۱۹ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۰۳

شمس با مهر مطرح کرد؛

همه ظرفیت‌های مغفول‌مانده پایتخت کتاب/نیازمند ملاک و معیار هستیم

همه ظرفیت‌های مغفول‌مانده پایتخت کتاب/نیازمند ملاک و معیار هستیم

محمدرضا شمس می‌گوید همان‌طورکه برای انتخاب یک کتاب معیارهایی مانند داور، نوع کتاب و ناشر وجود دارد، باید معیارها و المان‌هایی نیز برای سنجش یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران وجود داشته باشد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: هفتمین پایتخت کتاب و شهرهای خلاق ترویج کتاب‌خوانی ایران چندی پیش با حضور اهالی فرهنگ و مسؤولان فرهنگی حوزه کتاب و کتاب‌خوانی معرفی شدند. در این آیین، سنندج به دلیل استمرار در اجرای مناسب برنامه‌های سال‌های گذشته، راه‌اندازی پویش‌های مختلف در جهت ترویج کتاب‌خوانی، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و ایده‌های خلاقانه و تلاش در حوزه ترویج کتاب‌خوانی و توسعه کتابفروشی‌ها عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص داد.

محمدرضا شمس نویسنده کتاب‌های کودک معتقد است با انتخاب سالانه شهرهایی به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، سبب افزایش فعالیت ناشران و نویسندگان در این زمینه می‌شویم. طبیعتا مثبت و مثمر ثمر است. ولی نباید به این شکل باشد که به‌صورت باری به هر جهت باشد. باید سیستماتیک، روش‌مند، فکر شده، و با برنامه‌ریزی باشد. همچنین این موضوع سبب تشویق دوستانی که به هرحال یک سری محدودیت‌ها را دارند، می‌شود که باعث دیده شدن آن‌ها و آثارشان می‌شود. ناشرانی که در شهرهای مختلف فعالیت دارند، تشویق می‌شوند. طبیعتا مخاطب نیز با کتاب‌های بیشتر و پرتنوع‌تر آشنا می‌شود که همین موضوع سبب تشویق او به خواندن کتاب می‌شود. زیرا نه تنها محدود به موضوعات، ناشران و نویسندگان خاصی نیست بلکه متناسب با هر سلیقه‌ای کتاب وجود دارد. همچنین مخاطب با سبک نگارش نویسندگان دیگر نیز آشنا می‌شود.

وی افزود: مثلا نمایشگاه کتاب بگذارند، از شهرها و استان‌های دیگر کتاب برده شود، مسابقه برگزار شود، برنامه‌های گفت‌وگو بین نویسندگان شهرهای مختلف گذاشته شود و ... مطمئنا این‌ اقدامات حتما مثبت خواهد بود. اگر شما از یک چراغ تنها برای روشنایی محیط اطراف خود استفاده کنید فقط می‌توانید همان محیط را روشن کنید اما اگر این روشنایی فکر شده و با دیدی وسیع‌تر انجام شود، چه بسا که به ماهی پرنور که نور آن کره زمین را روشن می‌کند، تبدیل شود. اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد. زیرا به هیچ عنوان اطلاع‌رسانی خوب نیست. اگر در این زمینه فعال‌تر عمل شود، بهتر است. باید این فعالیت ادامه‌دار شود. همان‌طور که برای انتخاب یک کتاب پارامترها و معیارهایی مانند داور، نوع کتاب، ناشر و ... وجود دارد، معیارها و المان‌هایی نیز برای سنجش یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران وجود داشته باشد. همین موضوع سبب تشویق ناشران و نویسندگان می‌شود. و آن‌ها را وادار به شرکت در یک رقابت سالم می‌کند.

این‌نویسنده در پاسخ به این سوال که این اتفاق چه ظرفیت‌هایی دارد و آیا از آن‌ها به درستی استفاده شده، گفت: باید با استفاده از یک نمودار، دید که در طول مدت زمانی که این کار عملی شده، چند درصد مردم کتابخوان‌تر شدند. اما متاسفانه چون از ظرفیت‌های موجود استفاده نشده است، می‌بینیم این اتفاق چندان موثر نبوده است. زیرا هنگامی که یک کار فرهنگی انجام می‌دهیم، باید در کنار آن چندین کار دیگر هم انجام شود تا مثبت واقع شود. اما در حال حاضر این اتفاق نیفتاده است. انتخاب یک شهر به عنوان پایتخت کتاب، ایده خوبی است اما این ایده حرام می‌شود. زیرا برنامه‌ای درست و اصولی برای این که هر سال بهتر از سال قبل شود، وجود ندارد. طرحی که توسعه و رشد پیدا کند و همه‌گیر شود، نیست. ایده‌ خیلی خوب است اما روی آن کم کار شده است. باید روی این ایده کار شود و پخته شود. باید یک گروهی باشد که بر روی این ایده کار کنند که هر ساله به روند بهبود کیفیت کمک کنند. مطمئنا تمامی این اقدامات به ترویج کتابخوانی، ناشران کتاب و ... کمک می‌کند.

کد خبر 5395497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha