۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۰۴

دادستان عمومی و انقلاب دماوند:

کمبود آب در دماوند بهانه خوبی برای تغییر کاربری اراضی نیست

کمبود آب در دماوند بهانه خوبی برای تغییر کاربری اراضی نیست

دماوند- دادستان عمومی و انقلاب دماوند با اشاره به اینکه کمبود آب بهانه خوبی برای تغییر کاربری اراضی نیست گفت: ویلاها آب بیشتری نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما محمدتقی تقی‌زاده در یک برنامه تلویزیونی آب‌وهوای خوب دماوند را از علل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه دانست و تصریح کرد: وظیفه مهم دستگاه قضا حراست از زمین‌های کشاورزی، پیش‌گیری از زمین‌خواری، حفظ انفال از جمله بستر و حریم رودخانه و منابع طبیعی است. علاوه بر فرماندار دماوند که رئیس ستاد مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز است، دستگاه قضا هم وظیفه مهمی در این حوزه دارد و دادستان‌ها در خط مقدم قرار دارند و قوانین را اجرا می‌کنند.

دادستان دماوند با تأکید بر اینکه مردم باید بدانند که اراضی کشاورزی ارزش استراتژیک دارد، اظهار داشت: اگر برای به دست آوردن سود شخصی از ساخت‌وسازها، اراضی کشاورزی و منابع طبیعی نابود شود، جامعه ضربه سختی خواهد خورد. کمتر از یک‌هزارم ساخت‌وسازها لازم و مابقی زیان‌آور هستند. بیشتر افرادی که به دنبال دلالی و سودجویی هستند، برای کشاورزان و مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند که راه مقابله با آنان تهیه سریع اسناد حدنگار است به دلیل نبود این اسناد محدوده تصرف افراد مشخص نیست.

وی در پاسخ به اینکه چرا عکاسی هوایی و پلاک‌نگاری به کار گرفته نمی‌شود؟، گفت: این اقدام نیازمند عزم ملی و هزینه‌های زیادی است. بودجه‌های لازم برای این کار، کمی دیر تخصیص یافته و ممکن است تا دو سال آینده طول بکشد.

تقی‌زاده در پاسخ به سوال یکی از بینندگان «سلام تهران» درباره تخریب در بیابان آهکی سیدآباد، گفت: ۳۴ درصد ساخت‌وسازها و ۳۲ درصد تخریب‌های استان تهران در دماوند اتفاق می‌افتد. اراضی کشاورزی و باغات به درجه یک تا سه تقسیم‌بندی می‌شوند. زمین‌ها آبی و یا دیمی هستند و عموماً زمین‌های دیمی در وضعیت استراتژیک قرار دارند.

دادستان عمومی و انقلاب دماوند با اشاره به زمین‌های سیدآباد و محمودیه که زمین‌های بسیار مناسبی برای کشت گندم و جو محسوب می‌شوند، افزود: این زمین‌ها فاقد آهک هستند. حدود ۴۰ سانتی‌متر از سطح زمین را خاک مساعد تشکیل می‌دهد و بهترین مکان برای کاشت گندم است. اما افرادی که قصد ساخت ویلا دارند، نمی‌تواند در حیاط ویلا درخت بکارند چرا که درخت در عمق ۴۰ سانتی‌متر رشد نمی‌کند. با توجه به بحران آب، اگر اراضی دیم به ویلا تبدیل شوند، مصرف آب ۶ تا ۸ برابر افزایش می‌یابد؛ اگر این اراضی به باغات تبدیل شوند، باز هم مصرف آب ۴ تا ۶ برابر بیشتر می‌شود. بنابراین اینکه گفته شود چون آب نیست، می‌خواهیم ویلا بسازیم، غلط و غیرمنطقی است.

وی با بیان اینکه زمین‌های زراعی دماوند می‌توانند تأمین کننده گندم کل استان تهران باشند، اما هم اکنون تنها کارخانه آرد شهرستان، گندم مورد نیاز خود را هم از شهرستان‌های اطراف تأمین می‌کند، تصریح کرد: اگر در همین وضعیت بارش‌ها، دیم‌کاری صورت بگیرد، محصول مناسب برداشت خواهد شد، دیم به ۲ نوبت آب نیاز دارد که آب برف و باران‌های پاییز و زمستان برای آن کافی است.

تقی‌زاده با اشاره به بازدید ریاست قوه قضائیه و دادستان تهران از دماوند، گفت: دماوند شهرستان الگو برای کشور است و قوانین فعلی کارساز نیست و باید مردم اهمیت اراضی کشور را بدانند باید برای انجام کارهای لازم، قوانین سخت‌گیرانه تصویب شود.

دادستان دماوند در واکنش به پیام‌های مردمی که از او برای مقابله با ساخت‌وسازها تشکر کرده بودند، تأکید کرد: وظیفه خود می‌دانم که به مبارزه با زمین‌خواری بپردازم، وگرنه این طور نیست که تمام تمرکز یک دادستان بر روی تخریب باشد. اما اگر تخریب و مقابله با مجرمین را رها کنیم، باید پاسخگو باشیم.

کد خبر 5375523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha