۱۱ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۲۵

گزارش مهر؛

بارش‌ها دردی از مشکلات آبی چهارمحال و بختیاری درمان نکرد

بارش‌ها دردی از مشکلات آبی چهارمحال و بختیاری درمان نکرد

شهرکرد- پس از بارش های متعدد در چهارمحال وبختیاری انتظار می رفت بحران رفع شود اماتغییر اقیلم و بارش باران در این منطقه موجب ازبین رفتن ذخایر برفی وخروج آن به صورت روان آب ازاستان شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بحران آب در چهارمحال و بختیاری به حدی افزایش پیدا کرده است که ۱۰ دشت این استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شده است.

روزی این استان ۱۱ درصد از آب مورد نیاز کشور را تأمین می‌کرد اما تابستان امسال بحران آب در استان چهارمحال و بختیاری به حدی رسید که چشمه کوهرنگ که تأمین کننده آب شرب بسیاری از مردم چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار بود به طور ناباورانه ای خشک شد.

همچنین ذخیره برفی رشته کوه‌های «زردکوه» که در گذشته به ۷۰ متر می‌رسید به صفر نزدیک شد و این مسئله آژیر خطر بحران کمبود آب شرب را در چهارمحال و بختیاری به صدا درآورد.

اما بحران آب در چهارمحال و بختیاری به اینجا ختم نشد، فرونشست حدود یک متری دشت «خانمیرزا»، خشک شدن بیش از ۲۰۰ چاه و کاهش ۳۰ تا ۸۰ درصدی ۵۰۰ چاه در این شهرستان، خشک شدن منبع تأمین آب شرب شهر «کیان»، خشک شدن چاه آب در شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری از دیگر اخبار شک کننده در ماه‌های گذشته بود که مردم این استان می‌شنیدند و با آن رو به رو می‌شدند.

بارش‌ها دردی از مشکلات آبی چهارمحال و بختیاری درمان نکرد

کاهش بارندگی‌ها در کوهرنگ

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه میانگین بارش در چهارمحال و بختیاری ۱۹۱ میلی‌متر است، اظهار کرد: بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت شش درصد کاهش یافته است.

مهران چراغ‌پور با اشاره به اینکه در بارش‌های سال زراعی جاری یعنی از ابتدای مهر تا مهر سال آینده میزان بارش‌ها در «لردگان»، «مالخلیفه» و «اردل» بیش‌تر از میانگین بود است، عنوان کرد: بارش‌ها در «شهرکرد»، «بروجن»، «کوهرنگ»، «سامان»، «بلداجی»، «فارسان»، «بن» نسبت به میانگین مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بارش‌ها در «کوهرنگ» نسبت به سال گذشته با ۲۴ درصد کاهش همراه بوده است، تصریح کرد: بارش‌ها در استان اغلب از نوع برف به باران تبدیل شده که این مهم موجب خروج آن به شکل روان‌آب از چهارمحال و بختیاری شده است.

بارش‌ها دردی از مشکلات آبی چهارمحال و بختیاری درمان نکرد

ذخیره برفی در کوهرنگ ۱۹ سانتی متر است

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه خروج روان آب‌ها از استان موجب کاهش ذخایر آب پشت سدها می‌شود، ادامه داد: با بارش باران، یخچال‌های طبیعی از بین می‌رود و موجب کاهش این ذخایر در استان می‌شود.

چراغ‌پور با اشاره به اینکه بارش باران، ذخیره آبی استان را جبران نمی‌کند، افزود: ذخیره برفی شهرستان کوهرنگ در حال حاضر ۱۹ سانتی متر است در حالی که این مهم در سال گذشته که خشن‌ترین خشکسالی استان بود به ۳۸ سانتی متر می‌رسید.

وی با بیان اینکه برای جبران کاهش‌های بارندگی، ذخایر برفی باید به ۵۷ سانتی‌متر برسد، گفت: کمبود بارش در چهارمحال و بختیاری از سال ۸۵ آغاز شده و تا کنون ادامه یافته است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: طی دهه گذشته «کوهرنگ» به تنهایی دو هزار و ۵۰۰ میلی متر کاهش بارندگی داشته است که این مسئله با بارش باران جبران نمی‌شود.

بارش‌ها دردی از مشکلات آبی چهارمحال و بختیاری درمان نکرد

۹۷ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است

چراغ‌پور علت این کاهش بارندگی‌ها را تغییر اقلیم دانست و عنوان کرد: افزایش دی اکسید کربن همراه با بخار آب و ایجاد پدیده گلخانه‌ای موجب گرم شدن زمین چهارمحال و بختیاری و مناطق زاگرس‌نشین شده است.

وی تصریح کرد: ۹۷ درصد مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی تا خشکسالی شدید قرار دارد.

مدیر کل بحران چهارمحال و بختیاری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خشکسالی در کشور ما از اواخر دهه هفتاد آغاز شده است، اظهار کرد: به دلیل طولانی شدن این شرایط استان از حالت خشکسالی خارج و به تغییر اقلیم رسیده است.

بارش‌ها دردی از مشکلات آبی چهارمحال و بختیاری درمان نکرد

تغییر اقلیم در چهارمحال و بختیاری حاکم شده است

خسرو کیانی دوره بازگشت خشکسالی را پنج تا ۱۰ سال عنوان کرد و ادامه داد: این طولانی شدن مدت خشکسالی گواهی بر تغییر اقلیم در منطقه است و می‌بایست با برنامه‌ریزهای انجام شده برای تغییر اقلیم، وضعیت کنترل شود.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری جزو استان‌هایی در زاگرس است که تأثیرات زیادی از تغییر اقلیم بر آن وارد شده است، تصریح کرد: در پاییز امسال علاوه بر کاهش بارندگی دمای هوا در استان دو الی سه درجه افزایش یافته است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بارش‌ها در گذشته در استان ۶۰ درصد برف و ۴۰ درصد باران بوده که امروزه این مسئله برعکس شده و میزان بارش نیز کاهش یافته است.

بارش‌ها دردی از مشکلات آبی چهارمحال و بختیاری درمان نکرد

۶۸ درصد بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری جذب نشده است

کیانی تصریح کرد: میانگین بارش استان ۵۵۰ تا ۵۸۰ میلی‌متر است که با گذشت ۹ ماه از سال تنها ۳۲ درصد بارش‌ها جذب و دریافت شده است و ۶۸ درصد باقی‌مانده که این مهم نشان‌دهنده وضعیت بد آبی در چهارمحال و بختیاری است.

وی به بارش باران در استان اشاره کرد و افزود: با افزایش دما و تغییر بارش‌ها آب به وجود آمده از بارش‌ها به صورت روان آب از استان خارج می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سفره‌های آب زیر زمینی به دلیل تغییر بارش‌ها تقویت نمی‌شود، گفت: ۱۰ دشت ممنوعه بحرانی در استان وجود دارد که افت آب‌های زیرزمینی در این دشت‌ها در حال افرایش است.

کیانی ادامه داد: در سال‌های گذشته سردترین دمای استان در مدت مشابه در زمستان ۲۰ درجه زیر صفر بوده است که امسال به ۱۲ درجه زیر صفر رسیده است.

بارش‌ها دردی از مشکلات آبی چهارمحال و بختیاری درمان نکرد

تأمین ۸۵ درصد از آب شرب، کشاورزی و صنعت در چهارمحال و بختیاری از آب‌های زیر زمینی

وی حفاظت از داشته‌ها، مصرف بهینه منابع موجود، تأمین آب شرب پایدار از آب‌های روان را ضروری دانست و اظهار کرد: بیش از ۸۵ درصد آب شرب، صنعت و کشاورزی در چهارمحال و بختیاری از آب‌های زیرزمینی است که این مسئله موجب فقر سفره‌های زیرزمینی و بحرانی شدن آن‌ها شده است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای تأمین آب شرب پایدار از آب‌های سطحی در مرحله بعد برای کشاورزی و صنعت، تغییر الگوی کشت کشاورزی، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، مکانیزه کردن کشاورزی، استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای استفاده از پسماند آب و سیستم تصفیه فاضلاب برای فضای سبز باید در دستور کار قرار گیرد.

بنا بر این گزارش، خشکسالی‌های پی در پی در سر منشأ سه رودخانه کشور، سو ء مدیریت در حوزه آبی، تغییر اقلیم و تغییر نوع بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری همه دست به دست هم داده است تا امروزه مردم در چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار با مشکلات عدیده در حوزه آبی رو به رو شوند، این مهم نیازمند بررسی دقیق علت دارد تا در سال‌های آتی با مدیریت درست با آن مقابله کرد.

همچنین با تأمین آب پایدار برای شرب، کشاورزی و صنعت باید مانع از برداشت آب از ذخایر زیر زمینی شد.

کد خبر 5389547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      2 0
      خدا به همه رحم کنه نعمتش را برامون افزایش بده