۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۱۴

مهر گزارش می‌دهد؛

دانشجویان از موانع اجرای بیانیه گام دوم انقلاب می‌گویند

دانشجویان از موانع اجرای بیانیه گام دوم انقلاب می‌گویند

قزوین - بدون شک یکی از مهمترین اقشاری که می تواند زمینه ساز تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باشد دانشجویان هستند این سرمایه عظیم انسانی اگر به درستی درک شود می تواند منشاء تحولاتی بزرگ باشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ۱۶ آذر همواره فرصت مناسبی بوده تا تفکرات دانشجویان و نگرش جامعه به دانشجو مورد بازخوانی قرار بگیرد. این در حالی است که دانشجویان در طول تاریخ جزو پویاترین اقشار جامعه بودند اما همواره مورد بی‌مهری جامعه قرار گرفتند.

با ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و مورد خطاب قرار گرفتن جوانان به‌عنوان مخاطبین اصلی این بیانیه مسئله‌ای که مورد توجه قرار می‌گیرد این است که آیا جامعه پذیرای قشر جوان و مخوصا دانشجو برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن اسلامی است؟

از اصلی‌ترین لازمه‌های فعالیت قشر جوان در جامعه فراهم شدن بسترهای لازم برای حرکت جوانان است که البته این حرکت درگرو گام بزرگ مسئولین و برطرف کردن موانع پیش رو است.

استفاده درست از قشر جوان باید در دستور کار دولت قرار بگیرد

جواد امامی از دانشجویان دانشگاه امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات جوانان در پیشبرد بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: شاید اصلی‌ترین مسئله در خصوص عدم اعتمادبه‌نفس جوانان به این برمی‌گردد که شرایط در جامعه به‌گونه‌ای است که جوان حس می‌کند برای انجام کارهای مهم و اساسی در اجتماع آمادگی ندارد.

مسئول گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه امام خمینی (ره) اذعان کرد: خودباوری در قشر جوان وجود ندارد و این امر سبب می‌شود تا خود جوان هم تمایلی برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب نداشته باشد و اگر در این میان کسی بخواهد در انجام امور از جوانان استفاده کند جوان این جریان را با توجه به عدم اعتماد به جامعه استفاده ابزاری تعبیر می‌کند.

وی افزود: زمانی که اجتماع برای فعالیت جوان حاضر نیست جوان نیز تمایل خود را برای انجام امور از دست می‌دهد و تصمیم می‌گیرد تا بجای فعالیت در جامعه فعالیت خودمحوری داشته باشد که بعضی اوقات این فعالیت‌ها سمت‌وسوی دیگری پیدا می‌کند برای مثال جوان در فضای مجازی به امور متفرقه و چه‌بسا لودگی می‌پردازد.

می‌توان احیای کارخانه‌های راکد شده را به دانشجویان سپرد و از دانشجویان خواست تا بنا به تخصص خود در جایگاه خود قرار بگیرند و مشغول فعالیت شوند

این مسئول ابراز کرد: با توجه به شرایط ایجادشده در جامعه در طی سال‌های آتی جوان‌هایی جایگزین مسئولین خواهند شد که تخصصی در امور ندارد و بی‌تجربه هستند و این بی‌تجربگی نیز حاصل دخالت ندادن جوان در امور اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه جوانان با فضای مجازی انس گرفته‌اند در فضای حقیقی جایگاهی ندارند عنوان کرد: از سوی دیگر می‌توان گفت ما روان‌شناس و جامعه‌شناس برای امور اجتماعی نداریم تا بر اساس آن ذائقه جوان و چه‌بسا مردم را شناسایی کرده و طبق آن حرکت کنیم که البته این امر در صداوسیمای استان نیز بسیار مشهود است و ما می‌بینیم که تولیدات آن نمی‌تواند پاسخگوی ذائقه باشد و درنتیجه گرایش به فضای مجازی چند برابر می‌شود.

امامی بیان کرد: کسی باید معاونت امور جوانان را به عهده بگیرد که در گام اول جوان را بشناسد که البته این شناخت به معنای شناخت جامع طیف‌های مختلف و ساحت‌های مختلف جوانان است که برای این امر کادر سازی لازمه اصلی کار است.

وی ادامه داد: دولت جدید با شعار جوان‌گرایی روی کارآمد اما لازم است جوان‌گرایی در دولت منعکس شود و اجرای این عمل در جامعه نیازمند یک برنامه‌ریزی مدبرانه است.

این مسئول تصریح کرد: سیاست استفاده درست از قشر جوان و جایگاه صحیح برای او باید در دستور کار دولت قرار گیرد که اینجا هدف سوءاستفاده نیست بلکه منظور استفاده از جوان در جایگاه صحیح و به‌دوراز استفاده ابزاری است.

وی با اشاره به اینکه جوان باید در جامعه جایگاه بگیرد عنوان کرد: در جامعه ساختار به‌گونه‌ای ایجادشده که جایی برای جوان در جامعه نیست و جایگاهی برای جوان تعریف نشده است و لازم است بر اساس پارامترها و ویژگی‌های هر جوان در جامعه جایگاهی تعریف شود که این امر نیز به عهده دولت است.

امامی ادامه داد: ساختار باید به‌گونه‌ای باشد که جوان در جامعه حاضر شود و این حضور به‌گونه‌ای باشد که هر شخص در جایگاه تخصصی خود حاضر شود.

وی مطرح کرد: دانشگاه می‌تواند مجری این طرح باشد و با احصای مسائل و مشکلات دانشجو را به تکاپو وا دارد و به جای استفاده از تحقیقات ناکارآمد از دانشجو بخواهد تا در مسیر مسائل استان و چه‌بسا کشور به تحقیق و پژوهش و حتی انجام پروژه بپردازد.

این مسئول با اشاره به اینکه جوان متمایل به تکاپو است تأکید کرد: برای مثال از زیرساخت‌های دانشگاه فنی برای حل مسائل صنعت استفاده و از پتانسیل دانشگاه برای درآمدزایی به‌کارگیری شود.

وی ضمن اشاره به اینکه باید مبتنی به نیاز استان رشته‌های تحصیلی وارد استان شود عنوان کرد: از طرف دیگر می‌توان احیای کارخانه‌های راکد شده را به دانشجویان سپرد و از دانشجویان خواست تا بنا به تخصص خود در جایگاه خود قرار بگیرند و مشغول فعالیت شوند.

امامی بیان کرد: ضعف فکری جامعه حزب الهی در انجام کار این است که مبادا به این مسئله پرداخته شود که فقط جوانان باید پای کار انقلاب باشند بلکه این امر باید به‌گونه‌ای شکل بگیرد که جوان علمدار پرچم باشد و به‌سوی جلو حرکت کند و سایر اقشار به‌ویژه افراد با تجربه به راهنمایی او بپردارند.

وی در پایان گفت: جامعه نباید اسیر نابخردی و بی‌تجربگی جوان نشود بلکه ما در جامعه باید شرایط را جوان مهیا کرده و با هدایت‌ها او را حرکت دهیم.

انتصاب مسئولیت‌ها باید بر اساس جامعه نخبگانی باشد

سعید فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات جوانان در پیشبرد بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: متأسفانه جمله جوان انقلابی و جوان‌گرایی در جامعه ما به اشخاص فامیلی نسبت داده می‌شود و این جوان زمانی که در جایگاه مدیریتی قرار می‌گیرد بر اساس تفکرات شخصی خود تصمیم‌گیری می‌کند و درنتیجه با خودمحوری جامعه را به سمت‌وسوی دیگر می‌برد و به‌نظام ضربه می‌زند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امام خمینی (ره) استان قزوین با اشاره به اینکه انتصاب مسئولیت‌ها باید بر اساس جامعه نخبگانی باشد اذعان کرد: جامعه باید سوی انتصاب مدیران شایسته و کارآمد حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه دولت جدید گرایش جوان‌گرایی دارد بیان کرد: در آغاز کار دولت جدید سامانه معرفی مدیران معرفی شد و از دیدگاه من این امر مصداق بارز شایسته‌سالاری و جوان‌گرایی بود از سوی دیگر انرژی رئیس‌جمهور نیز در مسیر جوان‌گرایی قرار دارد و انتصاب تعدادی وزیر جوان نیز دلالت بر جوان‌گرایی دارد و این نشان می‌دهد در این دولت به جوان اعتماد شده است.

این مسئول تصریح کرد: نقش جوانان در جامعه، تمدن خودسازی و تمدن سازی و همچنین دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های است و این جوان است که باید با جریان سلطه و ضدانقلابی مبارزه کنند.

وی در پایان گفت: طبق بیان رهبر انقلاب عدالت در طی چهل سال انقلاب رشد کرده است اما هنوز با عدالت مطلوب فاصله دارد و رسیدن به این عدالت در گرو امید جوان است.

دانشجویان از موانع اجرای بیانیه گام دوم انقلاب می‌گویند

اصلی‌ترین مشکلات جامعه از عدم امید جوانان نشأت می‌گیرد

جواد اتشگر در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: امیدآفرینی موتور پیشران جامعه است و امروز اصلی‌ترین مشکل از عدم امید جوانان نشأت می‌گیرد

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه جوان مؤمن انقلابی کارآمد نیاز اصلی جامعه است اذعان کرد: صرف جمله «ما می‌توانیم» مصداق بارز امیدآفرینی در جامعه است اما باید توجه داشت که امیدآفرینی باید در ابعاد مختلف تبیین شود چنانچه رهبر انقلاب نیز در سخنان مختلف به این امر اشاره دارند.

سکوت تشکل‌ها در برابر دولت جایز نیست و با توجه به همسو بودن دولت لازم است مطالبه گری ما بیشتر شود اما این مطالبه گری‌ها باید گرایش منصفانه داشته باشد و ظرفیت‌ها نیز دیده شود

وی افزود: لازمه امیدآفرینی اتحاد نیروهای انقلابی و مطالبه گری عمومی است که ما بتوانیم به‌عنوان قشر جوانان مطالبات و پیشنهادات خود را با مدیران مطرح کنیم و از طرف دیگر شرایط مطرح کردن مطالبات نیز در جامعه وجود داشته باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه روحیه قدرت‌طلبی در جوانان نیست بیان کرد: تاکنون در دولت جدید رانت بازی مشاهده نشده و در انتخاب مسئولین نیز بررسی‌های لازم انجام می‌شود و ما می‌بینیم که در برخی از انتصابات قشر جوان وجود دارد.

وی ادامه داد: در دولت جدید مشاهده می‌کنیم که مجوزهای کسب‌وکار صادر می‌شود و برخی از مسئولین دغدغه هستند به دنبال تصویب مسائلی هستند که دغدغه جوانان است و این امر به‌خودی‌خود نیز می‌تواند سبب امیدآفرینی باشد.

وی بیان کرد: سکوت تشکل‌ها در برابر دولت جایز نیست و با توجه به همسو بودن دولت لازم است مطالبه گری ما بیشتر شود اما این مطالبه گری‌ها باید گرایش منصفانه داشته باشد و ظرفیت‌ها نیز دیده شود.

وی در پایان گفت: در راستای حرکت در جهت بیانیه گام دوم نیز باید به این نکته توجه داشت که تبیین بیانیه باید از ذهن دانش‌آموزان آغاز شود و جوانان نیز باید دغدغه خود را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار مهر با توجه به اهمیت قشر جوان و دانشجویان متحرک تمدن گام دوم انقلاب هستند باید به این نکته توجه داشت که این متحرک به‌یقین نیازمند حمایت است و این حمایت نیز گره‌خورده در مشارکت همه‌جانبه دولت، افراد با تجربه و حرکت هدف‌دار جوانان است.

کد خبر 5369993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha