۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۲

مدیرکل محیط زیست البرز:

تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک در البرز سه رقمی شد

تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک در البرز سه رقمی شد

البرز مدیرکل محیط زیست البرز گفت: در طول مسیر موج بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال جاری حدود ۱۰۰ رأس از گونه کل و بز تلف شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز صبح شنبه در وبینار تخصصی اداره کل حفاظت محیط زیست برای سمن‌های محیط زیستی البرز اظهار کرد: وبینار برخط و حضوری حفاظت محیط زیست با موضوعیت مهار طاعون نشخوارکنندگان کوچک در البرز با حضور و مشارکت فعالین و سمن‌های محیط زیستی در محل اداره کل حفاظت محیط زیست البرز برگزارشد.

وی افزود: در این جلسه از همه نخبگان، صاحب نظران، متخصصان حوزه‌های متنوع محیط زیست و … دعوت شد تا محیط زیست و سمن‌های فعال در این حوزه را همراهی کنند و برای مهار و رفع بیماری طاعون نشخوارکنندگان با استفاده از ظرفیت علاقمندان به محیط زیست، چاره اندیشی کنند.

حکیمی همچنین گزارشی از وضعیت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، عامل شیوع تعداد تلفات حیات وحش ارائه کرد.

وی افزود: در طول مسیر موج بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال جاری حدود ۱۰۰ رأس از گونه کل و بز تلف شده‌اند و اقدامات کنترلی در جهت مهار بیماری و کاهش میزان تلفات با همکاری و مشارکت محیط بانان، همیاران محیط زیست و جوامع محلی در حال انجام است.

حکیمی ادامه داد: یکی از دلایل عمده شیوع مجدد بیماری عدم واکسیناسیون تکمیلی دام‌ها بویژه دام‌های عبوری و همچنین شیوع بیماری در زیستگاه‌های حیات وحش استان مازندران بوده که به محض شیوع بیماری در استان، اقدامات پیشگیرانه توسط منابع طبیعی و دامپزشکی انجام شد که علیرغم انجام این اقدامات در آذر ماه مجدد درگیر این بیماری شدیم که با توجه به سابقه این بیماری در استان نیاز است تمامی دستگاه‌های ذیربط در سال آینده در زمان ورود دام در منطقه، اقدام پیشگیرانه و نظارتی را در جهت الزام دامداران به انجام واکسیناسیون و جلوگیری از ورود دام‌های فاقد واکسیناسیون بعمل آورند.

در پایان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز به سوالات شرکت کنندگان در وبینار پاسخ داد. همچنین دکتر سعید یزدانی نیا دامپزشک و مشاور طب و امنیت‌زیستی حیات‌وحش در اداره‌کل، اطلاعاتی را در خصوص این بیماری وچگونگی مقابله با آن برای شرکت کنندگان در وبینار ارائه کرد.

کد خبر 5433678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha