پایگاه «عربی ۲۱» بررسی کرد؛

نزدیکی روابط آنکارا و أبوظبی؛ استفاده از تسلیحات ترکیه در جنگ یمن

نزدیکی روابط آنکارا و أبوظبی؛ استفاده از تسلیحات ترکیه در جنگ یمن

یک پایگاه عرب زبان در مطلبی با اشاره به نزدیکی روابط میان «آنکارا» و «أبوظبی» نوشت: امارات قصد دارد از ترکیه تسلیحات خریداری کرده و از آن در جنگ علیه یمن بهره‌برداری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه «عربی ۲۱» مطلبی را پیرامون نزدیک شدن ترکیه و امارات به یکدیگر و تأثیر آن بر تحولات منطقه منتشر کرد. در این مطلب آمده است: سفر اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به امارات با استقبال گسترده مقامات این کشور مواجه شد. از آنجایی که اماراتی‌ها به صورت فعال در جنگ یمن مشارکت دارند، اکنون برخی معتقدند که نزدیکی روابط میان آنکارا و ابوظبی ممکن است بر تحولات یمن نیز تأثیرگذار باشد.

امارات تلاش می‌کند تا از رهگذر برقراری روابط حسنه با ترکیه حضور نظامی خود در یمن را تقویت کند بر اساس این گزارش، عربی ۲۱ در ادامه مطلب خود عنوان کرده است: اتحادیه عرب هم از نزدیکی روابط دو طرف استقبال می‌کند و معتقد است که آنکارا و ابوظبی باید روابط حسنه‌ای با یکدیگر داشته باشند. به نظر می‌رسد که امارات قصد دارد از روابط با ترکیه برای افزایش حضور نظامی خود در یمن بهره برداری کند. اماراتی‌ها قصد دارند از پهپادهای ترکیه در حملات خود به یمن استفاده کنند.

این پایگاه عرب زبان افزوده است: برخی از کارشناسان و ناظران سیاسی نیز معتقدند ترکیه از طریق نزدیک شدن به امارات قصد دارد نقش آفرینی خود در یمن را آغاز کند. برخی دیگر نیز بر این باورند که ترکیه تنها به دنبال فروش تسلیحات به اماراتی‌ها برای استفاده از آن در جنگ یمن است کما اینکه افسران ارشد ارتش ترکیه، افسران اماراتی را برای نقش آفرینی در یمن مورد آموزش قرار می‌دهند.

عربی ۲۱ همچنین تأکید کرده است: از این مسأله نیز نباید غفلت کرد که ترکیه به دنبال متحدان منطقه‌ای می‌گردد. در این میان، علاوه بر امارات، مقامات ترکیه قصد دارند ائتلاف‌هایی را با مقامات دیگر کشورها از جمله عربستان تشکیل دهند. درست به همین دلیل است که اردوغان اخیراً اعلام کرده است که از گفتگو با عربستان استقبال می‌کند.

ترکیه در صدد است سرمایه کشورهای حاشیه خلیج فارس را در کشورش جذب کند این پایگاه در ادامه یادآور شده است: طرف‌های ترکیه‌ای و اماراتی به تقویت روابط اقتصادی میان یکدیگر نیز چشم دوخته‌اند؛ به ویژه ترکیه که تلاش می‌کند از این طریق بخشی از مشکلات اقتصادی خود را حل و فصل نماید. ترکیه به طور کلی به دنبال جذب سرمایه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس است. اردوغان تلاش می‌کند از طریق گسترش سرمایه گذاری‌های خارجی در کشورش، اندکی از سطح مشکلات آن بکاهد.

پایگاه عربی ۲۱ در پایان مطلب خود نیز آورده است: به هر حال، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که ازسرگیری روابط میان امارات و ترکیه هرچند به صورت مستقیم، بر پرونده یمن تأثیرگذار خواهد بود و کسی نمی‌تواند چنین مسأله‌ای را انکار کند.

کد خبر 5427827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      0 0
      پیش داوری خوب نیست شاید دنبال گسترش صادرات کشاورزی به یمن باشه