۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل عنوان کرد؛

رعایت استاندارد در تولید آرد در اردبیل

رعایت استاندارد در تولید آرد در اردبیل

اردبیل- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در بررسی‌های دقیق انجام شده کیفیت و استاندارد آرد تولید شده در استان اردبیل به تأیید سازمان غذا و دارو رسیده است.

مسعود ارزانلو در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بیشترین نظارت و ارزیابی ما در حوزه کارخانه‌های آردسازی است که با سرکشی‌های مستمر سعی می‌کنیم تا سلامت آرد تولیدی و کیفیت آن را مورد رصد و پایش قرار دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قوت غالب مردم نان است، با نمونه‌برداری‌های متعدد سعی بر ارتقا کیفیت آرد تولیدی در استان است تا به تناسب نان بربری، سنگک و لواش سبوس‌گیری در نان مورد توجه قرار گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با هشدار به برخی نانوایی‌ها که راغب به استفاده از آرد سفید برای تولید نان بی‌کیفیت هستند، گفت: ما به نانوایی‌ها اخطار می‌دهیم تا از دستکاری از استفاده از آرد پرهیز کنند چرا که روی کیسه‌های مختلف تولید آرد در کارخانه کاربرد آرد در نان‌های بربری، لواش و سنگک به دقت قید شده و لازم نیست به خاطر سفید بودن آرد نسبت به جابجایی آن اقدام کنند.

ارزانلو از افزایش سبوس‌گیری برای تولید نان سنگک در کارخانه‌های آردسازی خبر داد و افزود: به دلیل این شرایط در روزهای اخیر برخی نانوایی‌ها گله‌مند این موضوع بودند در حالی که سبوس‌گیری آرد نان باید به میزان مناسب انجام شود تا کیفیت پخت نان سنگک را شاهد باشیم.

وی عمده مشکل ایجاد شده در پخت نان سنگک در روزهای اخیر را مربوط به نانوایان و عدم مهارت آنان در پخت نان اعلام کرد و ادامه داد: ما به کارخانه‌های آرد تاکید کردیم تا سبوس‌گیری آرد سنگک را بین ۶.۵ تا ۱۱.۵ درصد لحاظ کنند تا شاهد بهبود کیفیت پخت و ارائه نان به مردم باشیم.

ارزانلو یکی دیگر از دلایل پایین آمدن کیفیت پخت نان سنگک و برخی دیگر از نان‌های تولیدی در اردبیل را عدم توجه به اصل تخمیر و دقت در زمان پخت اعلام کرد و گفت: باید به سمتی برویم تا برای پخت کیفی نان از مؤلفه‌های مختلف استفاده کرده و زمینه رضایتمندی مردم را با پخت مطلوب و مناسب نان فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: بر اساس طبقه‌بندی اعلام شده در روی بسته‌های آرد، قطعاً نانوایی‌ها موظفند از همین نوع آرد استفاده کنند و هرگونه جابجایی در این زمینه، زمینه به هم خوردن کیفیت پخت را فراهم می‌آورد.

ارزانلو اضافه کرد: در کنار سازمان غذا و دارو که بیشترین تمرکز خود را بر کارخانه‌های آردسازی گذاشته در بحث نانوایی‌ها نیز ادارات غله، صنعت، معدن و تجارت تعزیرات حکومتی و مراکز بهداشت باید نظارت دقیقی را انجام دهند تا شرایط نامناسبی را در پخت نان در اردبیل شاهد نباشیم.

وی بیان کرد: نانوایی‌ها باید توجه کنند که استفاده از آرد سفید امکان بروز بیماری‌های مختلف به ویژه سرطان دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد و به همین خاطر بهتر است از آرد تیره برای پخت نان در اشکال مختلف استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار مهر در روزهای اخیر و به دنبال گله‌مندی برخی از نانوایان، مسئولان به ویژه اداره غله دست به کار شد تا با سرکشی به نانوایی‌های مختلف از آرد مورد نظر و کیفیت پخت نان بازدیدی را انجام داده که در نهایت معلوم شد بخش عظیمی از مشکلات به دلیل عدم توانمندی و مهارت نانوایان در پخت نان است که قرار است کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برای نانوایان برگزار شود.

کد خبر 5395986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha