۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۱۹

مهر گزارش می‌دهد؛

نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری دچار مشکل آب هستند

نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری دچار مشکل آب هستند

شهرکرد- طی چند سال اخیر با کاهش بارش ها و تشدید خشکسالی در چهارمحال و بختیاری مردم نیمی از استان با مشکل تامین آب شرب مواجه شده اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- از گذشته آموخته‌ایم که آب مایه حیات است و بدون آب زندگی امکان پذیر نیست. کمبود آب می‌تواند تأثیرات قابل ملاحظه‌ای را بر زندگی افراد و جامعه بگذارد فلذا تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت به صورت پایدار برای یک جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

چهارمحال و بختیاری که طی سالیان گذشته ۱۱ درصد از آب کشور را تأمین می‌کرد در چند سال اخیر با خشکسالی شدید و تغییر اقلیم مواجه شده است. از سویی به دلیل مدیریت غلط و استفاده نادرست از آب‌های زیر زمینی به جای آب‌های جاری در این استان موجب شده دشت‌های چهارمحال و بختیاری ممنوعه و ممنوعه بحرانی شوند. این مهم از سال ۶۲ آغاز شد و امروزه شاهد هستیم که ۹۵ درصد از دشت‌های چهارمحال و بختیاری در حالت ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارد.

فرونشست زمین، مشکل تأمین آب شرب مردم، کاهش تولیدات کشاورزی، افزایش بیماری‌های ریوی، آب‌رسانی به ۲۰۰ روستا با تانکر و افزایش ریزگردها از جمله مشکلات ایجاد شده در چهارمحال و بختیاری به دلیل افزایش بحران آب است.

طی هفته‌های اخیر مشکل آب شرب در مرکز استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهم‌ترین اخبار بوده، مشکل آب در این شهر به گونه‌ای بود که موجب شد مسئولان مجبور به آب رسانی سیار شوند و توسط تانکر، آب مورد نیاز مردم شهرکرد را تأمین کنند.

برخی مسئولان علت این مشکل را یخ زدگی سرچشمه آب کوهرنگ عنوان کرده‌اند، اما این مسئله موجب شد تا بیش از پیش اهمیت تأمین آب شرب پایدار و تکمیل و بهره برداری از طرح انتقال آب بن- بروجن برای همه روشن شود.

نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری دچار مشکل آب هستند

آب رسانی به شهرکرد با ۲۲ تانکر

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای تأمین آب شرب پایدار و حل مشکل آبی در استان، اظهار کرد: علت مشکل آب در شهرکرد یخ زدگی سرچشمه کوهرنگ است.

احمد رضا محمدی با بیان اینکه ۲۲ تانکر برای انتقال آب به مخازن شهرکرد از دیگر استان‌ها تهیه و تأمین شده است، عنوان کرد: این مهم برنامه کوتاه مدت برای حل مشکل آب می‌باشد که در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اجاره هشت چاه آب در شهرکرد، تصریح کرد: تانکرهای آب رسان پنج نوبت آب مورد نیاز شهرکرد را روزانه از شهرهای سامان، نافچ و فرخشهر به مخازن شهرکرد منتقل می‌کنند.

نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری دچار مشکل آب هستند

سال ۱۴۰۱ پایان رفع تنش آبی در چهارمحال و بختیاری است

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تنش‌های و مشکلات آبی در چهارمحال و بختیاری، مطرح کرد: این تنش‌ها تا پایان سال ۱۴۰۱ رفع خواهد شد.

احمد راستینه رفع تنش آبی در استان را منوط به تکمیل طرح انتقال آب «بن» به «بروجن» عنوان کرد و گفت: اعتبارت قابل ملاحظه‌ای برای اجرای این پروژه جذب شده است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکلات آبی چهارمحال و بختیاری جذب شده است، تصریح کرد: مشکلات آبی امروز استان به دلیل بی تدبیری برخی مسئولان در گذشته است.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه به مسائل آب در کشور باید با عدالت همراه باشد چرا که امروز شاهد هستیم مسائل آبی در چهارمحال و بختیاری مشکلات متعددی را برای مردم به وجود آورده است.

نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری دچار مشکل آب هستند

حل مشکل آب نیازمند تدبیر و عقلانیت است

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به آب رسانی شهر و روستاها در چهارمحال و بختیاری به وسیله تانکر، اظهار کرد: منابع آب در این استان به شدت با محدودیت مواجه شده است.

حجت الاسلام امیر قلی جعفری با بیان اینکه طی چند سال اخیر تغییر اقلیم در استان را شاهد هستیم، عنوان کرد: با کاهش بارندگی‌ها، تغییر اقلیم و دیگر مسائل مردم چهارمحال و بختیاری با مشکل آب مواجه هستند.

وی با بیان اینکه شعار دادن دردی از مشکل آبی این استان درمان نمی‌کند، گفت: مسئولان به جای شعار دادن و گفتار درمانی باید در حوزه آب عمل کنند.

نماینده مردم بروجن رفع مشکل آبی چهارمحال و بختیاری در کوتاه‌ترین مدت را مطالبه مردم دانست و افزود: برای حل این مشکل باید با تدبیر و عقلانیت تصمیم گیری و عمل شود.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه چشمه کوهرنگ به مرحله خشک شدن رسیده است، گفت: این مسئله گواه بر محدودیت منابع آب در چهارمحال و بختیاری است.

نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری دچار مشکل آب هستند

طرح انتقال آب بن به بروجن پروژه حیاتی برای چهارمحال و بختیاری است

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه آب با قدرت و لابی گری مواجه هستیم، ادامه داد: پروژه آب «بن» به «بروجن» یک پروژه حیاتی برای استان است که متأسفانه طی چند سال اخیر این پروژه دو سال تعطیل بوده است.

وی با بیان اینکه خیانت‌هایی در این پروژه انجام شده است، عنوان کرد: یکی از مسئولان اسبق چهارمحال و بختیاری در این خصوص بازداشت شده است.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکمیل لوله گذاری خط انتقال آب بن به بروجن و روند تکمیل تصفیه خانه این پروژه، افزود: این پروژه سه پمپاژ دارد که پیشرفت فیزیکی دو پمپاژ آب ۶۰ درصد می‌باشد.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه سه طرح پدافند غیر عامل برای آبگیر پروژه بن به بروجن در حال تهیه است، تصریح کرد: تجهیزات مورد نیاز برای آبگیر این پروژه خریداری شده است.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده طی چندسال گذشته در آبگیر این پروژه، اظهار کرد: دولت موظف به ایجاد، تأمین و برقراری امنیت آبگیر پروژه بن به بروجن است.

نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری دچار مشکل آب هستند

حل مشکل آب نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری با تکمیل پروژه انتقال آب بن به بروجن امکان پذیر است

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح انتقال آب بن به بروجن مجوزهای کامل را دارد، عنوان کرد: این پروژه ملی است و آب شرب نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری را تأمین می‌کند.

بنا بر این گزارش، خشکسالی‌های پی در پی در سر منشأ سه رودخانه کشور، سو مدیریت در حوزه آبی، تغییر اقلیم و تغییر نوع بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری همه دست به دست هم داده است تا امروزه مردم در چهارمحال و بختیاری با مشکلات عدیده در حوزه آبی رو به رو شوند، که با تأمین آب پایدار برای شرب، کشاورزی و صنعت باید مانع از برداشت آب از ذخایر زیر زمینی شد.

این مسئله تنها با تکمیل و بهره برداری از پروژه بن به بروجن امکان پذیر است که باید با تسریع در روند اجرایی آن و برقراری امنیت در حوزه آبگیر مشکل و تنش آبی نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری حل شود.

کد خبر 5426805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha