۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۰۲

رئیس دانشگاه اصفهان:

اصفهان با ظاهری توسعه‌یافته و باطنی فروریخته است

اصفهان با ظاهری توسعه‌یافته و باطنی فروریخته است

اصفهان- رئیس دانشگاه اصفهان گفت: استان اصفهان ظاهری توسعه یافته دارد اما واقعیت چیز دیگری است که به دلایل زیست‌محیطی نفس آن به شماره افتاده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین هرسیج پیش از ظهر سه شنبه در کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست اظهار داشت: منشأ بسیاری از دلایل مشکلات به الگوگیری از تمدن غرب ابر می‌گردد که نتیجه آن جدایی از خداوند، تنش انسان با انسان و طبیعت و تعارض فرد و جامعه است که تمدن غرب به سمت منفعت گرایی و اومانسیم افرادی رفته است.

وی ادامه داد: استثمار انسان و تخریب محیط زیست به دنبال روند صنعتی شدن را به منفعت طلبی و لیبرالیسم مطلق گره بزنید که این همان چیزی است که در غرب هم اتفاق افتاده است اما روند غرب تغییر و به سمت صنعت‌زدایی رفته که در مقابل بر صنایع‌های تک تاکید دارد و صنعت را به کشورهای دیگری انتقال دادند.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: از این رو غرب به هوش آمد و مشکلات را به کشورهای جهان سوم برد که ظاهر آبادانی و توسعه را نشان می‌دهد اما واقعیت چیز دیگری است مانند استان اصفهان که استانی توسعه یافته است اما تنفس آن به شماره افتاده است.

دوری از تمدن غرب و بازنگری در الگوهای محیط زیستی

وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران یک رویه و استانداردهای جدید را در رابطه انسان با خدا، جامعه و طبیعت تنظیم می‌کند اما موفق نشده که به الگوگیری از کشورهای غربی و شرقی پایان دهد به دلیل اینکه نسخه‌ای در دست نداشته است.

هرسیج با بیان اینکه انقلاب یک روزنه جدیدی از تغییر و تحول و ایجاد تمدن اسلامی به وجود آورده، گفت: در جمهوری اسلامی به دنبال الگوهای وطنی و داخلی باید باشیم و نباید خودمان را از خداوند و طبیعت جدا بدانیم، بنابراین مبانی نظری و تفکری دینی که تاکید رهبر معظم انقلاب است باید بازنگری شود.

ایجاد بازوی علمی برای سازمان محیط زیست

در ادامه رئیس شورای عالی کنسرسیوم با اشاره به گزارشی از فعالیت‌ها اظهار داشت: سال گذشته در چنین روزی تفاهم نامه‌ای بین محیط زیست و کنسرسیوم امضا شد و پیشنهاد اولیه آن توسط آقای تجریشی بود که هم‌افزایی بین دانشگاه و محیط زیست ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر برای شکل‌گیری شبکه هم‌افزایی تلاش شده و این دومین باری بود که با تشکیل شبکه علمی بین دانشگاه‌ها و محیط زیست و دستگاه‌ها جلسات برگزار شد البته نباید در سطح معرفی باقی بماند و باید گام‌های موثرتری برداریم.

رسول رکنی زاده هدف اصلی را ایجاد بازوی علمی برای سازمان محیط زیست دانست و افزود: برای حل کردن مسائل مختلف از فرصت علمی بهره برداری و در دوره‌های آینده این تعامل بیشتر می‌شود، زیرا شبکه‌سازی بین دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی در کشور ما نوپاست و در مسیر اولیه قرار دارد.

دلایل عدم رسیدن به اهداف

مهدی کمالی، مسئول دبیرخانه کنسرسیوم نیز به دلایل عدم رسیدن به کلیه اهداف مورد نظر اشاره کرد و گفت: گسترش ویروس کرونا، نبود ساختارهای همراه در استان و کشور با توجه به تازگی کنسرسیوم، عدم همراهی ارگان‌های مرتبط در استان، عدم اختصاص بودجه از صندوق ملی محیط زیست (سهم عوارض آلایندگی اصفهان) و بودجه‌های پژوهشی استان و عدم همراهی نزدیک صنایع آلاینده استان به دلیل ناهماهنگی دستگاه‌های متولی ازجمله این دلایل است.

در پایان برنامه توافق نامه به امضا رئوس دانشگاه‌های اصفهان و سازمان‌ها مربوطه بسته شد.

کد خبر 5414234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha