۲۸ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۰۷

یک استاد دانشگاه:

دشمنان در صدد هویت‌تراشی و تاریخ‌سازی در آذربایجان هستند

دشمنان در صدد هویت‌تراشی و تاریخ‌سازی در آذربایجان هستند

اردبیل- یک استاد دانشگاه گفت: جریانی قوی با محوریت لاوی صهیونیسم در کشور آذربایجان سعی می‌کند تا حرکت هویت‌تراشی و تاریخ‌سازی را در آذربایجان شکل دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق رسولی عصر سه‌شنبه در همایش نقش هویت شیعی در همبستگی آذری‌های جهان در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل اظهار کرد: بعد از فروپاشی رژیم کمونیسم شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان، جریان‌های سیاسی در داخل و کشورهای همسایه سعی کردند تا هویت‌تراشی ناپسند و تاریخ‌سازی جعلی را در دستور کار برای به انحراف کشیدن اندیشه‌های آرمانی مردم این کشور شکل دهند.

وی با انتقاد از نگاه ابزاری و سیاسی به مسائل دینی و ارزشی در جامعه تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما نیز برخی جریان‌ها به جای بی‌طرفی افکار و اندیشه‌های دینی و فرهنگی، سعی می‌کنند با وابستگی به جریان‌های سیاسی مسیر را به انحراف بکشانند.

این استاد دانشگاه گفت: بیشترین نقد در داخل و خارج از ایران به همین جریان‌های سیاسی مسلکی است که همه مبانی انسانی، علمی، فرهنگی و اعتقادی را نیز به محدوده سیاسی کشانده و سعی می‌کنند به نوعی به نفع جریان خاص حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را تغییر و تفسیر کنند.

رسولی افزود: همین تاریخ‌سازی‌ها و هویت‌تراشی‌ها زمینه جعل در مسیر حرکتی را رقم زده به طوری که امروز آثار و تبعات چنین حرکت‌های انحرافی را به عینه مشاهده می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هر چند اقوام، گروه‌ها و قبایل به شکل شناسنامه‌دار می‌توانند از عناصر هویتی جامعه بوده و به عنوان هویت قومی، ملی و دینی قلمداد شوند اما آنچه که اساس و اصل در این مسیر به شمار می‌رود توجه به هویت دینی و اعتقادی است که سایر حوزه‌ها را نیز می‌تواند انسجام و هماهنگی ببخشد.

رسولی پیوند ارگانیک این مبانی ارزشمند قومی، ملی و دینی را در جهت احیای هویت شیعی و اعتقادی یادآور شد و اضافه کرد: هدف معنابخشی و انسجام‌بخشی به جریان نابی است که در قالب آموزه‌های دینی و شیعی به وحدت انسان‌ها کمک می‌کند.

 رسولی بیان کرد: در کنار انسجام و همگرایی، هم زیستی مسالمت‌آمیز نیز در این جریان و پیام آشکار بسیار مهم است و قطعاً آذری‌ها در این زمینه می‌توانند پیشقدم بوده و به تقویت هویت شیعی کمک کنند.

وی ادامه داد: زبان با اصالت آذری در حقیقت به نشر و ترویج اندیشه شیعی در منطقه آذربایجان و سایر مناطق کمک کرده و به عینه می‌توان به تأثیرپذیری این حرکت مهم و اساسی اذعان کرد.

رسولی گفت: ما باید خدمات متقابل اسلام و آذری زبان‌ها در یک مجموعه فاخر گردآوری کنیم چرا که تفکر شیعی بر گرفته از تفکر وحدت انسانی و اسلامی است که بدون توجه به قومیت، قبیله و زبان خاص بیشتر به همگرایی تاکید دارد.

کد خبر 5403162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha