۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۵۸

به‌رغم هشدار در خبرگزاری مهر؛

علاج مشکلات یک آزادراه بعد از حادثه/بی‌توجهی متولیان قربانی گرفت!

علاج مشکلات یک آزادراه بعد از حادثه/بی‌توجهی متولیان قربانی گرفت!

خرم‌آباد- حادثه در آزادراه خرم‌آباد به اراک در حالی قربانی گرفت که پیش‌ازاین خبرگزاری مهر نسبت به ایمن نبودن بخش‌هایی از این محور هشدار داده بود که با واکنش تند متولیان مواجه شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: آزادراه خرم‌آباد- اراک به‌صورت ۶ خطه شامل سه خط رفت و سه خط برگشت، به طول ۱۳۴ کیلومتر و عرض ۳۵ متر طراحی و اجراشده است که اتصال بین آزادراه اراک- سلفچگان- ساوه و خرم‌آباد- پل زال را برقرار می‌کند و در فاز نخست، ۶۷ کیلومتر آن حدفاصل بروجرد تا خرم‌آباد بهره‌برداری شده است.

بهره‌برداری از این آزادراه مزایای بسیاری برای مسافران و خودروهای عبوری از این محور داشته است به‌طوری‌که علاوه بر افزایش شاخص‌های ایمنی جاده‌ای، سرعت تردد نیز از ۸۰ کیلومتر به ۱۱۰ کیلومتر افزایش‌یافته و گره‌های ترافیکی در محدوده شهرهای اراک، بروجرد و خرم‌آباد رفع و از تداخل تردد شهری و برون‌شهری این منطقه جلوگیری شده است.

کاهش طول مسیر به میزان ۳۰ کیلومتر و کاهش ۴۵ دقیقه‌ای مسیر باعث شده تا این آزادراه در حوزه ترانزیت کالا و اتصال کریدورهای شمالی کشور به بندر امام خمینی (ره) نقش ویژه‌ای ایفا کند.

باوجوداین مزایا، همچنان این محور ترانزیتی از مشکلات جدی رنج می‌برد، ضعف در حوزه علائم ایمنی و نصب تابلوهای راهنمایی، نبود پایگاه راهداری و امداد جاده‌ای، ضعف تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی در ورودی و خروجی تونل‌ها، لزوم تعمیر و نگهداری چراغ‌های تونل‌ها و… بخشی از مشکلات این آزادراه است.

همچنین چند کیلومتری از مسیر انتهایی این آزادراه تکمیل‌نشده و با توجه به برقراری جریان تردد روی آن و مشکلاتی مانند عدم دیواره سازی کنار جاده و نیمه‌تمام ماندن عملیات در شانه راه موجب نگرانی‌هایی شده است.

باید کارشناسان فنی علت حادثه را اعلام کنند

این مشکلات جدی در حالی در این آزاد راه وجود دارد که مسئولان راهداری لرستان نیز بر آنها صحه گذاشته و بعد از وقوع حادثه هفته گذشته اعلام کرده‌اند که آزاد راه خرم آباد - بروجرد برای تردد وسایل نقلیه سنگین نا ایمن است.

علاج مشکلات یک آزادراه بعد از حادثه/بی‌توجهی متولیان قربانی گرفت!

خبرگزاری مهر پیش از این گزارش جامعی را از وضعیت و مشکلات فنی مربوط به این آزاد راه با عنوان «مسافران این آزادراه در دسترس نیستند!» منتشر کرد، گزارشی که به مذاق متولیان و مسئولان این آزاد راه خوش نیامد و نسبت به انتشار آن انتقاد شدید داشتند!

پنج شنبه شب هفته گذشته بود که خبر یک سانحه رانندگی دلخراش در فضای رسانه‌ای و مجازی لرستان منتشر شد، خبر این بود که به دلیل نقص فنی یک دستگاه تریلی با عوارضی آزاد راه خرم آباد - بروجرد برخورد کرده و در جریان آن دو نفر فوت و چهار نفر نیز مصدوم شدند.

حادثه‌ای که معاونان عمرانی و سیاسی امنیتی استانداری لرستان را به بازدید از حادثه و همچنین این آزاد راه کشاند.

احمد رضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع تصادف در آزاد راه خرم‌آباد- بروجرد اظهار داشت: قسمت اعظم دلیل تصادفات در آزاد راه، مشکلات فنی آن است.

وی با بیان اینکه قرار است که از آزاد راه بازدیدی داشته باشیم، عنوان کرد: باید بررسی کنیم و در نهایت گزارش تکمیلی را به شکل دقیق‌تر اعلام خواهیم کرد.

علاج مشکلات یک آزادراه بعد از حادثه/بی‌توجهی متولیان قربانی گرفت!

معاون عمرانی استانداری لرستان گفت: امروز جمعه از آزاد راه خرم‌آباد- بروجرد بازدید خواهیم کرد و گزارش آن را ارائه می‌کنیم.

بهرام ستاری معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان نیز از محل این حادثه در محل عوارضی این آزاد راه بازدید کرد و بر ضرورت رفع مشکلات فنی در این آزاد راه تاکید کرد.

علی مهرزاد صفدری رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ساعت ۲۳ و هفت دقیقه پنجشنبه شب یک دستگاه تریلی به دلیل نقص فنی با باجه عوارضی آزاد راه خرم‌آباد- بروجرد، از سمت خرم آباد برخورد کرده است.

وی با اشاره به فوت دو نفر در جریان این حادثه گفت: یک نفر در آن و یک نفر نیز در حین انتقال به بیمارستان فوت کرده است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی لرستان بیان داشت: یک نفر از فوتی‌ها کارپرداز باجه عوارضی بوده است.

صفدری با اشاره به زخمی شدن چهار نفر دیگر در جریان این حادثه، افزود: باید کارشناسان فنی علت این حادثه را اعلام کنند اما به نظر می‌آید که تریلی نقص فنی داشته است.

در حالی که یکی از مجروحان حادثه در مسیر انتقال به بیمارستان جان باخته است که مسئله عدم آنتن دهی در این محور علاوه بر ایجاد مشکل برای خودروهای عبوری، به‌طورقطع مسائل جدی در حوزه امدادرسانی در صورت وقوع هرگونه حادثه‌ای ایجاد خواهد کرد.

تردد وسایل نقلیه سنگین در آزادراه خرم‌آباد- بروجرد ممنوع شد

این سخنان در حالی مطرح شد که بعد از وقوع این حادثه، عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در مصاحبه‌ای اعلام کرد: با توجه به وقوع حادثه ناگوار پنج شنبه شب گذشته در آزاد راه خرم آباد- بروجرد که بر اثر برخورد یک دستگاه وسیله نقلیه سنگین با باجه عوارضی دو نفر از عوامل این آزادراه جان باختند، تردد کلیه وسایل نقلیه سنگین از محور آزاد راه خرم آباد- بروجرد (مسیر بروجرد به سمت خرم آباد) به دلیل عدم ایمنی کافی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

مسافران این آزادراه در دسترس نیستند!

وی افزود: محور جایگزین برای تردد وسایل نقلیه سنگین محور قدیم خرم آباد- بروجرد است اما برای وسایل نقلیه سبک هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و همچنان می‌توانند از آزادراه مذکور تردد کنند.

با این اظهار نظر مدیرکل راهداری لرستان این سوال در ذهن مخاطبان و مردم متبادر می‌شود که اگر مسئولان از ناایمن بودن این آزاد راه مطلع بوده‌اند چرا اقدام و پیگیری در راستای رفع مشکلات فنی آن انجام نداده‌اند تا شاهد وقوع این حادثه ناگوار و جان باختن دو نفر نباشیم؟

زارعی رئیس پلیس راه لرستان نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: علت این حادثه در دست بررسی است، نقص فنی خودرو و همچنین علت‌های دیگر در رابطه با این حادثه دخیل است که به جمع بندی کامل برسیم آن را اعلام می‌کنیم.

هشدارهایی که از سوی متولیان جدی گرفته نشد

هر چند پیش از این در جلسات مختلف شاهد اظهار نظرها و هشدارهای احمد رضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان در رابطه با ضعف‌های جدی در آزاد راههای استان بوده‌ایم به طوری که وی در آخرین اظهار نظر خود در این رابطه گفته است: آزادراه‌های استان به ویژه مسیر خرم‌آباد - پل زال دارای نواقصی است، نقاط حادثه‌خیز آزادراه‌های استان هرچه سریع‌تر شناسایی و با توجه به اولویت بندی آن‌ها اصلاح شود تا دیگر شاهد آسیب و تلفات جانی نباشیم.

وی افزود: همچنین جاده‌ها در برخی از مسیرها روشنایی مناسبی ندارند که نیاز است اقدامات لازم صورت گیرد.

مسافران این آزادراه در دسترس نیستند!

معاون عمرانی استانداری لرستان گفت: در مسیر آزادراه خرم‌آباد- بروجرد- اراک باید فضای مناسبی برای استقرار پلیس‌راه، هلال‌احمر و مراکز خدماتی و رفاهی در نظر گرفته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: باید تلاش کرد که آزادراه‌ها تبدیل به نقطه قوتی برای استان شوند.

دالوند همچنین پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مشکلات در این زمینه وضعیت آنتن دهی در جاده‌ها و خصوصاً آزادراه‌ها که از نقاط مهم و اساسی استان هستند عنوان کرد.

علت حادثه پنج شنبه شب توسط پلیس راه و دستگاه‌های نظارتی اعلام شود

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب آنتن دهی تلفن همراه در آزادراه‌ها گفت: بنا بود با توجه به‌ضرورت در مسیر آزادراه خرم آباد-اراک یک سایت ایجاد شود که در جلسه‌ای تصویب شد با همکاری شرکت توزیع برق استان و شرکت ارتباطات سیار در کوتاه‌ترین زمان ممکن، این سایت احداث شود تا وضعیت آنتن دهی در طول مسیر پوشش بهتر و بیشتری داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان افزود: در این جلسه مقرر شد وضعیت آنتن دهی جاده‌ها مجدداً موردبررسی قرارگرفته و نقاط مشکل‌دار رفع ایراد شود.

دالوند با اشاره به نقش سرعت عمل در هنگام حادثه گفت: اگر خدای ناکرده حادثه‌ای در مسیر آزادراه‌ها اتفاق بیفتد با توجه به اهمیت زمان باید دستگاه‌های امدادرسان بتوانند از طریق ارتباطات در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محل حادثه حاضر شوند.

مسافران این آزادراه در دسترس نیستند!

بنا بر این گزارش، با توجه به هشدارهای داده شده از سوی معاونت عمرانی استانداری لرستان و همچنین رسانه‌ها از جمله خبرگزاری مهر در رابطه با مشکلات فنی موجود در آزاد راه خرم آباد - بروجرد، می‌طلبد که دستگاه‌های نظارتی و همچنین پلیس راه استان در این رابطه ورود جدی داشته باشند و گزارش جامعی از وضعیت این آزاد راه و همچنین علت حادثه پنج شنبه شب گذشته در اختیار عموم مردم و همچنین مسئولان قرار دهند.

کد خبر 5433790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha