۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۹:۱۲

شهردار قم تاکید کرد؛

ضرورت توجه به مباحث پژوهشی در حل معضلات شهر و شهروندان قم

ضرورت توجه به مباحث پژوهشی در حل معضلات شهر و شهروندان قم

قم- شهردار قم بر ضرورت توجه بیشتر به امور پژوهشی در مباحث مدیریت شهری باهدف رفع نیازها و حل معضلات و مشکلات شهری تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مرتضی سقائیان نژاد با اشاره به ۲۷ آذرماه روز وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد: هدف از وحدت حوزه و دانشگاه این بود که روح حوزه در دانشگاه دمیده شود و دانشگاه‌ها بر مبنای آن نسبت به برنامه‌ریزی و پژوهش در کشور اقدام نمایند.

شهردار قم همچنین ۲۵ آذر ما روز ملی پژوهش را نیز مورد تأکید قرارداد و بیان کرد: در شهر قم ۶۰۰ مرکز پژوهشی فعال است اما امروز ازنظر کارکردی و کارآمدی این مراکز در سطح جامعه علامت سوال وجود دارد.

وی اصل مباحث پژوهشی در هر امری را مهم دانست و ادامه داد: در قرآن کریم همواره بر اصل پژوهش و تفکر تأکید شده است؛ چراکه علم بدون پژوهش یک مقوله ابتر است.

سقائیان نژاد تصریح کرد: یکی از مشکلات بزرگ که با آن مواجه هستیم، سیستم آموزشی است؛ پژوهش و سایر ارزش‌ها باید از دوران مدرسه در بین دانش آموزان نهادینه شود و وقتی این مهم در بین دانش‌آموزان نهادینه نشود صحبت کردن از آن معنا و مفهومی نخواهد داشت.

شهردار قم نظام آموزشی امروز مدارس و دانشگاه با حاکمیت محفوظات را از آسیب‌های این نظام دانست و گفت: اساتید و معلمان در این نظام آموزشی عموماً متکلم وحده هستند و دانش آموزان و اساتید از بهره فکری و پژوهشی خود به نحو درستی بهره نمی‌برند و این مسئله در دوران بعد از فارغ‌التحصیلی بر اصل کارآفرینی جامعه ضربه می‌زند.

سقائیان نژاد این نقص سیستم آموزشی را دلیلی بر عدم کارایی بسیاری از فارغ‌التحصیلان در جذب شدن به بازار کار و کارآفرین دانست و عنوان کرد: توجه به مسئله پژوهش یک امر مهم است اما مهم‌تر از آن نهادینه کردن رویکرد تفکر و پژوهش محوری در بین دانش آموزان و دانشجویان است.

وی توجه به پژوهش در مباحث مدیریت شهری را نیز ازجمله موارد مورد تأکید در قم دانست و اظهار داشت: مرکز پژوهش‌های شهرداری قم که از گذشته فعالیت داشته و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر قم که در دوره ششم ایجادشده است نباید در دام موازی کاری گرفتار شوند بلکه دو مرکز باید به سمت مباحث کاربردی و حل معضلات شهر و شهروندان معطوف شود.

کد خبر 5375042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha