به طور میانگین، دو یا سه دقیقه تلاوت قرآن در روز بود، برایم خیلی بیشتر قابل قبول و واقعی‌تر بود تا عدد عجیب ۱۵ دقیقه! آیا به نظر اساتید محترم، بنده از جمله اشخاص بدبین و منفی‌نگر و ذاتاً ناامید و در عین حال، ناآگاه به واقعیات جاری قرآنی کشور هستم یا اینکه به نظرتان، این رأی و اعتقاد بنده چندان از واقعیت موجود در جامعه دور نیست و به آنچه در کشورمان جریان دارد، روی هم رفته نزدیک‌تر است؟ مایلم نظر صاحب‌نظران دلسوز و صاحب تجربه را در این خصوص بدانم، لطفاً چنانچه بیان و نظر اینجانب خطا باشد، در همین موضع، عذرخواهی لازم را خواهم نمود.

وی با بیان اینکه تعبیر میزان انس یا آشنایی با قرآن کریم، تعریف دقیقی را می‌طلبد و باید چارچوب‌های آن قبلاً با دقت و عمق کافی و لازم تعیین شده باشد، اضافه کرد: این توضیح لازم است که وقتی بنده می‌گویم عدد و رقم واقعی، ضرب در ۴ یا ۵ شده است، واقعاً منظورم، دستکاری کردن آمار از سوی فعالان در آمارگیری نیست، و در حقیقت منظور بنده این است که به دلایلی و قرائن موجودی، یک پنجم این ارقام و اعداد استخراج شده، واقعیت آن چیزی است که در کشور ما می‌گذرد و این می‌تواند مثلاً به دلیل، اشتباه و خطا در روش‌های نوین و دقیق آمارگیری میدانی یا عدم انتخاب صحیح موارد و افراد مورد مصاحبه و سوال، یعنی انتخاب ناصحیح جامعه آماری یا اشتباه در نوع تلقی و برداشت سنجشگران و پژوهشگران از مقوله آشنایی و انس با قرآن باشد.

کد خبر 5358112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha