۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۲۳

مهر گزارش می‌دهد؛

کرونا در استان سمنان جان می‌گیرد/ دوری از تجمع واجب‌تر از همیشه

کرونا در استان سمنان جان می‌گیرد/ دوری از تجمع واجب‌تر از همیشه

سمنان- همزمان با اوج گیری موج ششم کرونا در استان سمنان رکورد مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها در این دو سال شکسته شده و رعایت پروتکل‌ها از همیشه جدی و واجب‌تر به نظر می‌رسد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - محمد حسین عابدی: سرعتش همه را شگفت زده کرده است، می‌گویند حتی اگر از کنار شخصی هم عبور کنید احتمال گیرایی دارد برعکس سویه های ابتدایی کرونا که اعلام می‌شد باید ۱۵ دقیقه تمام با کسی که کرونا دارد بدون ماسک صحبت کنید و یا سویه دلتا که اعلام می‌شد باید حتماً عامل بیماری از راه دهان و چشم و بینی وارد بدن شود تا اثر کند. امیکرون اما هیچکدام را ندارد تا چهار برابر گیرایی بیشتری دارد و این یعنی اگر فرد کرونایی در سویه های سابق می‌توانستند چهار نفر را آلوده کنند امیکرون سراغ ۱۶ نفر می‌رود!

واکسن‌ها مؤثر هستند چرا که شدت و قدرت آن را می‌کاهند اما گویا راه فراری جز دوری از جمع، رعایت فاصله و خود مراقبتی برای مقابله با آن وجود ندارد مردم بر این باور هستند که قدرت کشندگی کمتری دارد و از آنجا که میزان بستری‌ها نسبت به گیرنده‌ها کمتر است پس شاید چندان نباید آن را جدی گرفت اما شواهد چیز دیگری می‌گویند در هفته گذشته فقط در یک روز چهار نفر مبتلا و مشکوک به کرونا جان خود را در استان سمنان از دست داده‌اند و این یعنی نه تنها سویه امیکرون خطرناک است بلکه جان هم می‌گیرد.

شایعاتی که مردم را آزار می‌دهد

آمارها رکورد تمام روزهای کرونایی استان سمنان را در دو سال اخیر شکسته است آنهایی که قبلاً گرفته بودند هم مبتلا شده‌اند اما شایعات خطرناکی در جامعه منتشر شده که می‌گوید اگر کسی امیکرون بگیرد خوب است چرا که کرونا خود را ضعیف‌تر کرده و آسیبی به بدن نمی‌رساند در نتیجه مانند یک سرماخوردگی ساده است و اگر فردی بگیرد تازه فایده هم دارد چرا که بدنش پادتن تولید می‌کند! موضوعی که به شدت اشتباه بودنش از سوی کارشناسان و همچنین آمار کرونایی های استان به اثبات رسیده است.

امیکرون یک کار دیگر هم با جامعه ما کرده و آن هم تشکیک درباره واکسن‌ها؛ ضد واکسن‌ها این روزها فضای مجازی را محل جولان خود کرده‌اند و یک روز از عوارض واکسن به قوز مفاصل و درد زانو اشاره می‌کنند و روز دیگر از نازایی در بین مردان جوان! موضوعاتی که نه ریشه و منشأ علمی دارند و نه کسی آنها را دیده و تأیید کرده است و حتی یک یک منبع رسمی و مورد تائید ذکر نشده تا حداقل بتوان آن را مورد اعتنا دانست.

آمارهای بین‌المللی هم نشان می‌دهند که بسته به انواع واکسن عوارض آنها بین دو تا شش مورد در هر یک میلیون نفر (دو میلیون دز) است یعنی آنقدر ناچیز که اگر بخواهیم به آن فکر کنیم باید بدانیم ریسک استفاده از بسیاری داروهای شیمیایی حتی گیاهی مانند ایبوپروفن ده برابر واکسن کرونا است اما چون نفعی برای سودجویان و شایعه‌پراکن ندارد، به آن اشاره نمی‌کنند. از سوی دیگر این سوال جدی مطرح است که مگر می‌شود تمام دانشمندان و پزشکان اشتباه کنند و مثلاً یک فرد فعال مجازی درست بگوید که هیچی از پزشکی سر در نمی‌آورد؟ آمارها آنقدر بالا هستند که خود گواه ضرورت استفاده از واکسن محسوب می‌شوند.

کرونا در استان سمنان جان می‌گیرد/ دوری از تجمع واجب‌تر از همیشه

یک هزار مراجعه در یک روز!

آنطور که استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: شاهد شیوع وسیع بیماری کرونا و سویه امیکرون در استان هستیم به نحوی که شهرستان‌های شاهرود، دامغان، سمنان، مهدی شهر و آرادان در وضعیت قرمز، گرمسار و سرخه در وضعیت نارنجی و میامی تنها شهرستان زرد استان سمنان از بابت رنگ بندی شیوع کرونا محسوب می‌شوند.

سید محمد رضا هاشمی که رئیس ستاد مقابله با کرونای استان سمنان نیز محسوب می‌شود بیان می‌کند: طبق آمارهای ارسالی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود و در شبانه روز منتهی به شنبه ۹۶۰ نفر به بیمارستان‌های استان با علائم کرونا و سویه امیکرون مراجعه کرده‌اند که بیشتر از هر زمان دیگری در دوران شیوع کرونا است.

وی با بیان اینکه فقط در ۲۴ ساعت بالغ بر ۶۰۰ کرونای مثبت در استان سمنان شناسایی شده است، ابراز کرد: میزان بستری‌های کرونایی استان سمنان نسبت به هفته گذشته ۱۵ درصد بیشتر شده که نشان می‌دهد مردم باید بیشتر در زمینه مقابله با کرونا و واکسیناسیون اهتمام داشته باشند.

آمار واکسیناسیون کرونا

استاندار سمنان همچنین با بیان اینکه واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله تأکیدات ما به مردم است، تاکید کرد: هم اکنون میانگین تزریق دز سوم واکسن در گستره استان سمنان ۳۸ درصد برآورد می‌شود که البته از میانگین کشوری کمی بالاتر است اما علی رغم این موضوع همچنان از مردم می‌خواهیم نسبت به واکسیناسیون اهتمام جدی داشته و به مراکز واکسیناسیون استان مراجعه کنند.

هاشمی خواستار حضور مردم در مراکز تجمیعی واکسیناسیون مشخص شده توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود شد و با بیان اینکه کمبودی در زمینه واکسیناسیون وجود ندارد، افزود: مراجعه بیماران سرپایی و تعداد بستری‌های کرونایی در این استان نسبت به هفته گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته و این امر نشان از ضرورت توجه به واکسیناسیون حکایت دارد.

وی با بیان اینکه کلاس‌های درس در شهرستان‌های در وضعیت قرمز به صورت مجازی برگزار شده است، گفت: مراسم اعتکاف هم در شهرهای وضعیت قرمز استان سمنان متأسفانه برگزار نمی‌شود همچنین مردم از تجمعات دوری کرده و شرایط فاصله گذاری اجتماعی را به خصوص در ایام شعبان که در پیش رو داریم، مورد لحاظ قرار دهند.

مسئولان باید زودتر اقدام می‌کردند

یک کارشناس حوزه بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه مسئولان می‌بایست زودتر خطر شیوع امیکرون را برای مردم بازگو و هشدارهای جدی می‌دادند، گفت: همان زمان که سویه امیکرون در اروپا حتی فعالیت‌های روزانه و جشن‌های کریسمس را تعطیل می‌کرد ما باید در استان سمنان می‌دانستیم که در همین روزها و نهایتاً با فاصله ۲۰ روز بعد این سویه را خواهیم داشت چرا که تجربه کرونا، دلتا و… را داشتیم و می‌توانستیم بهتر شرایط را مدیریت کنیم.

محمد رضا اسماعیلی با بیان اینکه مدیریت بهتر همچنین می‌توانست در زمینه واکسیناسیون نیز صورت گیرد، بیان داشت: دولت به راحتی می‌توانست پیش بینی کند که با شیوع سویه جدید مردم تقاضای واکسن را به اوج می‌رسانند چرا که همیشه یک بار منفی روانی در پشت هر سویه قرار دارد اما نوبت دهی اینترنتی هم دیگر کارکرد خود را از دست داده و مردم برای واکسن تجمع می‌کنند که این دو ایراد پیش آورده است یک اینکه برخی واکسن‌ها مثل آسترازانکا اصلاً یافت نمی‌شوند و دوم اینکه تجمع مردم برای واکسن خودش یک عامل شیوع کرونا خواهد بود.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که باید مسئولان مد نظر قرار می‌دادند کلاس‌های درسی بود از آنجا که امیکرون بیشتر بچه‌ها و افراد جوان‌تر را درگیر می‌کند اصرار به حضور در کلاس‌های درس بعد از دیماه و مشخصاً ترم دوم از اساس اشتباه بود، افزود: مجموع این موارد در کنار کاهش پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردمی که دیگر بعد از دو سال خسته شده‌اند و شرایط اقتصادی زندگی شأن هم نمی‌گذارد به راحتی میزان ساعات کاری شأن را کاهش دهند، سبب شده تا دوباره استان به اوج یک پیک کرونایی دیگر برسد.

کرونا در استان سمنان جان می‌گیرد/ دوری از تجمع واجب‌تر از همیشه

پایان همه‌گیری نزدیک نیست

یک پزشک هم در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه باورهای نادرستی درباره امیکرون وجود دارد که یکی از آنها این است که این سویه ضعیف‌تر بوده در نتیجه کرونا خود را تضعیف کرده و این پایان همه‌گیری محسوب می‌شود، است، گفت: اصلاً چنین چیزی درست و علمی نیست هیچکس حتی بزرگترین لابراتوارهای آزمایشگاهی در اروپا با آخرین فناوری هم نمی‌توانند مشخص کنند که پایان این همه‌گیری چه زمان خود بود در نتیجه مردم با این مسائل اسباب فریب خود را مهیا نکرده و فقط و فقط به فکر دوری از تجمعات، رعایت فاصله گذاری و ماسک و واکسن باشند.

زهرا ابراهیمی با بیان اینکه بعضی وقت‌ها شنیده می‌شود که ابتلای به کرونا و سویه هایی مانند دلتا در برابر امیکرون ایمنی ایجاد می‌کند که این موضوع هم کاملاً نارست است، بیان داشت: به زبان ساده باید گفت هیچ دلیل وجود ندارد که اگر کسی سویه های قبلی کرونا را گرفته باشد در برابر سویه جدید ایمنی داشته باشد از سوی دیگر برخی امیکرون را تا اندازه یک سرماخوردگی ساده پایین می‌آوردند در حالی که اصلاً چنین نیست و ۳۰ درصد از مبتلایان به آی سی یو برده می‌شوند همچنین در ۲۰ درصد موارد ریه‌ها هم درگیر می‌شود لذا چون شباهت‌هایی بین این دو بیماری است دلیل نمی‌شود که امیکرون را تا حد سرماخوردگی پایین بیاوریم.

وی با بیان اینکه بین شدت کمتر علائم و عمق بیماری فاصله زیادی است، افزود: مردم درون بدن را نمی‌بینند و فقط ظاهر را مقایسه می‌کنند و با خود می‌گویند که اگر امیکرون شبیه سرماخوردگی باشد پس خفیف‌تر است چرا که علائم خفیف‌تری نسبت به دلتا و سویه های دیگر دارد در حالی که اصلاً اینگونه نیست اثر سوئی که امیکرون بر درون بدن می‌گذارد بسیار شدید است حتی اگر علائم آن در حد یک سرماخوردگی خفیف باشند.

کرونا جان می‌گیرد!

در نهایت باید گفت واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها به خصوص دوری از تجمعات حتی آنهایی که زیر سقف نیستند هم برای مقابله با سویه امیکرون الزامی است سویه‌ای که سرعت انتشار بسیار بالایی دارد و اصلاً خفیف‌تر از دیگر سویه ها نیست و فقط علائم خفیف‌تری در ظاهر دارد. از آنجا که به اسفندماه و شب سال نو و همچنین ایام رجب نزدیک می‌شویم این تردید وجود دارد که آیا مردم نسبت به رعایت این مسائل اهتمام خواهند داشت یا خیر؟

شاید بهترین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این باشد که سه دز واکسن اصلاً تضمینی برای عدم بیمار شدن در برابر کرونا نیست و فقط شدت آن و احتمال بستری شدن را کم می‌کند که خود عامل بسیار خوبی در برابر این بیماری مرگبار است بیماری کرونا تا کنون جان دو هزار نفر را در استان سمنان گرفته که یک هزار و ۶۰۰ نفر آنها قطعاً از بابت کرونا فوت کرده و مابقی مشکوک به این بیماری بوده‌اند مردان و زنانی که بسیاری شأن قربانی ندانم کاری و حضور در تجمعات نزدیکان شأن شدند و خودشان نقشی در سرایت بیماری نداشتند.

کد خبر 5423350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha