۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۱۶

روز شمار «مهر انقلاب» -۲

امروز درتهران چه گذشت؟/۱۳بهمن؛انعکاس بازگشت امام دررسانه‌های جهان

امروز درتهران چه گذشت؟/۱۳بهمن؛انعکاس بازگشت امام دررسانه‌های جهان

یک روز پس از بازگشت امام خمینی (ره) به میهن، رسانه‌های جهان به انعکاس سخنرانی‌های ایشان در روز ۱۲ بهمن پرداختند.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست- محمد مهاجرانی: یک روز پس از آنکه امام خمینی (ره) به میهن بازگشتند، رسانه‌های جهان به طور ویژه به بررسی ابعاد احتمالی روند سیاسی آینده‌ی ایران پرداختند. رسانه‌های غربی که اکنون منافع دولت‌های خود را در خطر می‌بینند، از دریچه خود به تحلیل ورود امام به کشور پرداختند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، دولت اسرائیل نسبت به بازگشت امام خمینی شدیداً اظهار نگرانی کرد وگفت ممکن است ورود آیت الله خمینی باعث بروز تندروی های خشن گردد و کوشش های صلح خاورمیانه را به خطر بیندازد.

خبرگزاری تاس: با ورود امام خمینی مبارزه وارد مرحله سرنوشت‌ساز می‌شود

خبرگزاری تاس نیز تاکید دارد: بازگشت آیت الله خمینی به ایران مبارزه در آن کشور را وارد مرحله سرنوشت ساز کرد.

آسوشیتدپرس نیز نقل قولی از بختیار منتشر کرد و گفت: «طرفداران آیت الله خمینی می توانند فریاد بزنند، غوغا کنند، این کار چیزی را ثابت نمی کند، اما اینکه چندین میلیون نفر برای استقبال از آیت الله به تهران آمدند، مبالغه آمیز است!»

وزارت امور خارجه آمریکا: سخنان امام خمینی ضد آمریکایی بود

وزارت امور خارجه دولت آمریکا که از حامیان اصلی رژیم شاه بود، پس از سخنان پرشور امام خمینی در روز ۱۲ بهمن ۵۷ در بهشت زهرا(س) و مواضع صریح ایشان در مقابل سیاست مداخله جویانه آمریکا در ایران، این سخنان را ضدآمریکایی خواند.

محل دیدارهای امام خمینی تغییر می‌کند

اما در تهران، حضرت روح الله اوقات خود را با جلسات دیدار اقشار مختلف مردم می‌گذراند. در ابتدا مدرسه‌ی رفاه به عنوان محل اقامت و دیدارهای امام تعین شده بود اما به جهت گنجایش کم و کثرت مشتاقان، کمیته‌ی استقبال تصمیم گرفت تا دو مدرسه‌ی مجاور مدرسه‌ی رفاه (مدرسه علوی شماره ۱ و ۲ ) را به عنوان مقر امام(ره) انتخاب کند که صبح روز سیزدهم بهمن، حضرت امام(ره) به مدرسه ی علوی شماره ی ۲ عزیمت کردند.

امروز درتهران چه گذشت؟ /۱۳بهمن؛ انعکاس بازگشت امام دررسانه‌های جهان

بناینگذار کبیر انقلاب اسلامی در اولین سخنرانی روز سیزدهم، بیانات مبسوطی را در جمع طلاب ارائه کردند.

حجت الاسلام محمد تقی فلسفی به همراهی بسیاری از طلبه های حوزه های علمیه به دیدار امام(ره) رفتند. وی که سال‌ها ممنوع المنبر شده بود در حضور حضرت امام(ره) به منبر رفت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

سپس امام خمینی در آغاز سخنرانی خود به تشریح ابعاد جنایات رژیم پهلوی علیه ملت ایران پرداختند و فرمودند: ‌جنایاتی که سلسله‌ی پهلوی در جامعه ما کرد، شاید هیچ جنایتی بالاتر از این جنایت نبود که‌ ‌نیروهای انسانی ما را، یا از بین بردند یا فعالیت آنها را برای مدت‌ ‌زیاد خنثی کردند.

ایشان فرمودند: آن‌هایی که باید به این امت خدمت کنند، مثل علمای اعلام و اشخاص روشنفکر، ‌ ‌آنها را زندان بردند. ۱۰ سال، پانزده سال، پنج سال زندان کردند. صرفِ نظر ‌از آن زجرهایی که به آنها دادند، آن خلافِ انسانیت‌هایی که با این اولیای خدا کردند، نیروها را هدر دادند؛ یعنی نیرویی که باید در جامعه فعال باشد. اگر مدرس است، عده ای را ‌تربیت بکند؛ اگر محصل است، خودش تربیت بشود؛ اگر فعالیت‌های سیاسی دارد، فعالیت‌ ‌سیاسی بکند؛ فعالیت‌های مذهبی دارد، فعالیت‌های مذهبی بکند؛ آنها را با این کارها هدر ‌دادند. ‌

تبین تفاوت حق‌الناس و حق‌الله و رد توبه «محمد رضا»

«امام امت» همچنین در واکنش به برخی مباحث پیرامون توبه‌ی «محمد رضا» واکنش نشان دادند و گفتند: آنچه بی شرطْ خدای تبارک و تعالی قبول می‌کند ‌آن چیزهایی است که مربوط به حقوق الله است؛ کسی نماز نخوانده، کسی روزه نگرفته، ‌ ‌کسی حج نرفته است، این‌ها چیزهایی است که اگر توبه بکند، شرطی ندارد، توبه اش را ‌قبول می کند، اما حقوق ناس، توبه اش را تا این حق رد نشود قبول‌ ‌نمی‌کند.

امروز درتهران چه گذشت؟ /۱۳بهمن؛ انعکاس بازگشت امام دررسانه‌های جهان

ایشان همچنین نسبت به نیرنگ‌های رنگارنگ‌ و خدعه‌های دستگاه پهلوی هشدار دادند و دولت آشتی و بختیار را آورده‌ی آمریکا معرفی کردند.

هر ملتی باید سرنوشت خود را، خودش تعیین کند

امام خمینی همچنین در توضیح خصوصیات رژیم پهلوی گفتند: اصلاً رژیم سلطنتی از اول خلاف عقل بوده. خلاف قانون‌ ‌است «رژیم سلطنتی»! در قانون اساسی، در حقوق بشر، این است که هر ملتی باید ‌خودش سرنوشت خودش را تعیین کند، یعنی ما الآن خودمان باید سرنوشت خودمان را ‌تعیین کنیم. ما حق نداریم سرنوشت «اعقابمان» را تعیین کنیم. اعقاب ما بعد می آیند؛ ‌ ‌خودشان سرنوشتی دارند، به دست خودشان باید باشد، نه به دست من و شما. ‌

اولین دیدار همافران ارتش

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در سخنرانی بعدی خود در جمع همافران نیروی هوایی ارتش به ایراد سخنرانی پرداختند و در آنجا به دولت بختیار نسبت به حفظ جان همافران هشدار می‌دهند و تاکید کردند: ‌اگر یک نفر از این همافران با دست این جلادان از بین برود، ما همه آنها را به کیفر ‌اعمالشان می رسانیم. جرم همافران و سایر ارتشیانی که فرار کرده اند، این است که به ملت‌ ‌پیوسته‌اند. چرا از این راه غلط و شیطانی، عمال دستگاه رویگردان نیستند؟ چرا اراده‌ ‌ملت را ترک کرده، راه صهیونیست‌ها را پیش گرفته‌اند؟ ما کسانی از ارتشیان را که توبه کنند ‌و برگردند، توبه همه آنها را با دل و جان قبول می‌کنیم. ‌

گفتنی است، خبرگزاری مهر به مناسب فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روایات جذاب خود را به صورت روزانه منتشر می‌کند.

کد خبر 5415500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha