۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۲۸

در بازدید ازمجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت مطرح شد

تسریع در انجام رسیدگی در عین پرهیز از تعجیل توصیه القاصی به قضات

تسریع در انجام رسیدگی در عین پرهیز از تعجیل توصیه القاصی به قضات

رئیس کل دادگستری تهران در بازدید از مجتمع‌ها و مراجع قضائی از مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت بازدید کرد و روند رسیدگی‌های قضائی در این مجتمع را مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن بازدید از شعب مختلف این مجتمع قضائی میزان موجودی و وارده شعب را مورد ارزیابی قرار داد و در عین حال بر لزوم مساعدت به قضات رسیدگی‌کننده به پرونده‌های کثیرالشاکی تاکید کرد.

القاصی همچنین میزان پرونده‌های مسن در این مجتمع قضائی را مورد بررسی قرار داد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در جریان این بازدید به استماع مشکلات حقوقی برخی از مراجعان پرداخت و دستورات مقتضی را صادر کرد.

وی در ادامه با حضور در جمع قضات مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت با گرامیداشت ماه رجب اظهار کرد: امیدواریم در این ماه پربرکت و ماه‌های پیش‌رو درهای رحمت الهی به‌روی همه ما گشوده شود و از فضیلت‌های این ماه بی‌نصیب نمانیم.

القاصی با تقدیر از خدمات و تلاش‌های این مجتمع قضائی گفت: مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت از جهات مختلف اعم از نوع کار، مأموریت، جنس پرونده‌ها، اصحاب پرونده و نوع تصمیمات و آرا متفاوت از بخش‌ها و مجتمع‌های قضائی دیگر است.

انحصاری بودن صلاحیت رسیدگی‌های مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به انحصاری بودن صلاحیت رسیدگی‌های مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت در کشور تصریح کرد: در کل کشور یک مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت بیشتر نداریم و صلاحیت این مجتمع قضائی یک صلاحیت انحصاری است.

وی تصریح کرد: بسیاری از پرونده‌ها و اتهاماتی که در سراسر کشور مطرح می‌شود، بدون توجه به صلاحیت‌های محلی در انحصار این مجتمع قضائی است.

القاصی با اشاره به صلاحیت کشوری مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت اذعان کرد: معمولاً اصحاب پرونده در این مجتمع قضائی منحصر به استان تهران نیست؛ بلکه مربوط به کل کشور است و همین امر مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت از سایر مجتمع‌های قضائی متمایز می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه رسیدگی به اتهامات مقامات و مسئولان در این مجتمع قضائی انجام می‌شود، اظهار کرد: اگر مقام و یا مسئولی مرتکب جرمی شود، صرف نظر از اینکه محل ارتکاب جرم کجا باشد، رسیدگی به این جرایم در مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت انجام می‌شود.

متفاوت و متمایز بودن جایگاه شغلی متهمان مجموعه قضائی کارکنان دولت

وی با اشاره به تمایز متهمان این مجتمع قضائی از منظر جایگاه و مسئولیت در مقایسه با سایر مجتمع‌های قضائی تصریح کرد: متهمان این مجموعه قضائی از منظر جایگاه شغلی کاملاً متفاوت و متمایز از دیگر اقشار جامعه هستند و در عین حال نوع و جنس اتهام این افراد نیز متفاوت است و غالب اتهامات و عناوین اتهامی این افراد نیز مربوط به مسئولیت‌های سازمانی و اداری می‌شود.

القاصی با بیان اینکه عمده اتهامات متهمان مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت در زمینه عدم امانت‌داری و عدم رعایت حقوق بیت‌المال و مردم است، عنوان کرد: باید توجه داشت که بیت‌المال متعلق به یک فرد و گروه خاص نیست؛ بلکه متعلق به کل ملت و جامعه مسلمین است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به نقش تلاش ضابطین در پرونده‌های قضائی مطروحه در این مجتمع قضائی عنوان کرد: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در بالاترین سطح نسبت به تخلفات و جرایمی که از سوی مقامات و مسئولان رخ می‌دهد، ورود پیدا می‌کنند و چشم و گوش نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند.

وی در عین حال جایگاه خاص و ویژه قضات مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت از حیث مأموریت و نوع تصمیم‌گیری مورد اشاره قرار داد و گفت: انتظارات و توقعات از شخصی که می‌خواهد در این جایگاه و مسند بشیند و قلم بزند، از جهات مختلف برجسته و قابل توجه است؛ چرا که کسی که می‌خواهد به‌عنوان قاضی در این مجتمع قضائی، وزیر و وکیل را محاکمه کند، قطعاً باید از جهات مختلف شرایط، برجستگی‌ها و ویژگی‌های ممتازی داشته باشد تا تصمیم و رأی او برای جامعه و اصحاب پرونده قابل پذیرش باشد.

لزوم بهره‌مندی قضات مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت از «تدبیر» و «رفتار موجه»

القاصی با تاکید بر لزوم بهره‌مندی قضات مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت از «تدبیر» و «رفتار موجه» اظهار کرد: قضات این مجتمع قضائی در یک جایگاه فوق‌العاده ویژه و در معرض ارزیابی نخبگان و افراد خاص جامعه قرار دارند.

رئیس کل دادگستری استان تهران به قضات این مجتمع قضائی توصیه کرد تا در مواجهه با اصحاب پرونده و از لحاظ رفتاری مراقبت‌های لازم را داشته باشند و در عین حال بر رعایت حفظ حقوق متهمان تاکید کرد و گفت: باید مراقب بود و به خود یادآوری کرد تا در مواجهه با پرونده‌های قضائی دچار روزمرگی نشد و مسئولیت خطیر خود را عادی‌سازی نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه قضات مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت از نظر شخصیتی و رفتاری باید الگو و سرآمد قضات باشند، گفت: باید توجه داشت که به همان میزان که این جایگاه، حساس و خطیر است، به همان میزان، بر عملکرد قضات این مجتمع قضائی نظارت می‌شود و تمامی تصمیمات قضائی که اتخاذ می‌شود، تحت رصد و نظارت قرار دارد.

القاصی با اشاره به احتمال تلاش برای اعمال نفوذ از سوی اصحاب پرونده‌های قضائی مطروحه در مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت تاکید کرد: تمامی تصمیمات و آرا این مجتمع قضائی مورد ارزیابی اطلاعاتی، امنیتی، حقوقی، فقهی و قانونی قرار دارد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه گفت: زمانی که قصد داریم با فساد و سواستفاده از موقعیت شغلی برخورد کنیم، انتظار این است که همه ما از هر گونه شبهه، اشکال و ایراد عاری باشیم.

وی در ادامه بر لزوم مشورت در امور با حفظ استقلال قضات تاکید کرد و در عین حال با اشاره به رویکرد ریاست قوه قضائیه در انجام مشورت در امور گفت: اتخاذ تصمیمات قضائی متقن و قانونی مستلزم این است که مدیریت مجموعه قضائی در مقام مشورت در کنار قاضی قرار گیرد.

رأی قضائی، آبرو و شناسنامه قاضی و دستگاه قضائی است

القاصی عنوان کرد: در فرایندهای قضائی، ضرورت دارد با انجام هماهنگی‌های لازم، ملاحظات اجتماعی، سیاست‌ها و رویکردهای دستگاه قضائی مورد نظر قرار گیرد و در تصمیم قضائی نیز رعایت عدل و انصاف شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر لزوم اعمال پیوست رسانه‌ای در برخی از پرونده‌ها و تصمیمات قضائی به‌منظور تبیین جزئیات امر برای افکار عمومی گفت: در این زمینه ضرورت دارد که رسانه قوه قضائیه پای کار آید و اقناع افکار عمومی صورت گیرد.

وی در ادامه بر ضرورت اشراف علمی و اطلاعاتی قضات این مجتمع قضائی بر پرونده‌ها تاکید کرد و گفت: انتطار این است رأیی که از سوی قضات مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت صادر می‌شود، از اتقان کافی برخوردار باشد.

القاصی در عین حال قضات را توصیه به انجام مطالعه به‌منظور صدور آرا قضائی «مستحکم» و «معتبر» کرد و گفت: رأی قضائی، آبرو و شناسنامه قاضی و دستگاه قضائی است و ضرورت دارد که رأی صادره از اتقان و استحکام کافی برخوردار باشد.

کد خبر 5432149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha