۶ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۰۶

امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران:

سند ژوئن ۲۰۲۱ را در مذاکرات وین کنار گذاشتیم

سند ژوئن ۲۰۲۱ را در مذاکرات وین کنار گذاشتیم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز ما سند مشترک و قابل قبولی را روی میز مذاکره‌کنندگان داریم، گفت: ما سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم و به یک سند جدید و مشترک رسیدیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در حاشیه برگزاری پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران در جمع خبرنگاران گفت: در ذیل سامانه میخک در مورد سفر اتباع ایرانی به جمهوری اسلامی ایران، خدمات کنسولی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: یک محیطی را فراهم کردیم که از روز چهارشنبه بارگذاری می‌شود و همه ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند بدون استثنا در این سامانه اطلاعات اولیه خودشان را وارد کنند و ما پس از استعلام از قوه قضاییه و دستگاه‌های ذیربط امنیتی به آنها پاسخ می‌دهیم که شما می‌توانید به ایران بدون هیچ مشکلی سفر کنید و خارج شوید.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: البته در مدت اقامت آنان در ایران، تمامی قوانین و مقررات را باید طبق توضیحاتی که در همان سایت میخک در خصوص قوانین جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است را رعایت کنند.

وی همچنین افزود: اولین وظیفه خودمان را در دولت سیزدهم ارائه تسهیلات روان و آسان به ایرانیان خارج از کشور می‌دانیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: مثلاً در همین چهار ماه در جریان سفر به نیویورک و چند کشور دیگر متوجه شدیم، یکی از مشکلات ایرانیان این است که کارت ملی برای فرزندانشان که به سن ۱۵ سال رسیده‌اند با تاخیر صادر شده و برای خیلی از آن‌ها نیز صادر نشده است و آنها برای باز کردن حساب بانکی و کارهای اداری فرزندانی که به سن قانونی نرسیده‌اند، مشکلاتی را دارند.

وی ادامه داد: تسهیل امور کنسولی ایرانیان را وظیفه اول خودمان می‌دانیم و فکر می‌کنیم که با تسهیل این امور و روان‌تر شدن رفت و آمد ایرانیان به کشور، ایرانیان مقیم خارج که علاقمند به سرمایه‌گذاری در سرزمین مادری و زادگاه خود هستند، از این فرصت بهره‌مند شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در دولت نیز قوانین سرمایه‌گذاری در داخل کشور برای خارجی‌ها و تسهیلاتی که برای ایرانیان مقیم خارج از کشور وجود دارد، بازنگری می‌شود.

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص مذاکرات کشورمان در وین نیز گفت: از امروز دور جدید مذاکراتمان در وین شروع می‌شود. از جمله موضوعاتی که در دستور کار ما است بحث تضمین و راستی آزمایی است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم امروز ما یک سند مشترک و قابل قبولی را روی میز مذاکره‌کنندگان داریم و ما آن‌ها را اسناد ۱ دسامبر و ۱۵ دسامبر می‌خوانیم که هم در موضوع هسته‌ای و هم در موضوع تحریم‌ها است؛ یعنی سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم و به یک سند جدید و مشترک رسیدیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود و از جمله موضوعات در دستور کار مذاکرات جاری، بحث تضمین و راستی آزمایی است.

وی ادامه داد: برای ما مهم ترین مسئله این است که بایستی در ذیل این واژه‌ها و این موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولاً نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول آن نفت به صورت ارزی به حساب‌های بانکی ایران وارد شود و هم بتوانیم از همه‌ی مزایای اقتصادی که در برجام پیش‌بینی شده است، استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا زمان دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان مشخص شده است یا نه، گفت: هنوز تاریخ این دور از مذاکرات مشخص نشده است.

کد خبر 5385175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha