۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۵۰

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

۶۶ هزار نفر در صنعت دامداری مشغول فعالیت هستند

۶۶ هزار نفر در صنعت دامداری مشغول فعالیت هستند

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۶۶ هزار نفر در استان اردبیل در صنعت دامداری مشغول فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، خلیل نیکشاد ظهر سه‌شنبه در جلسه صیانت از شتر دوکوهانه در جهاد کشاورزی اردبیل اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر ظرفیت‌های بخش کشاورزی به ویژه در حوزه بانک ژن مغفول مانده و ما نتوانستیم از این محل منابع درآمدی برای کشور به دست آوریم.

وی توجه به فناوری‌های جدید را در تأمین و تولید محصولات با ارزش و سودآور یادآور شد و تصریح کرد: به جای صادرات نفت، گاز، معادن و منابع زیرزمینی ما باید از ظرفیت‌های تمام نشدنی ژن در بحث صادرات و عرضه به بازارهای جهانی استفاده کنیم تا بتوانیم اشتغال و منابع درآمد اقتصادی را برای کشور تأمین کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در تقویت بانک ژن ما باید در استان اردبیل به ۴۳۰ گونه گیاهان دارویی و صدها گونه جانوری نظیر شتر دوکوهانه توجه کنیم تا از جنبه‌های مختلف زمینه صادرات و ارزآوری را برای کشور و منطقه داشته باشیم.

نیکشاد سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف را روی بانک ژن و ژن پلاسم یادآور شد و افزود: ضرورت دارد در بحث کشاورزی این موضوع مغفول مانده مورد توجه جدی قرار گرفته و ما به دور از نگاه تجردی در این بخش به سمت توسعه زیربخش‌های مختلف کشاورزی با نگاه فناورانه حرکت کنیم.

وی جمعیت دامی استان را بالغ بر ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار واحد اعلام کرد و ادامه داد: استان اردبیل با داشتن این ظرفیت عظیم در دام سبک و سنگین قطب دامپروری کشوری محسوب می‌شود و در این بین گونه‌های نادر و منحصر به فردی همچون قوچ مغان، بز و شتر دوکوهانه را نیز در استان در قالب پرورش بومی، محلی و سنتی شاهد هستیم.

نیکشاد ایجاد ظرفیت اشتغال ۶۶ هزار نفری را در صنعت دامپروری استان یادآور شد و خاطر نشان کرد: جامعه عشایری استان نیز با تولید محصولات متنوع فرآورده‌های خام دامی سعی می‌کنند تا در کنار اشتغال، فرصت توسعه اقتصادی را نیز برای استان اردبیل به وجود آورند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ۱۳ هزار و ۸۰۰ بهره‌بردار بخش عشایری استان با یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سعی می‌کنند تا ۳۲ هزار تن گوشت قرمز و ۲۶۰ هزار تن شیر تولید کنند که این تولیدات مازاد نیاز استان است و اغلب در سایر استان‌ها در قالب صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل فعالیت ۲ مرکز تحقیقاتی شتر دوکوهانه را در شمال استان یادآور شد و بیان کرد: ما تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از این ظرفیت و افزایش جمعیت شتر دوکوهانه و تک کوهانه بتوانیم توسعه پایدار را در این استان شاهد باشیم.

کد خبر 5430790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha