۲۶ دی ۱۴۰۰، ۹:۳۰

استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل تاکید کرد؛

لزوم اعمال مالیات با سودآوری واحدهای تولیدی در اردبیل

لزوم اعمال مالیات با سودآوری واحدهای تولیدی در اردبیل

اردبیل- استاد اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: مالیات در سطح دنیا با محاسبه سودآوری واحدهای صنعتی اعمال می‌شود و خارج از این قاعده اعمال مالیات صحیح و عقلانی به نظر نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن‌زاده شامگاه شنبه در نشست تأثیر مالیات بر اقتصاد ملی در اردبیل اظهار کرد: اعتماد مؤدیان در پرداخت مالیات به دستگاه‌های متولی در این بخش یک رویکرد با ثبات و حقیقی در کمک به توانمندی این بخش است که روز به روز بر تقویت این فضا باید کمک کرد.

وی تصریح کرد: اتفاقی که در کشورمان در سال‌های اخیر رخ داده اعمال مالیات ثابت و بدون در نظر گرفتن متغیرهای درآمدی برای واحدهای تولیدی است که این خود نوعی بی‌عدالتی محسوب می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در دنیا رسم بر این است تا با محاسبه سود و کسب درآمد مالیات اعمال می‌شود و تشخیص آن نیز بر عهده متخصصان و کارشناسان حوزه مالیاتی و ابزارهای دقیق نظارتی است.

حسن‌زاده افزود: مالیات برای واحدهای تولیدی و صنعتی که در طول سال ضررده بوده‌اند، اعمال نمی‌شود اما در کشورمان اعمال مالیات به شکل ثابت برای همه کسب و کارها در نظر گرفته شده و هیچ توجهی به مؤلفه‌های تولید و کسب سود نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: باید این متغیرها در پوشش مالیاتی به ویژه برای کسب و کارهای متفاوت در نظر گرفته شود تا زمینه یک حرکت مؤثر و کارآمد را در این زمینه شاهد باشیم.

حسن‌زاده اضافه کرد: در کشورهای مختلف به تناسب بهبود کسب و کار و رونق اقتصادی اعمال مالیات به نفع خود صاحبان واحدهای تولیدی انجام می‌شود تا این منابع و کارهای زیرساختی و عمرانی برای افزایش ظرفیت تولید استفاده کنند.

وی جایگاه پایین کشورمان را در رتبه‌بندی بهبود محیط کسب و کار در بین کشورهای جهان یادآور شد و بیان کرد: از بین ۱۳۸ کشور مورد ارزیابی، ایران در بهبود فضای کسب و کار در جایگاه ۱۳۰ قرار گرفته و این نشان می‌دهد که ما هنوز فاصله زیادی با بهبود فضای کسب و کار داریم.

حسن‌زاده شاخص‌های مهم در این زمینه را توجه به مؤلفه سودآوری و توانمندسازی اقتصادی برشمرد و ادامه داد: شفافیت مالیات در عرصه جهانی نیز بسیار مهم و موضوع ارزشمندی است که نباید از اهمیت و حساسیت آن کاسته شود.

استاد اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی رفتارهای سلیقه‌ای را در اعمال مالیات برای واحدهای تولیدی و صنعتی مضر و آسیب‌آفرین توصیف کرد و گفت: کارشناسان امور مالیاتی نیز باید راهکارهای مناسب را در جلب اعتماد بیشتر فراهم کرده و به ارتقا سیستم مالیاتی آن هم به شکل شفاف عمل کنند.

وی در پایان تصریح کرد: رفتارهای سلیقه‌ای مانع از تحقق اهداف مالیاتی در جامعه می‌شود و به نوعی فاصله طبقاتی را نیز رقم می‌زند.

کد خبر 5400592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha