یادداشت مهر؛

مقابله با خط تحریف در منطقه!

مقابله با خط تحریف در منطقه!

دبیرکل حزب‌الله لبنان چند روز پیش طی سخنانی در شهر بیروت به نکات بسیار مهمی درخصوص «خط تحریف» در منطقه برای جابه‌جایی جلاد و شهید اشاره کرد.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان چند روز پیش طی سخنانی در شهر بیروت که به صورت زنده از شبکه‌های منطقه‌ای و عربی پخش می‌شد به نکات بسیار مهمی درخصوص «خط تحریف» در منطقه برای جابه‌جایی جلاد و شهید اشاره کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان به این نکته مهم در صحبت‌های خود اشاره می‌کند و مردم عراق و برخی مسئولان این کشور را مخاطب قرار می‌دهد که «موضع شما چیست؟ قاتل آمریکاست و شهید، حاج قاسم و ابومهدی».

این نکته در اوضاع و تحولات اخیر منطقه بسیار حائز اهمیت است. دو سال از ترور سردار شهید سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی مهندس، فرمانده میدانی حشد شعبی توسط دولت تروریست آمریکا در فرودگاه بغداد می‌گذرد و تغییر و تحولات سیاسی و امنیتی زیادی در عراق و منطقه رخ داده است.

دو سال است که مصطفی الکاظمی، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عراق در زمان شهادت سردار سلیمانی به عنوان نخست وزیر این کشور تعیین شده است. او در دو سال گذشته رابطه پرتنشی با حشد شعبی به عنوان مولود و پایگاه اصلی مقاومت اسلامی در عراق داشته است.

همچنین او در سخنرانی‌های زیادی آمریکا را شریک مهم عراق در منطقه عنوان کرده و هنوز پرونده ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را به سرانجام نرسانده است. از طرفی دیگر او و برخی جریان‌های سیاسی شیعه، سُنی و کُرد در این کشور همراه با آمریکا و برخی کشورهای خلیج فارس مانند؛ سعودی شده‌اند و این کشورها را شریک مهم خود عنوان می‌کنند.

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان کلید واژه‌ای جدیدی را برای مقابله با تحریف در منطقه به راه انداخت که نیازمند یک تلاش رسانه‌ای و روانی است در مسائل میدانی هم هنوز مستشاران و نظامیان آمریکا بعد از دوسال از شهادت حاج قاسم به صورت کامل از منطقه خارج نشده‌اند و دولت عراق هم چند روز قبل برای انحراف افکار عمومی اعلام کرد که نظامی آمریکایی در عراق وجود ندارد، این موضوع در صورتی است که بیش از ۳ هزار نیروی مستشاری این کشور در بغداد و پایگاه‌های عین‌الاسد و اربیل حضور دارند و هزار نفر هم برای حفاظت از سفارت واشنگتن در عراق حضور خواهند داشت.

در همین رابطه بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده شهید سلیمانی با اشاره به هوشیاری مردم عراق نسبت به این موضوع فرمودند که باید تمام نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند و مردم این کشور فریب حرف‌های آمریکا را نباید بخورند».

امتداد خط جریان‌سازی و مقابله با خط تحریف بیانات رهبر انقلاب توسط سید حسن نصرالله بیان شد. دبیرکل حزب‌الله لبنان به خوبی می‌داند که آمریکا با جریان‌سازی در فضای مجازی و برخی نهاده‌های مدنی و دانشگاهی که در منطقه به ویژه لبنان و عراق ایجاد کرده درصدد بوده تا خط تحریفی در منطقه راه بیندازد تا آمریکا در نقش منجی کشورهای منطقه معرفی شود و ایران دشمن درجه یک اعلام گردد. این پروژه خزنده در مورد اسرائیل و ایران در منطقه نیز در جریان است. برخی از رژیم‌های عربی با سازش در مقابل رژیم صهیونیستی این موضوع را می‌خواهند در جهان عرب تداعی کنند که اسرائیل دشمن اصلی جهان اسلام و عرب نیست و ایران دشمن اول است.

به همین دلیل مهم‌ترین قسمت‌های سخنرانی سیدحسن نصرالله به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی به مقابله با خط تحریف در منطقه اختصاص داشت. سید مقاومت با بیان اینکه عوامل، آمران و مجریان ترور شهید حاج قاسم و ابومهدی المهندس از ساعات اول حادثه مشخص بود، گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت برای فرماندهان شهید، شکرگزاری و قدر زحمات آنها را دانستن است و برخی مخالفت‌ها با برگزاری مراسم نمک‌نشناسی است.

در همین رابطه بود که سیدحسن نصرالله وارد میدان شد و در سخنرانی خود با بیان اینکه وقتی از کربلا حرف می‌زنید، کافی نیست که فقط از امام حسین صحبت کنید یا فقط از یزید صحبت کنید. اینگونه، ناقص است، تأکید کرد: «باید موضع خود را مشخص کنید؛ چون عراق میدان جهاد و شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بود».

سیدحسن نصرالله کلید واژه‌ای جدیدی را برای مقابله با تحریف در منطقه به راه انداخت که نیازمند یک تلاش رسانه‌ای و روانی است. وی با اشاره به اینکه اگر امروز عراق از نعمت امنیت و ثبات تا حد زیادی برخوردار شده، به برکت خون این شهداست، تصریح کرد: «در شناخت دشمن و دوست، آیا فرد منصفی هست که شهید و قاتل را مساوی بداند؟ یا جمهوری اسلامی ایران و آمریکا را مساوی بداند؟ آیا کسی منصف پیدا می شود که بگوید ایران دوست است آمریکا هم دوست است؟ یا بگوید آمریکا دوست است و ایران دشمن؟ حاج قاسم و همه کسانی را که وی نماینده‌شان بود، بگوید دشمن است؟ خیر. اگر اینطور باشد این فاجعه در سطح درک و ادراک است، اما برخی چهره آمریکا را بزک می‌کنند».

این صحبت‌های صریح سیدحسن نصرالله در سالگرد شهادت سردار سلیمانی و حمله مستقیم او به آمریکا، برخی از دولت‌های عربی و عربستان سعودی نشان می‌دهد که او یک تنه قصد دارد در مقابل خط تحریف که یک سالی است در جهان عرب دنبال می‌شود، بایستد تا دوباره جای جلاد و شهید در منطقه عوض نشود.

حسن نیا کارشناس مسائل منطقه

کد خبر 5394527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha