۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۰۷

معاون وزیر بهداشت:

تحقیقات در کشور باید پاسخگو و نیازمحور باشد

تحقیقات در کشور باید پاسخگو و نیازمحور باشد

اردبیل- معاون فناوری و تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما امروز به تحقیقات پاسخگو و نیازمحور در جامعه احتیاج داریم تا بتوانیم به نیازمندی جامعه پاسخگو باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، یونس پناهی ظهر پنجشنبه در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار کرد: در حوزه سلامت و بهداشت روند رو به رشدی را در دانشگاه‌ها شاهد هستیم که این امر در سال‌های اخیر با گذر از نسل اول و دوم دانشگاه‌ها، به نسل سوم رسیده است.

وی نسل اول دانشگاه‌ها را صرف آموزش و تربیت هیئت علمی اعلام کرد و گفت: با گذر از این مرحله و دستیابی به ارتقا دانش دوم دانشگاه‌ها مأموریت آموزش و پژوهش را به صورت ترکیبی داشته‌اند که با عبور از این مرحله نیز به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت می‌کنیم.

معاون فناوری و تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در نسل سوم دیگر باید متناسب با نیاز جامعه حوزه سلامت و درمان پاسخگو باشد و هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند که دانشگاه‌ها در سفره سلامت مردم نقش‌آفرینی نداشته باشند.

پناهی نسل سوم دانشگاه‌ها را ترکیبی از آموزش و پژوهش با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه پارک علم و فناوری بیان کرد و افزود: باید سمت تولید محصولات دانش‌بنیان حرکت کنیم و دراین زمینه ضروری است تا زیرساخت‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز علمی فراهم آید.

وی با بیان اینکه تمام تحقیقات پژوهشی در دانشگاه‌ها باید نیازمحور و پاسخگوی احتیاج جامعه باشد، خاطر نشان کرد: در حرکت به این سمت ما از هیچ تلاش و پشتیبانی کوتاه نمی‌آییم و امیدواریم در کنار کاهش هزینه‌های تحقیقاتی، به سمت افزایش کارآمدی حرکت کنیم.

پناهی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: امروز هیچ توجیه و بهانه‌ای در تولید علم با کمترین هزینه پذیرفتنی نیست و باید هدف ما تولید مقالاتی باشد که نتیجه آن را به صورت ملموس در تولید دارو، تجهیزات و انجام پروتکل‌ها به عینه شاهد باشیم.

وی استان اردبیل را از استان‌های با آمار بالای سرطان دستگاه گوارشی اعلام کرد و ادامه داد: تحقیقات انجام شده در این زمینه گسترده بوده اما هنوز منجر به نتیجه مطلوب برای رفع گرفتاری مردم نرسیده که ضروری است تحقیقات در این حوزه به شکل کاربردی و عملیاتی به سرانجام برسد.

پناهی بیان کرد: ما از لحاظ بودجه‌ای در حوزه تحقیقات، پژوهش و فناوری مشکلی نداریم ولی باید به تناسب نیاز جامعه تحقیقاتی را انجام دهیم که نتیجه آن دردی از آلام مردم را التیام ببخشد.

معاون فناوری و تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع پیشگیری را بهتر از درمان توصیف کرد و گفت: ما در استان‌های مختلف با عوارض جسمی و سلامت مردم روبه‌رو هستیم که بهتر است قبل از ابتلاء به بیماری‌های قلبی، عروقی، بروز سرطان و یا آب مروارید به سمت عوامل پیشگیرانه و کاهش عوارض این بیماری‌ها حرکت کنیم تا با بهبود و ارتقا زندگی مردم به شرایط مطلوب در پیشبرد اهداف دست پیدا کنیم.

کد خبر 5398888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha