۲۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۳۲

استاندار یزد مطرح کرد؛

احیای فرهنگ دارالعباده به عنوان پایلوت مهندسی فرهنگی کشور

احیای فرهنگ دارالعباده به عنوان پایلوت مهندسی فرهنگی کشور

یزد- استاندار یزد گفت: احیای فرهنگ دارالعباده به عنوان پایلوت مهندسی فرهنگی کشور هدف‌گذاری شده است و آماده ارائه الگو در این زمینه به همه استانها هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهران فاطمی عصر جمعه در جلسه شورای اداری که با حضور رئیس جمهور و هیئت دولت برگزار شد، اظهار داشت: استان یزد با همه ظرفیت‌های بی‌بدلیش در زمینه‌های مختلف با تنش‌هایی مثل خشکسالی، آلودگی هوا، توسعه نامتوازن مواجه است که تبیین این موارد در نگرش‌ها و برنامه ریزی برای پیشرفت عادلانه و ساختارمند با نگاه به آمایش سرزمین را ضرورت می‌بخشد.

وی عنوان کرد: یزد در کویر محروم، ۱۵ سال متوالی است که خشکسالی را تجربه کرده و نزولات آسمانی در آن همچنان در حال کاهش است.

فاطمی با اشاره به میزان آب انتقالی و مشکلات موجود در این زمینه ادامه داد: افت کیفیت آب شرب و سختی بین ۱۴۰۰ تا ۲۵۰۰ آب مصرفی، تهدیدی جدی برای سلامت مردم استان یزد محسوب می شود.

استاندار یزد، ضمن قدردانی از رئیس جمهور برای اهتمام بخاطر حل مشکلات آب منطقه فلات مرکزی ایران افزود: درخواست می کنیم به عنوان یک ابر پروژه، انتقال آب از دریای عمان و سایر ریز پروژه‌ها را به عنوان مهمترین دستاورد سفر به مردم یزد هدیه کنید.

وی با اشاره به مکانیسم تامین اعتبار این ابرپروژه عنوان کرد: اختصاص معادن، مکانیسم تهاتر نفتی و ... از راهکارهای پیشنهادی برای تامین مالی این ابر پروژه‌ها است.

فاطمی با بیان اینکه استان یزد در زمینه نخبگان علمی از جایگاه مناسبی برخوردار است به نحوی که با ۹ نخبه در هر ۱۰ هزار نفر، جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: دانش آموزان یزد طی ۲۷ سال متوالی در کنکور سراسری رتبه نخست را به دست آورده اند.

وی، همچنین با اشاره به رتبه پنجم یزد در کشور در زمینه تعداد شرکت های دانش بنیان نسبت به جمعیت، حدود ۸۰ هزار دانشجو، رتبه سوم را در توسعه یافتگی زیرساختهای فناوری اطلاعات، زمینه تبدیل شدن به قطب نوآوری و بهره وری و الگوی ممتاز اقتصاد دانش بنیان را دارد.

استاندار یزد عنوان کرد: کمک به توسعه مراکز نوآوری در همه شهرستانهای استان، توسعه نهادهای تامین مالی و سرمایه گذاری خطرپذیر و تقویت صندوق پژوهش و فناوری استان را درخواست داریم و این مهم از طریق تشکیل صندوق عدالت و بهره وری امکان پذیر است.

فاطمی همچنین با اشاره به اینکه یزد با توجه به شرایط آفتابی که دارد در افق میان مدت می تواند منطقه ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر منطقه باشد، افزود: در صورت حمایت دولت این مهم قابل تحقق است.

وی با اشاره به درخواست استان برای تکمیل واحدهای نیمه تمام ادامه داد: تامین نقدینگی واحدهای اقتصادی به صورت سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای هزار و ۱۱۳ واحد نیمه تمام تولیدی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی، می تواند برای ۳۸ هزار و ۵۷۲ نفر اشتغالزایی کند و این مهم نیازمند تسهیلات ویژه است.

فاطمی ادامه داد: برای تقویت زیرساختهای مربوط به سرمایه گذاری در مناطق محروم استان و هدایت سرمایه گذاران به مناطق محروم استان، برای پروژه های دارای پیشرفت فیزکی بالای ۳۰ درصد در مناطق محروم، اعتبار ویژه لحاظ شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اکثریت تحصیلکرده جویای کار در استان یزد بیان کرد: البته اشتغال یزد باید به سمت ایجاد شغل برای تحصیلکرده ها برود.

استاندار یزد تاکید کرد: در حوزه خدمات به ویژه گردشگری، پروژه ها باید با پیوست های فرهنگی همراه باشد تا بتواند شغل مورد نظر قشر تحصیلکرده را تامین کند.

وی همچنین با اشاره به مشکلات محیط زیستی استان یزد که اغلب متاثر از صنایع آلاینده است، عنوان کرد: برای رفع این مشکل نیاز به تسهیلات کافی برای بهسازی صنایع قدیمی است.

فاطمی ادامه داد: یزد به دلیل مهاجرپذیری بالا از مراکز تماس فرهنگی از هر قوم و زبان به شمار می رود از اینرو احیای فرهنگ دارالعباده به عنوان پایلوت مهندسی فرهنگی کشور هدف‌گذاری شده که آمادگی عملیاتی شدن آن و ارائه الگو به سایر استان‌ها را داریم.

استاندار یزد تاکید کرد: یزد با ۵ هزار هکتار بافت تاریخی و بافت تاریخی شهر یزد از اضلاع مثلث گردشگری است و سالانه ۲.۵ میلیون گردشگر خارجی را پذیراست بر این اساس قابلیت تبدیل به مرکز گردشگری تاریخی و میراث فرهنگی، گردشگری سلامت و مذهبی را دارد.

وی تصریح کرد: استان یزد نیازمند حمایت دولت و مجوز برای منطقه ویژه گردشگری و سلامت در تراز یک شهر جهانی است.

فاطمی همچنین به گزارش عملکرد دولت در ۱۰۰ روز گذشته پرداخت و گفت: همه این اتفاقات با همراهی نماینده ولی فقیه، نمایندگان مجلس، اعضای شورای تامین و.... رخ داد و امیدوارم با تلاش همه مسئولان استانی در دولت سیزدهم بتوانیم مصداق فرمایش امام راحل باشیم که فرمودند: «یزد چون همیشه با عدل و تدین اداره می‌شده، می‌تواند الگوی کشور باشد.

کد خبر 5377821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha