۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۵

مهر گزارش می‌دهد؛

جهش نظام سلامت در استان قزوین با شکل‌گیری انقلاب اسلامی

جهش نظام سلامت در استان قزوین با شکل‌گیری انقلاب اسلامی

قزوین – نظام سلامت و بهداشت در استان قزوین در ۴۲ سال گذشته دچار دگرگونی بزرگ و غیر قابل انکار شده و امید به آینده را افزایش داده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: انقلاب اسلامی منشأ تحولات عظیم و گسترده در کشور بود. تا جایی که با نگاهی ساده به حوزه‌های مختلف می‌توان این تحولات را مشاهده کرد.

این تغییرات در برخی عرصه‌ها به شدت قابل لمس و محسوس است تا جایی که در برخی حوزه‌ها همچون سلامت و بهداشت و درمان این تغییر نه تنها قابل کتمان نیست بلکه دشمنان انقلاب نیز هرگز نمی‌توانند این حجم از تغییرات را کتمان کنند.

مرور مسیری که در ۴۲ سال گذشته از آن عبور کردیم بدون شک می‌تواند زمینه ساز نگاهی مثبت‌تر به آینده باشد.

استان قزوین اما از استان‌های تازه تأسیس کشور است که تغییرات در حوزه سلامت در آن قابل لمس است و نسل امروز نیز این تغییرات را حس می‌کنند.

حجم تحولات صورت گرفته در نظام درمانی استان و افزایش سرانه سلامت کاملاً گویای تغییراتی جدی در این استان است که بازگویی آن می‌تواند امید به آینده را دو چندان کند.

افزایش ۲۰ ساله سن امید به زندگی

محمدحسن ارداقیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه روزی در این استان و استان‌های دیگر کشور شاهد حضور پزشکان بنگلادشی و هندی بودیم عنوان کرد: امروز شاهد حضور مؤثر و مفید پزشکان استان قزوین هستیم و مردم نیز به آنها اعتماد دارند.

وی عنوان کرد: نظام سلامت در استان قزوین پس از انقلاب اسلامی به طور کلی دگرگون و متحول شد تا امروز دیگر سلامت به یک دغدغه اصلی مردم تبدیل نشود.

این مسئول با بیان اینکه افزایش سرانه تخت‌های بیمارستانی در استان قزوین بیانگر تغییر جدی زیرساخت‌های درمانی در استان است عنوان کرد: افزایش تعداد بیمارستان‌ها و پزشکان بخش دیگری از این تغییرات است.

وی ادامه داد: اولین و اصلی ترین شاخصه حوزه سلامت سن امید به زندگی است و تغییر این سن از ۵۵ سال به ۷۷ سال در طول انقلاب اسلامی نشان می‌دهد تغییرات در حوزه سلامت مردم جدی و اثربخش بوده است.

ارداقیان با بیان اینکه تخت‌های بیمارستانی در استان قزوین در طی این ۴۲ سال بیش از ۶ برابر شده است، عنوان کرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی در استان قزوین از ۳۶۰ تخت در سال ۵۷ به ۲ هزار و ۱۴۶ تخت در حال حاضر رسیده است.

جهش نظام سلامت در استان قزوین با شکل‌گیری انقلاب اسلامی

احداث ۱۱ بیمارستان بزرگ در ۴۴ سال

وی با بیان اینکه در طول عمر انقلاب اسلامی ۱۱ بیمارستان بزرگ و تخصصی در استان قزوین احداث شده است، تاکید کرد: ساخت بیمارستان‌های ولایت، قدس، امیرالمومنین بوئین زهرا رحیمیان، شفا، شهدا آبیک، بیمارستان‌های خصوصی ولیعصر آبیک، مهرگان، پاستور،، شفا تاکستان،، تأمین اجتماعی رازی و تاکستان بخشی از دستاوردهای بیمارستانی انقلاب در قزوین است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: در این ۴۲ سال مرگ و میر نوزادان ما ۹۳ درصد کاهش یافته است و تقریباً امروز هیچ نوزادی نداریم که در بدو تولد و زندگی به دلیل شرایط بهداشتی و امکانات فوت کرده و از دنیا برود.

وی خاطرنشان کرد: مرگ کودکان زیر ۵ سال در استان قزوین ۹۶ درصد کاهش یافته است.

ارداقیان با بیان اینکه پیش از انقلاب تنها ۱۴ خانه روستایی سلامت در استان قزوین داشتیم، عنوان کرد: تا پایان سال گذشته ۲۶۸ خانه روستایی در استان قزوین فعال است که این را باید یک دستاورد بزرگ و مهم دانست.

تا پیش از انقلاب تنها هفت یا هشت دانشگاه علوم پزشکی در کشور داشتیم امروز ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور فعال است که یک مورد آن در قزوین مستقر است

وی اضافه کرد: تعداد مراکز بهداشتی و درمانی ما در شهرهای استان قزوین از ۶ مرکز در ابتدای انقلاب به بیش از ۵۰ مرکز در حال حاضر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: در ابتدای انقلاب تنها ۷ پایگاه بهداشتی و درمانی در استان قزوین داشتیم که امروز و در ۴۲ سال گذشته این تعداد به ۴۱ پایگاه رسیده است.

وی با بیان اینکه سلامت کودکان امری مهم تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد کودکان زیر ۵ سال در استان قزوین در برابر ۹ بیماری عفونی و خطرناک واکسینه شده‌اند که امری بی نظیر است.

این مسئول ادامه داد: نمی‌توان تغییرات در استان قزوین را پیش از انقلاب و امروز را در حوزه سلامت مقایسه کرد.

وی یادآور شد: نیاز است با تبیین این تغییرات و اتفاقات بزرگ برای نسل جوان قدردان انقلاب و تلاش‌های صورت گرفته در این ۴۲ سال باشیم.

برنامه ریزی برای احداث ۲ بیمارستان بزرگ در قزوین

منوچهر حبیبی معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تغییرات ملموسی در حوزه سلامت اتفاق افتاده است، اظهار کرد: افزایش بیمارستان‌ها گام بسیار مهمی در استان قزوین محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز مقدمات ساخت دو بیمارستان بزرگ ۱۰۰۰ تختخوابی و همچنین ۷۰۰ تختخوابی در استان فراهم شده و بدون شک با تأسیس این دو بیمارستان نظام بیمارستانی در این استان متحول خواهد شد.

بدون شک این تغییرات ساختاری و توسعه سلامت در استان امروز برای همگان قابل لمس است. انقلاب اسلامی توانسته به خوبی در حوزه سلامت، خود را به دنیا اثبات کند.

جهش نظام سلامت در استان قزوین با شکل‌گیری انقلاب اسلامی

تغییرات زیرساختی در نظام سلامت قزوین غیرقابل انکار است

فاطمه محمدبیگی عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر نیز با تأیید این حجم از تغییرات در استان قزوین گفت: انقلاب اسلامی نظام سلامت و ساختار سلامت در استان قزوین را متحول کرد.

وی بیان کرد: تا پیش از انقلاب تنها هفت یا هشت دانشگاه علوم پزشکی در کشور داشتیم امروز ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور فعال است که یک مورد آن در قزوین مستقر است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توسعه سلامت در استان قزوین به واسطه توسعه زیرساختی غیرقابل انکار است و عدد و ارقام کاملاً گویای این سطح از تحول است.

وی بیان کرد: امروز استان قزوین در حوزه بیمارستان با ۸ بیمارستان شرایط خوبی را دارد و آمادگی ساخت بیمارستان‌های فوق تخصصی در حوزه‌های مختلف را داریم.

محمدبیگی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب اسلامی در استان قزوین ساختار آموزشی برای نظام سلامت نداشتیم، تصریح کرد: امروز پردیس سلامت در استان قزوین در حال راه اندازی است که اقدامی بزرگ و ماندگار است.

وی تاکید کرد: وجود پزشکان مجرب و توانمند در قزوین غیر قابل انکار است و در صورت تأمین زیرساخت‌های آن استان قزوین می‌تواند در حوزه توریسم درمانی از استان‌های مطرح کشور در منطقه باشد.

اولین و اصلی ترین شاخصه حوزه سلامت سن امید به زندگی است و تغییر این سن از ۵۵ سال به ۷۷ سال در طول انقلاب اسلامی نشان می‌دهد تغییرات در حوزه سلامت مردم جدی و اثربخش بوده است

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بیمارستان کودکان قدس یکی از ظرفیت‌های بزرگ درمانی استان قزوین است که به برکت انقلاب و پس از انقلاب اسلامی تأسیس شده است.

وی یادآور شد: علی رغم همه این دستاوردهای بزرگ در دو حوزه مرکز درمان ناباروری و درمان سرطان نیازمند اقدامات بهتر و مناسب‌تر و راه اندازی مرکز درمانی آن هستیم و بدون شک راه اندازی این دو در حل مشکلات سلامت استان تأثیر بسزایی دارد.

امروز دستاوردهای حوزه پزشکی و نظام سلامت در استان قزوین به خوبی نشان می‌دهد که تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و نگاه جهادی می‌تواند تحول ساز باشد.

انقلاب اسلامی در حوزه سلامت نشان داده که پیوند دانشگاه و مردم می‌تواند کارهایی بزرگ و ماندگار به همراه داشته باشد. تبیین این اقدامات و دستاوردهای بزرگ کار مهمی است که باید صورت بگیرد.

از سویی بیان این دستاوردها نباید ما را از آینده غافل کند. نیاز به بروز کردن بیمارستان‌های استان قزوین و تسریع در ساخت دو بیمارستان ۱۰۰۰ و ۷۰۰ تختخوابی می‌تواند گامی مهم برای استان قزوین و آینده نظام سلامت در استان باشد.

کد خبر 5417927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha