۱ دی ۱۴۰۰، ۸:۱۹

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان مطرح کرد؛

لزوم استفاده از سموم باکیفیت و شناسه دارشدن زمین های کشاورزی

لزوم استفاده از سموم باکیفیت و شناسه دارشدن زمین های کشاورزی

گرگان- نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران از واردات سموم نامناسب برای محصولات کشاورزی انتقاد کرد و گفت: نباید از هر سمی برای پرورش محصولات کشاورزی استفاده شود.

امیر یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تاکید بر شناسایی استاندارد بازار هدف کشورها، اظهار کرد: باید صادرات محصولات کشاورزی با آگاهی از استانداردهای هر کشور انجام شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان استفاده سموم را علت برگشت محصولات صادارتی مانند فلفل رنگی، کیوی، پسته و سیب زمینی دانست و افزود: اینها نکاتی است که در بخش تولید و صادرات باید به آن توجه شود زیرا دنیا به سمت تولید سالم رفته و محصول سالم باید شرایطی داشته باشد تا در بازارهای صادراتی گواهی‌های لازم را اخذ کنند.

به گفته وی، جدا از صادرات، توجه به بذر و سموم در محصولات کشاورزی به واسطه استفاده داخلی در کشور باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

یوسفی از واردات سموم غیراستاندارد در بخش کشاورزی انتقاد کرد و گفت: برخی از این سموم در زمان تحریم وارد شده و توجهی به گواهی سلامت و استانداردهای مورد نیاز این سم‌ها نشده است.

نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران با بیان این نکته که نباید به واسطه تحریم هرکالای بی‌کیفیتی به کشور وارد شود، افزود: باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی باعث بروز مشکلاتی برای مصرف کننده می‌شود.

وی خواستار واردات بذر مناسب و مقاوم به کشور شد و اضافه کرد: بذری که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد باید در مقابل آفات مقاوم باشد؛ به عنوان مثال بذرها باید مقابل آب، باد و شرایط جوی هر منطقه مقاومت داشته باشد از طرفی برای بذر باکیفیت از آفت کش، کود یا نیترات کمتری استفاده می‌شود.

یوسفی خواستار برنامه ریزی در حوزه صادرات شد و افزود: در کشور متاسفانه فقط زمان افزایش تولید به صادارت توجه می‌شود در حالی که باید صادرات همواره در برنامه دولت و تولید کشاورزان باشد.

وی با بیان این نکته که صادرات در همه جای دنیا مطابق با برنامه ریزی انجام می‌شود، ادامه داد: دراین رابطه هریک از دستگاه‌ها تلاش می‌کنند تا مسئولیت را به دوش سایر ارگان‌ها بیندازند در حالی که این موضوع ملی است و باید با اتحاد و هم افزایی تمامی بخش‌ها اجرایی شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان کد شناسه در مزرعه کشاورزان ایرانی را دارای اهمیت دانست و اضافه کرد: در بازارهای صادراتی نظیر چین و روسیه مزرعه‌ها کد شناسه دارند لذا شناسایی اینکه یک محصول در چه منطقه آب و هوایی و اقلیمی پرورش یافته، کاملاً امکان‌پذیر است.

یوسفی وجود اراضی خرده مالکی در کشور را یکی از مشکلات این بخش برشمرد و افزود: متاسفانه مزارع عمده کشاورزی در کشور بسیار محدود بوده و بر همین اساس شناسه دار شدن زمین‌های کشاورزی زمان بر است.

نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران با تاکید بر اینکه کشور باید از این سبک سنتی خارج شود، گفت: فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی امکانات مورد نیاز برای تداوم حضور در بازارهای جهانی بسیار ضروری است.

یوسفی در خاتمه خاطرنشان کرد: نمی‌توان صادرات را فقط به کشورهای همسایه محدود کرد براین اساس تولید در راستای استاندارد جهانی یک الزام به شمار می‌رود.

کد خبر 5380894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha