۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۵

ظهره‌وند در گفتگو با مهر؛

صهیونیستها ظرفیت درگیری با ایران را ندارند/ دنبال جنگ روانی هستند

صهیونیستها ظرفیت درگیری با ایران را ندارند/ دنبال جنگ روانی هستند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه منطقه ظرفیت درگیری نظامی را ندارد، گفت: تهدیدات اسرائیل صرفا عملیات روانی است زیرا اگر بخواهند با ایران درگیر شوند، باید به دریای مدیترانه فرار کنند.

ابوالفضل ظهره‌وند عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سفیر سابق کشورمان در ایتالیا در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تحلیل وضعیت پیش‌روی مذاکرات وین، گفت: همانطور که ما بر روی مواضع ملی و به حق خود ایستادگی داریم اما آن‌ها تلاش دارند که در بازگشت به برجام، کم‌ترین هزینه ممکن را بپردازند.

ظهره‌وند ادامه داد: اکنون نیز سعی دارند از طریق دوگانه‌سازی‌هایی مانند مذاکره، جنگ و تفاهم، تیم مذاکره‌کننده ایرانی را تحت فشار قرار دهند و برای این کار از همه ابزارشان استفاده می‌کنند؛ از جمله اینکه هفت وزیر خارجه کشورهای صنعتی را گرد هم جمع کردند.

این دیپلمات سابق وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: غرب به دنبال این است که از رویکرد ایران برای خنثی‌سازی این سناریوها آگاه شوند، اما غرب می‌داند که مسیری به جز راه دیپلماسی وجود ندارد. به همین خاطر یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ.

ظهره‌وند همچنین گفت: یکی از مواضع مهمی که تاکنون مطرح کردیم این است که به هیچ عنوان اقتصاد کشور را به مذاکرات گره نزنیم. این موضوع باید در محتوا و شکل بودجه سال آینده نیز نمایان باشد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم ابتکارات اقتصادی را دست بگیریم، دورنمای فشارهای تحریمی ضعیف می‌شود و دست ما در مذاکرات پر خواهد شد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا با بیان اینکه غرب به خوبی می‌داند که منطقه، ظرفیت درگیری را ندارد و ایران قدرتمند است، گفت: از طرف دیگر، رژیم صهیونیستی نیز عددی نیست و هیچ عمقی ندارد و چناچه اتفاقی بیافتد باید به دریای مدیترانه فرار کنند لذا این تهدیدات صرفاً عملیات روانی است.

ظهره‌وند همچنین گفت: در صورتی که اتفاقی در پایگاه‌های آمریکا در منطقه رخ دهد، کل سرمایه‌گذاری عرب بر منطقه، بر روی هوا می‌رود.

وی ادامه داد: غرب در تنگناهای ژئوپلیتیک قرار دارد، لذا امکان جنگ وجود ندارد و به خوبی می‌دانند در صورت بروز شیطنت، پاسخ بسیار سنگینی خواهند دید.

ظهره‌وند گفت: غرب اگر عرضه داشت، افغانستان را به این ورطه نمی‌انداخت و اینگونه شکست خورده منطقه را ترک نمی‌کرد.

این کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد: غرب برای جوسازی علیه مذاکرات و ایجاد جنگ روانی از هر ابزاری استفاده می‌کند مانند اینکه از مسئله آب زاینده رود و زمین خوردن مادر یکی از محکوم شدگان سوءاستفاده و بهره‌برداری می‌کنند.

وی افزود: البته همه‌ی این موارد و مواضع قابل پاسخگویی است و لازم است صدا و سیما و رسانه‌های داخلی فعال‌تر عمل کنند.

ظهره‌وند تصریح کرد: باید مطالب شفاف‌تر و روشن‌تر تبیین شود. غربی‌ها علاقه‌مند هستند که فرآیند مذاکرات باید محرمانه باشد اما به اعتقاد ما نیازی به محرمانگی نداریم و می‌توانیم حتی مذاکرات را در مقابل دوربین‌ها دنبال کنیم.

کد خبر 5374237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً NL ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 3
      این عملیات روانی دشمن این خوبی را دارد که ما را مجبور ب پیشرفت کرده همیشه نیرویها نظامی و علمی اسلام را فعال و آماده نگاه می دارد.