۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۱۶

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک؛

استولتنبرگ:تهاجم به اوکراین بهای سنگینی دارد/زلنسکی:متحد ناتو ایم

استولتنبرگ:تهاجم به اوکراین بهای سنگینی دارد/زلنسکی:متحد ناتو ایم

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ولادیمیر زلنسکی» در بروکسل در ادامه سیاست های روسیه هراسانه خود اعلام کرد: هرگونه تهاجم علیه کی‌یف بهای سنگینی را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز پنجشنبه با «ولادیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین در شهر بروکسل دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش اسپوتنیک، دبیرکل ناتو پس از این دیدار با شرکت در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با رییس جمهور اوکراین در سخنانی گفت: هرگونه تهاجم علیه کی‌یف بهای سنگینی را در پی خواهد داشت. کشورهای عضو ناتو آماده گفتگو با روسیه هستند! ناتو با آموزش نظامیان اوکراین و ارسال تجهیزات به این کشور به کی‌یف کمک خواهد کرد؛ اما این موضوع به معنی تهدید مسکو نیست!

«ولادیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما حق دفاع از مرزهایمان را داریم و در این مسیر نیز گام برمی داریم. پیوستن اوکراین به ناتو تصمیم ما و این سازمان است. امیدواریم این موضوع بدون برخی دخالت ها به نتیجه برسد. اوکراین متحد مهمی برای ناتو است و من مایل به همکاری های بیشتر میان دو طرف و اعتماد متقابل هستم.

این در حالیست که مقامات اتحادیه اروپا در راستای تداوم مواضع روسیه هراسانه خود بارها نسبت به تمرکز نظامی نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین ابراز نگرانی کرده و گفته اند که اگر مسکو به اوکراین حمله کند، عواقب جدی در پی خواهد داشت؛ اما مسکو نیز بارها تصریح کرده است که جابجایی های عادی نظامیانش در خاک خود ارتباطی با اوکراین ندارد.

روسیه بارها گفته است که جابجایی نظامی در تمامیت ارضی این کشور تهدیدی برای سایرین محسوب نمی شود حال آنکه مسکو از تلاش کی یف برای حل مناقشه دونباس از طریق غیرمسالمت آمیز بیمناک است.

از سال ۲۰۱۴ در منطقه دونباس که مردم آن با روسیه قرابت زبانی و فرهنگی دارند، درگیری میان مخالفان و دولت مرکزی کی یف در جریان است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چندی پیش گفت روسیه هراسی گام اول در جهت نسل کشی در دونباس به شمار می آید.

دولت مسکو، اوکراین را به رفتار تحریک آمیز متهم می کند و خواستار تضمینی برای عدم گسترش ناتو به شرق و استقرار سلاح نزدیک مرزهای روسیه است.

کد خبر 5377012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha