۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۴۲

معاون وزیر بهداشت خبرداد؛

وجود ۷۹۰ مرکز تحقیقاتی در کشور/دانشگاه ها نیاز به دگردیسی دارند

وجود ۷۹۰ مرکز تحقیقاتی در کشور/دانشگاه ها نیاز به دگردیسی دارند

گرگان- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از وجود ۷۹۰ مرکز تحقیقاتی در کشور خبرداد و گفت: باید هر کدام از این مراکز مأموریت های خاصی را دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، یونس پناهی بعدازظهر پنج شنبه در آیین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهارکرد: یکی از دغدغدهای رهبری در حوزه علم، در زمینه تولید دانش و مرجعیت علمی است، یعنی کشوری که مدعی عدالت و اسلام است حتماً باید نوآوری در علم داشته و مصرف کننده نباشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: در منطقه از نظر تولید دانش در رتبه یک و در دنیا در رتبه ۱۶ و از نظر ارجاع و مستند رتبه ۱۵ و در منطقه هم اول هستیم.

وی بیان کرد: در این دو شاخص سهم دانشگاه علوم پزشکی گلستان اندک بوده و تعداد مقالات یک چهارم اعضای هیأت علمی دانشگاه در حد یک درصد است و این یعنی ما باید چراغ این مسأله را روشن کنیم.

پناهی اضافه کرد: از نظر فناوری و پاسخ به نیاز جامعه در دنیا در رتبه ۶۰ هستیم که خوب نیست و باید شاخص نوآوری جهانی را در رکن های ورودی (زیرساخت ها و نیروی انسانی و غیره) و رکن های خروجی (دانش و فناوری و نوآوری) ارتقاء دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: اگر بخواهیم دانشگاهی داشته باشیم که مرجعیت علمی داشته و علم تولید کند باید آن را به دانشگاه نسل جدید تغییر دهیم.

وی عنوان کرد: باید دانشگاه ها دگردیسی داشته و به سمت پاسخگویی و رفع نیازهای جامعه و مردم بروند.

پناهی اضافه کرد: درصد قابل توجهی از فارغ التحصیلان از کشور خارج می شوند و این به دلیل این است که بین علم و صنعت فاصله بوده و آنها هیچ ارتباطی با هم ندارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: کشور تمایل خوبی به فناوری و نوآوری داشته و به دنبال طرح های تحقیقاتی برای حل مشکلات هستیم.

وی افزود: در کشور ۲۰۱ عضو هیأت علمی یک درصد داشته که باید این افراد را تشویق کنیم تا به سمت نوآوری حرکت کنند.

پناهی ادامه داد: در کووید ۱۹ امتحان بزرگی را پشت سر گذاشته و آسیبی که از کرونا متحمل شدیم در جنگ هشت ساله ندیدم و بسیاری از کشورها فکر نمی کردند که از پس این مشکلات برآییم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: علی رغم اینکه هم اکنون رعایت پروتکل ها در قابل قبول نیست اما شرایط ما بهتر از کشورهای پیشرفته است.

وی اظهارکرد: ۷۹۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که باید هر کدام مأموریت های خاصی را دنبال کنند.

کد خبر 5426957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha