۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۲۳

مدیرعامل شرکت دانه چین:

الگوی کشت محصولات کشاورزی نیازمند آمایش سرزمینی است

الگوی کشت محصولات کشاورزی نیازمند آمایش سرزمینی است

اراک - مدیر عامل شرکت دانه چین با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار تخصیص یارانه به محصولات کشاورزی گفت: الگوی کشت محصولات کشاورزی نیازمند آمایش سرزمینی است.

مهدی سوادکوهی در حاشیه افتتاح چهاردهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌ها، ماشین آلات و ادوات کشاورزی که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شرکت دانه چین تولیدکننده انواع خوراک آماده دام، طیور و آبزیان است. فعالیت این شرکت از سال ۱۳۵۵ شروع شده و تا به امروز مشغول تولید خوراک آماده دام، طیور و آبزیان است.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه قریب به نیم قرن در تولید انواع محصولات، مدعی هستیم تجربه انباشته‌ای در شرکت وجود دارد که در نهایت منجر به تولید محصولات مناسب برای تولیدکنندگان است. هم‌چنین دی ماه ۹۹ کارخانه جدیدی را در شرکت دانه چین با نام کارخانه تولید انواع مکمل‌های دام، طیور و آبزیان افتتاح کردیم که عملاً چرخه تولید را در این شرکت کامل می‌کند.

بخش بزرگی از نهاده‌های دامی عمدتاً وارداتی است

مدیر عامل شرکت دانه چین افزود: در کشور موادی را که به عنوان خوراک دام مصرف می‌کنیم، به غیر از بخش علوفه که تولید داخل هستند، بخش بزرگی از نهاده‌های دامی عمدتاً وارداتی است. نهاده‌ها متشکل از چهار قلم اصلی هستند: ذرت، سویا، جو و کلزا به ترتیب در اولویت قرار دارند.

الگوی کشت محصولات کشاورزی نیازمند آمایش سرزمینی است

سوادکوهی در ادامه بیان کرد: ترکیب اینها با فرض تشخیص برای هر دام، هر طیور و هر دوره‌ای از رشد، برای آنها به طور مجزا خوراک و جیره نوشته و تنظیم می‌شود و به مصرف تولیدکنندگان عزیز می‌رسد. در این شرکت دو محصول پودری و پلیت (با قابلیت ۱۰ سایز مختلف)، بسته به دوره‌های مختلف رشدِ یک دام یا طیور، تولید می‌شود و در اختیار دامداران و مرغ‌داران عزیز ما قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی شرکت و به طور کلی این صنعت گفت: مهمترین موضوعی که در این حوزه می‌شود به آن اشاره کرد این است که اغلب نهاده‌های ما وارداتی هستند. با وجود اینکه از سال ۸۶، ما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را تکرار می‌کنیم، از پرورش‌های سنتی که متأسفانه ضریب بهره‌وری پایینی هم دارند، دست نکشیدیم و تغییر و تحول در عرصه دامپروری‌مان اتفاق نیفتاده است.

مدیر عامل شرکت دانه چین اظهار کرد: در مورد نوع مرغی که پرورش‌دهندگان طیور پرورش می‌دهند، بالغ بر ۹۰ درصد سویای مصرفی آنها وارداتی است. نزدیک به ۶۰ درصد ذرت مورد استفاده وارداتی است. این ترکیب ذرت و سویا، عمده جیره مصرفی مرغ گوشتی و تخم‌گذار ما را تشکیل می‌دهد.

مهدی سوادکوهی در ادامه بیان کرد: ورود، عدم ورود، چگونگی ورود و تخصیص ارز در مجموع می‌تواند دغدغه‌هایی را به وجود بیاورد که در درجه اول برای مصرف کننده موجب بروز مشکل نوسان قیمتی می‌شود. این موضوع عمدتاً در بحث سیاست‌گذاری قابل حل است که ما بتوانیم هم در حوزه تولیدکننده و هم در حوزه مصرف‌کننده و تأمین سلامت مردم جامعه به استانداردهای لازم برسیم.

آمایش سرزمینی برای کشت محصول ضرورت دارد

وی عنوان کرد: ما می‌توانیم با انجام آمایش سرزمینی، از محصولات کشاورزی که آب زیادی مصرف می‌کنند به کشت محصولات اصلی گذر کنیم. در زمینه جو که یکی از محصولات مهم و پرکاربرد محسوب می‌شود، قیمتی که کشاورز این محصول را برداشت می‌کند، تابعی از میزان یارانه‌ای است که به جو وارداتی پرداخت می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت دانه چین افزود: تا وقتی که این نوع تخصیص یارانه اتفاق بیفتد، نمی‌توان انتظار داشت کشاورز میزان مصرف آب را مدیریت کند، سراغ ژنوتیپ‌های پرتولید برود، با اقلیم‌های متناسب تولید و به کشت این محصول تمایل پیدا کند.

الگوی کشت محصولات کشاورزی نیازمند آمایش سرزمینی است

سوادکوهی در ادامه گفت: این مسئله یک راه حل یک‌طرفه ندارد و شاید نیاز باشد سراغ بازارهای کشورهای منطقه و حتی آمریکای لاتین برویم. متأسفانه چندسال اخیر یارانه‌های مصرف بهینه آب کمتر شده و حجم زیادی از کشاورزان به شکل سنتی آب را مصرف می‌کنند.

وی عنوان کرد: اینها را باید همزمان با هم اصلاح کرد. نمی‌شود گفت از فردا واردات انجام ندهیم و خودمان مثلاً به تولید گندم بپردازیم. به یک نقشه راه ۱۰ الی ۱۵ ساله، با برنامه‌ریزی مدون و مشخص کردن نقاط پیشرفت و گلوگاه‌ها و رصد سالیانه و ماهیانه‌ی تحققِ اهداف نیاز داریم.

مدیر عامل شرکت دانه چین اظهار کرد: شرکت‌های تولیدکننده خوراک آماده دام که محصول خام را به محصول مورد استفاده دامدار و مرغدار تبدیل می‌کنند، هر چقدر این محصولات از نظر علمی قابلیت سازگاری مناسبی داشته باشند و ما در استفاده از آنها بتوانیم جیره‌های مناسبی به کار ببریم، می‌توان با تولید یک محصول مناسب و پیشنهاد یک جیره مناسب از خوراک تولیدی به پرورش‌دهندگان، میزان هدر رفت نهاده‌ها را که حداقل ۱.۵ تا ۵ درصد پیش‌بینی می‌شود، کاهش و بهره‌وری را افزایش داد.

مهدی سوادکوهی با اشاره به وضعیت اکنون صنعت نهاده‌های دامی افزود: در حال حاضر و با توجه به لایحه جدید بودجه و حذف ارز ترجیحی از آن، دامداران و مرغداران که یکی از بزرگترین مصرف‌کننده‌های ارز ترجیحی بودند، کم کم متأثر خواهند شد.

امروز دامدار در یک حالت عدم امنیتی است که از آینده خبر ندارد

وی بیان کرد: باید تکلیف ما برای ماه‌ها و سال آینده مشخص شود. چون یارانه‌ای را که برای دامداران در نظر گرفتند، بصورت تحویل محصولات کنستانتره یارانه‌دار بوده؛ اما امروز دامدار در یک حالت عدم امنیتی است که از آینده خبر ندارد.

مدیر عامل شرکت دانه چین گفت: قیمت گذاری‌هایی داریم که تابع دستورالعمل‌های خاص و غیر قابل کنترل است و باعث سودآوری حداکثری چرخه دلالی می‌شود و دامدار و مرغدار با یک مشکل تصمیم‌گیری و فضای مه آلود و ناپایدار مواجه است.

سوادکوهی اظهار کرد: البته وضعیت و نوع رفتار دولت جدید، امیدوارکننده‌تر نسبت به سایرین بوده و نشان داده که ایده می‌گیرد و نظرات مختلف را می‌پذیرد. امیدواریم اعتماد مردم به دولت بیشتر شود. از طرفی دولت به تولیدکننده‌ها اعتماد بدهد. واقعیت این است که تولیدکننده‌های ما در کف جامعه مشغول فعالیت هستند و اگر به آنها اعتماد شود، دغدغه‌ای جز تولید نخواهند داشت.

وی عنوان کرد: ما به دوستانمان در وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس گفتیم که خیلی اوقات لازم است اظهارنظرهای کارشناسیِ روشن کننده و امیدبخش با تولیدکنندگان، کشاورزان و پرورش دهندگان اتفاق بیفتد. یعنی مسئولان توضیح دهند و رفع ابهام کنند و نقشه راه آینده را ترسیم کنند. مردم پای کار تولید و استقلال و امنیت غذایی ایستاده اند و تنها نیازمند روشنگری در این زمینه‌اند.

الگوی کشت محصولات کشاورزی نیازمند آمایش سرزمینی است

مدیر عامل شرکت دانه چین در رابطه با تأثیر شیوع ویروس کرونا بر روند فعالیت شرکت دانه چین افزود: از آنجا که آغاز همه‌گیری این ویروس با افتتاح کارخانه جدید ما که مکمل‌های دام، طیور و آبزیان را دارند همزمان شد، فشار اقتصادی چندانی به شرکت وارد نشد. از ابتدای فروردین سال ۹۹ این شرکت با توجه به دستور ریاست بنیاد امور مستضعفان، شروع به تولید محصولات مورد نیاز کشاورزان و دامداران کرد.

تهدید کرونا می‌تواند یک فرصت باشد

مهدی سوادکوهی گفت: می‌شود در ایام کرونا هم از این تهدید یه عنوان یک فرصت استفاده کرد. کرونا به ما کمک کرد حضور در فضای مجازی را بیشتر کنیم، تبلیغات را جدی‌تر پیگیری کنیم و سعی کردیم با استفاده از ارتباطاتمان، جلساتی در قالب وبینارها و کلاس‌های آموزشی برگزار کنیم که نفع آنها در ابتدا برای کشاورزان و دامداران و در نهایت برای شرکت شد.

وی در پایان با اشاره به مشکل سر در آوردن نهاده‌ها از بازار آزاد و نقص‌های سامانه بازارگاه بیان کرد: به نظر بنده، تا وقتی یارانه به صورت نقدی و به صورت مستقیم توزیع نشود، امکان بروز فساد وجود دارد و شبکه توزیع به جهت گستردگی و پیچیدگی، قابلیت رصد را ندارد. بهتر است از منشأ اصلی یعنی نوع تخصیص یارانه تصمیمات صحیحی گرفته شود و در نهایت باید یارانه را به تولیدکننده محصول نهایی بدهیم؛ یعنی هرکسی که محصول نهایی را به شما تحویل داد، یارانه بگیرد که در دنیا نیز همین شکل رایج است.

کد خبر 5377240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha