۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۱۴

دبیر کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با مهر:

تدبیر مجلس برای شفاف‌سازی سهم دولت از صادرات LPG

تدبیر مجلس برای شفاف‌سازی سهم دولت از صادرات LPG

دبیر کمیسیون انرژی مجلس گفت: در موضوع اضافه شدن LPG به سبد سوختی خودروها و همچنین مشخص شدن سهم دولت از صادرات آن تدابیری اندیشیده شده و باید در کمیسیون تلفیق جمع‌بندی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالعلی رحیمی مظفری دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت مفاد انرژی لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: درباره موضوع اصلاح فرمول تعرفه‌های خوراک پتروشیمی‌ها بحث‌هایی مطرح است ولی هنوز جمع‌بندی نشده است. موضوع اصلی این است که قیمت سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها یکی شود که این اقدام نیازمند ملاحظاتی است. از جمله اینکه سوختی که به پتروشیمی‌ها می‌دهیم بر اساس تولید انرژی (BTU) محاسبه شود.

وی افزود: موضوع اصلاح تعرفه سوخت هم برای صنایع بزرگ هست. البته ما باید به تدریج و با درنظر گرفتن مزیت‌ها و مشکلاتی که صنایع پتروشیمی‌های ما دارند و با هدف ایجاد شرایط رقابتی اقدام به آزاد سازی تعرفه حامل‌های انرژی کنیم.

رحیمی مظفری در رابطه با بند اصلاح یارانه برق صنایع بزرگ گفت: این موضوع و تمام موضوعات مربوط به انرژی که سال گذشته در قانون بودجه بوده و امسال حذف شده توسط کمیسیون انرژی مجلس به کمیسیون تلفیق ارائه شده و باید در آنجا بررسی شود که به قانون بودجه اضافه شود یا خیر.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با وضعیت LPG در قانون بودجه گفت: در این خصوص بیشتر از سال گذشته برای اضافه شدن به سبد سوختی خودروها تدابیری اندیشیده شده است. البته اختلاف نظرهای بسیاری در این رابطه و اینکه باید به صورت کامل یا محدود در سبد سوختی قرار گیرد، وجود دارد.

وی تأکید کرد: برای شفاف‌سازی درآمد دولت از صادرات گاز مایع و سهم آن نیز تدابیری اندیشیده شده و در این زمینه هم جمع‌بندی باید در کمیسیون تلفیق انجام شود.

این گزارش می‌افزاید یکی از خلاءهای قانونی در بحث LPG که تاکنون وجود داشت، سهم صددرصدی دولت از صادرات آن، بدون هیچ مبنای قانونی است و به گفته کارشناسان این موضوع یکی از دلایل عدم رغبت وزارت نفت به توسعه پتروشیمی‌های با این خوراک و اضافه کردن این سوخت به سبد سوختی خودروها است.

کد خبر 5391827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha