۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۸:۱۸

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده سمیرم/ ۱۷۶ واحد مسکونی نوسازی شد

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده سمیرم/ ۱۷۶ واحد مسکونی نوسازی شد

اصفهان- معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان از پایان عملیات احداث ۱۷۶ واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده شهرستان سمیرم تا اواسط دی ماه سال جاری خبر داد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: وقوع زمین لرزه ۵.۶ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در شامگاه ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در شهر سی‌سخت از توابع شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد به واحدهای مسکونی سه شهر و ۵۰ روستا در بخش پادنا و پادنا علیا شهرستان سمیرم خسارت زد.

براثر این زمین لرزه در پادنای علیا ۵۸ واحد مسکونی شهری و ۳۲۰ واحد روستایی به طور کامل و ۱۰۰ درصد تخریب شده بود و ۳۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی نیز تا ۶۰ درصد دچار آسیب و خسارت شدند که نیاز به مرمت و بازسازی داشت.
کارشناسی‌های اولیه در همان روزهای نخست انجام و در جلسه هیئت دولت با توجه به برآورد خسارات، اعتباراتی برای بازسازی ۵۸ واحد مسکونی شهری و ۱۵۹ واحد روستایی و همچنین مرمت ۳۵۵ واحد تعمیری تصویب کرد. دولت وقت برای بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب دیده سمیرم در مجموع ۳۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض در نظر گرفت.

عملیات بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله بهمن ماه سال گذشته در شهرها و روستاهای سمیرم قرار بود تا قبل از پاییز امسال به اتمام برسد تا مردم پیش از آغاز فصل سرما به خانه‌های خود باز گردند اما با گذشت ۱۰ ماه هنوز بازسازی تعدادی از واحدهای روستایی به دلیل تأمین نشدن اعتبارات مصوب، به پایان نرسیده است.

تأمین ۶۴ درصد از اعتبارات مصوب کمک‌های بلاعوض

در همین پیوند محسن قوی بیان معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین اقدامات در مناطق خسارت دیده شهرستان سمیرم، اظهار داشت: اعتباری که تا یک ماه پیش برای مناطق زلزله زده سمیرم داده شد حدود ۵۰ درصد از اعتبار مصوب هیئت وزیران برای کمک‌های بلاعوض بود اما از یک ماه پیش دولت در سه نوبت طی ماه‌های مرداد، مهر و آبان به ترتیب مبالغ یک میلیارد، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان دیگر از اعتبار تسهیلات بلاعوض را به استان دادند و تاکنون ۶۴ درصد از این اعتبارات تأمین شده است.

او با بیان اینکه هیئت وزیران در اسفندماه ۱۳۹۹، اعتبار ۳۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای مناطق زلزله زده سمیرم مصوب کرد، افزود: تسهیلات بانکی کامل ابلاغ و پرداخت شد اما از کمک‌های بلاعوض مصوب ۵۰ درصد معادل ۸ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان به ما داده شد بود که از مرداد تا آبان ماه امسال جمع تسهیلات بلاعوض که به استان ابلاغ شده ۱۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه طبق برآورد کارشناسی اولیه زلزله به بیش از ۵۵۰ واحد مسکونی در سمیرم خسارت زده بود، گفت: طبق بررسی‌ها ۲۱۷ واحد به نوسازی و ۳۵۰ واحد به بازسازی و مرمت نیاز داشت که برای ۲۱۷ واحد در سه شهر و ۵۰ روستای شهرستان سمیرم ۱۷۶ نفر از مالکان داوطلب شدند در حالی که عملیات آوار برداری، خدمات مهندسی و صدور پروانه برای آنها رایگان بود.

قوی بیان با اشاره به اینکه عملیات نوسازی ۱۷۶ واحد مسکونی شهری و روستایی را بر اساس اعتبار ۵۰ درصدی آغاز کرده بودیم، افزود: از این تعداد ۱۵۹ نفر متقاضی روستایی بودند که همه برای نوسازی اقدام کردند اما تنها ۱۷ نفر متقاضی در شهرهای این شهرستان داشتیم.

بازسازی ۴۸۸ خانه خسارت دیده از زلزله

او ادامه داد: تاکنون فونداسیون، اسکلت سازی و دیوار چینی این واحدها انجام و سقف ۱۶۶ واحد ساخته شده است و نوسازی ۱۳۰ واحد از ۱۷۶ واحد مسکونی به اتمام رسیده و قابل سکونت است.

قوی بیان با اشاره به اینکه بازسازی و مرمت ۴۸۸ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله با ارائه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: مدیریت ساخت و ساز در این مناطق با بنیاد مسکن است اما سازنده خود مردم هستند و هرچه با سرعت عمل کنند ما نیز تسهیلات بلاعوض را زودتر آزاد خواهیم کرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان ابراز داشت: پیش‌بینی می‌کنیم عملیات نوسازی واحدهای باقی مانده تا اواخر آذرماه یا در نهایت تا اواسط دی ماه به پایان برسد زیرا بنیاد برکت نیز مبلغی حدود ۱۰ میلیارد تومان برای این مناطق کمک کرد و انتظار داریم ساخت همه واحدها تا اواسط دی ماه تکمیل شود.

بلاتکلیفی ۳۲۲ واحد مسکونی خسارت دیده از سیل بهار ۱۴۰۰

قوی بیان همچنین درباره وضعیت واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل اردیبهشت ماه سال جاری در چهار شهرستان شمالی و شرقی استان، اظهار داشت: سیل بهار امسال به چهار واحد مسکونی در خوروبیابانک آسیب زد که نیاز به نوسازی داشت و ۳۵ واحد مسکونی نیز در این شهرستان باید مرمت می‌شد ضمن اینکه سیل در شهرستان‌های نائین، اردستان و نطنز نیز خساراتی برجا گذاشت و در مجموع در این شهرستان‌ها یکصد واحد به بازسازی نیاز داشتند.

او اضافه کرد: خسارات در جلسه مدیریت بحران استانداری اصفهان جمع بندی شد و در وزارتخانه مصوبه گرفت و به هیئت دولت ارسال شد که با تغییر دولت همزمان شد و ماند، از این رو اعتباری برای مناطق آسیب دیده از سیل امسال تاکنون پیش بینی نشده اما مدیریت بحران استانداری دوباره درحال پیگیری است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه در خوروبیابانک تنها چهار واحد به نوسازی نیاز داشت و بیشتر واحدها تعمیری بودند به فرمانداری شهرستان اعلام آمادگی کردیم که به متقاضیان از محل تسهیلات ویژه بهسازی که ۱۰۰ میلیون تومان وام با سود پنج درصد است، می‌توانیم وام پرداخت کنیم که عملیات بازسازی را اغاز کنند تا زمانی که اعتبارات سیل ابلاغ شود.

قوی بیان با اشاره به خسارات ناشی از سیل بهار امسال در سطح استان، اضافه کرد: خسارات ناشی از بارندگی‌های سیل‌آسای اردیبهشت امسال زیاد نبود و در مجموع ۲۸ واحد به نوسازی و ۲۸۴ واحد مسکونی در سراسر استان نیاز به بازسازی داشتند که تاکنون هیچ مصوبه‌ای برای آنها به ما ابلاغ نشده است.

کد خبر 5371211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha