۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۰۵

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان:

بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد شفافیت در خدماتی دولتی را در پی دارد

بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد شفافیت در خدماتی دولتی را در پی دارد

زنجان-معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد شفافیت در خدماتی دولتی را در پی دارد.

احمد خداوردی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دولت مانند بنگاه‌های بخش خصوصی، خدمت ارائه می‌کند، گفت: تک‌تگ دستگاه‌های دولتی وظیفه‌ای عهده‌دار بوده و در قالب این قوانین به وظایف دستگاه‌ها اشاره شده که این مهم قرار است تحت عنوان خدمت و زیرخدمت احصا شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از احصای خدمات، تعداد خدمتی که دستگاه مربوطه قرار است انجام دهد، اعلام می‌شود، تصریح کرد: بخش خصوصی همواره به دنبال این ذهنیت است که خدمات ارائه شده با پایین‌ترین قیمت تحقق یابد، این در حالی است که دولت چنین دیدگاهی نداشته و خدمت را بدون در نظر گرفتن قیمت آن ارائه می‌دهد.

خداوردی با تاکید بر اینکه بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد دنبال این نگاه است که خدماتی که دولت ارائه می‌کند، اولاً شفاف بوده، در ثانی قیمت تمام شده هر خدمت را معین کند، عنوان کرد: بعد از طی کردن همه این مراحل، نیم‌نگاهی به عملکرد دستگاه خواهد شد که اگر این اقدام را یک دهه انجام دهیم، معیاری را در اختیار ما قرار می‌دهد که به واسطه همین معیار قادر به برنامه‌ریزی خواهیم بود.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با یادآوری اینکه گروهی در سیستم اداری همواره به صورت مستقیم خدمت ارائه کرده و گروهی دیگر نیز از این خدمات پشتیبانی می‌کنند، خاطرنشان کرد: در بودجه‌ریزی عملیاتی اگر این استاندارد را تولید کرده و در نهایت قیمت تمام شده را با آن بسنجیم، معیاری برای برنامه‌ریزی در دستگاه‌های دولتی خواهد بود تا بتوانند همانند بخش خصوصی به ارائه خدمت بپردازند.

خداوردی با بیان اینکه این روش سال‌ها است که در کشورهای بزرگ اتفاق افتاده اما در ایران به دلایل مختلف راکد مانده بود، تصریح کرد: این موضوع چند سالی است که در ایران آغاز شده و قسمتی از بدنه دولت، دستگاه‌های استانی هستند که تداوم این امر نیز منجر به بهبود مدیریت عملکرد دستگاه‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه می‌خواهیم در استان زنجان مدیریت این کار را برای ۸۰۰ دستگاه در کشور انجام دهیم که کاری فنی و تکنیکی بوده و نیاز به اطلاعات زیادی دارد، گفت: همه اطلاعات باید به صورت همزمان پردازش شود. این موضوع یک تکلیف قانونی برای همه دستگاه‌های دولتی از جمله استانی‌ها است.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با تاکید بر اینکه هیچ سیستمی به ویژه در دولت حاضر نیست بهینه شود، چون فرهنگ خاصی برای دولت وجود دارد، افزود: به همین خاطر گام نهادن به این شرایطی که هیچ‌کس حاضر به پذیرش آن نیست، کار دشواری است اما خروجی آن جلوگیری از گران اداره شدن کشور خواهد بود.

کد خبر 5425900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha