۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۰۳

قاسمی تشریح کرد؛

جزئیات مدیریت هوشمند کرونا در نوروز/ جریمه میلیونی واکسن نزده‌ها

جزئیات مدیریت هوشمند کرونا در نوروز/ جریمه میلیونی واکسن نزده‌ها

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا گفت: کدملی صاحب خودرو بررسی می‌شود، اگر که آن فرد واکسیناسیون انجام نداده باشد در هر ۲۴ ساعت، یک میلیون تومان جریمه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین قاسمی، در هفتاد و سومین جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ترافیکی در ستاد پلیس راهور با اشاره به شکل‌گیری سامانه سکوی مدیریت تبادل اطلاعات در حوزه مدیریت هوشمند بیماری کرونا با استفاده از ظرفیت معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: امروز اکثر دستگاه‌های خدمات‌دهنده یا خدمات‌گیرنده در این سامانه تبادل اطلاعات انجام می‌دهند و مبنای این تبادل اطلاعات نیز کد ملی است. همچنین مستند به این کد ملی، بحث واکسیناسیون استعلام و از منظر آزمایشگاهی نیز وضعیت مثبت یا منفی بودن کووید افراد بررسی می‌شود، در نهایت افراد متناسب با انجام واکسیناسیون و عدم بیماری، خدمات دریافت می‌کنند.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا افزود: بر اساس طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا، مصوب شده در ستاد ملی مقابله با کرونا، در حوزه ترددها مانند گذشته دیگر بحث ممنوعیت تردد به شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و سفید نداشته باشیم و ترددها به دو موضوع واکسیناسیون و عدم بیماری مشروط شد.

وی خاطرنشان کرد: طرح بر مبنای دو دوز واکسن مصوب شده اما در جلسه دیروز ستاد ملی، الزام به سه دوز مصوب شد و ۲۰ روزی هم پیش‌بینی شده افرادی که سه ماه از دوز دوم آن‌ها گذشته، دوز سوم را تزریق و مستند به اطلاعات سامانه، خدمات را دریافت کنند.

قاسمی تصریح کرد: آنچه برای راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی کردیم، قرار شد در فاز نخست بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دوستان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، هزار و ۷۰۰ دوربین بین‌شهری و ۱۲۷ دوربین شهری، ملاک عمل قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار کنونی ۹۱ درصد جمعیت هدف ما دوز اول و بیش از ۸۵ درصد دوز دوم را تزریق کرده‌اند، ملاک ما نیز در مدیریت هوشمند، پلاک خودرو است و با سرنشینان خودرو کاری نداریم.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا تصریح کرد: در مدیریت هوشمند پلاک خودرویی که به کد ملی صاحب خودرو است، بررسی می‌شود، اگر دوربین‌ها احصاء کنند که آن پلاک واکسیناسیون انجام نداده، قرار است به ازای هر ۲۴ ساعت، یک میلیون تومان جریمه برای آن اعمال شود.

وی متذکر شد: حدود ۶ تا هشت میلیون نفر واکسینه نشده‌اند البته بخش عمده‌ای از آن‌ها شامل دانش‌آموزان می‌شوند و فکر می‌کنیم حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا دو میلیون پلاک خودرو (صاحب خودرو)، واکسینه نشده باشند و قرار است با تبادل اطلاعات در بستر سامانه، کنترل‌ها صورت گیرد، پلاک‌هایی که واکسیناسیون آن‌ها تأیید نشود یا انجام نشده باشد، جریمه شوند و مابقی مشکلی برای تردد نخواهند داشت.

قاسمی یادآور شد: شرایط ما، شرایط کرونایی است اما به چند دلیل امکان ایجاد محدودیت مانند گذشته وجود ندارد، نخست اینکه تاب‌آوری در حدی نیست که بخواهیم محدودیتی را مانند سال ۹۹ یا ۹۸ اعمال کنیم، نکته مهم‌تری این است که ۸۵ درصد جمعیت ما واکسن زدند و انتظار دارند که بتوانند فعالیت داشته باشند.

کد خبر 5434902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ایران IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      8 0
      آقای پلیس پلاک خودرو انتقال بیماری ندارد.
    • امید فرهاد CA ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      12 0
      به سرنیزه می توان تکیه کرد اما روی سرنیزه نمی شود نشست. مواظب باشید سرنیزه داخل شکمتون نره! کانادا که در اولین فرصت 90 در صد مردمش را با بهترین واکسن ها واکسینه کرد از اجبار آن عقب کشید و غلط کردم گفت. حالا شما بعد از اینکه همه مردم ایران کرونا گرفته و به صورت طبیعی واکسینه شده اند می خواهید اجبار ک
    • RO ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      11 0
      شاید یکی حساسیت داشته باشه نتونه بزنه باید هر ۲۴ ساعت یه تومن جریمه بشه؟ کسری بودجه هست باز؟
    • علی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      7 0
      پلاک خودرو بنام پسرم است و ایشون ساکن خارج از کشور هستند با اینکه سه دوز واکسن را اونجا زدن در سیستم ایران ثبت نشده پس خودرو بنده که پلاکش بنام پسرم است هر 24 ساعت یک میلیون جریمه میشه تو رو خدا وانمود نکنین به فکر سلامتی مردم هستید بگین کسری داریم پول زور از مردم میگیریم
    • محمود IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      8 2
      جناب آقای رئیسی عزیز شک نداریم که جریان نفوذ هر روز میخواهد با اعصاب و روان مردم شریف ایران بازی کند لطفاً به حرفها و دغدغه های مردم گوش کنید همه ی مردم ایران به شما اعتماد دارند و پشتیبان شما هستند . این تصمیم درست در این شرایط کنونی ( گرانی و تورم سرسام آور) روی اعصاب و روان جامعه تاثیر منفی میگذا
    • محمود مشهد IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      7 0
      با سلام و احترام امیدوارم مسئولین امر با توجه به شرایطی که برخی از هموطنان عزیز دارند ( بیماری هایی که به توصیه پزشک نباید واکسن بزنند) و دیگر موضوعات تجدید نظری اعمال نمایند که خدایی ناکرده موجب رنجش آندسته از هموطنان نشود. بررسی بررسی بررسی سپس اعلام . آیا این جریمه به حفظ سلامت جامعه کمک میکند.
    • پریسا IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      5 0
      خیلی جالبه فقط راننده خودرو عامل انتقال کرونا هس سرنشین ها منتقل کننده نیستن. بابا جمع کنید این کاراتونو واقعا تاسف داره به اینجور تفکرها...
    • الهه IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      5 0
      سلام. الانکه به نتیجه کلی رسیدین شما اوناییکه واکسن زدن دیگه کرونا نمیگیرن یا منتقل کننده نیستن. من خودم واکسن نزدم چون دیدم خانوادم که واکسن زدن در برابر ویروس ضعیف تر شدن و چندبار کرونا گرفتن و تا لب مرز مرگ هم رفتن.ولی من حتی یه سرماخوردگی کوچیک هم نگرفتم.چرا واکسن رو اجباری میکنید ماسک رو اجبارک
    • امینی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      4 0
      توروخدا جیب هاتونو با درآمد چندساله ی زحمت کشی یه کارگر یه کارمند ساده پر نکنید خدارو خوش نمیاد.اگه به اجبار میخواد باشه ماسک رو اجبار کنید.الانکه هرکی واکسن زده ماسک رو کنار گذاشته.
    • سهراب نیا IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      4 0
      دوسال تمام دیگه باروح و روان مردم بازی شد بی اعصاب شدن دیگه شما بازی نکنید.به والله واکسن اجباری دردی رو دوا نمیکنه.چراباوجود واکسیناسیون شدن مردم بازم فوتی ها سه رقمیه چرا مبتلایان چندهزارتایی هستن چرا بستری ها هزارتایی هستن.بجای این واکسن که جزء ضعیف کردن بدن انسان کاری دیگه نمیکنه ماسک اجبارکنید
    • علی444 IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      7 1
      پس منتظر عواقب و مقابله به مثل آن هم باشید.... این کار مصوبه مجلس ندارد و غیر قانونی هست...
    • مجید IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      4 0
      مالکینی که در کشور دیگه واکسینه شده اند تکلیفشون چیه
    • مهران پور IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      3 0
      باسلام. میدونم شما مسئولین خسته شدین به خدا ما مردم هم خسته شدیم حداقل شما جای پاتون محکمه ولی ما چی.به خدا این تصمیم پولی بجا نیست.خواهشا نظر خوب و درست بدین.قطعا برای این جریمه سنگین هم مردم راه حلی پیدا میکنن شمارو دور میزنن.
    • جواد محمدی IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      4 0
      سلام. این تصمیم هارو کی میگیرین توروخدا یکم بیشتر تفکر کنید.الانکه بیش از ۵۰ درصد مردم واکسن زدن بازم رقم فوتی ها بالاست بازم مبتلایان بالاست.فقط فقط باید پروتکل بهداشتی فاصله و ماسک رو روش مانور بدین و اجباری کنید نه واکسنی که همش عوارض چندساله داره.یکم تفکر بیشتر لطفا....
    • ساجده توکلی IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      4 0
      ما مسلمونیم ما وجدان داریم.باز این چه برنامه ای هس که برا عید مردم ریختین.به خدا روا نیست اینجور چیزها.مگر وضع بد و نابسامان اقتصادی مردم‌ رو نمیبینین.چطوری اینجور پولها خورده ی شما میشه.یکم انصاف بد نیست
    • هادیانفر IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      4 0
      این تصمیم کدوم آدم بی فکری هست.دیگه با بیچاره ها داریم تاوان بی پولی و نابسامانی مملکت رو میدیم.اصلا موافق نیستم با تصمیمتون.دیگه به ماشین شخصی چکا دارین قطعا الان اونایی که واکسن نزدن بیشتر رعایت میکنن و ماسک رو کنار نذاشتن مثه اونیکه تا بهش میگی ماسک بزن میگه من سه دز رو زدم مشکلی نیست
    • زیبا IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      4 0
      نه به واکسن اجباری. شما حق محروم کردن مارو از خدمات عمومی ندارید. اروپا نصف ما واکسن نزدنند از چند روز پیش همه ماسک برداشتنند بدون ازمایش پی سی ار و واکسیناسیون دارنند میرنند بیرون. چرا تو ایران جوری دارید رفتار میکنید انگار کرونا تازه اومده. دست از سرمون بردارید. شما فقط به فکر جیب خودتون هستید .
    • محمد هادی IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      3 0
      سلام این مصوبه چند اشکال دیگر هم دارد. از طرفی رییس ستاد کرونا بر توجه به طب سنتی دارند و می فرمایند باید در امر پیشگیری و درمان به طب سنتی نیز توجه شود و از طرفی این مصوبه را که عملا بی توجهی به طب سنتی هست را ارایه می دهند. از طرف دیگر افشای اطلاعات خصوصی افراد هست.
    • امین IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      3 0
      با سلام به همه ی مردم شریف و مسئولین دلسوز ایران با توجه به دستساز بودن این ویروس منحوس میدانیم که واکسنها آنچنانکه باید تاثیر داشته باشند نداشته و هستند تعدادی مردم حتی در تمام کشورهای دیگر هم که اعتقادی به واکسن کووید ندارند مسئولین فکر بهتری کنند نه جریمه و زور اینکار جواب نمیدهد . موفق باشید
    • لیلا IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      3 0
      امروزه این امر برای همگان مشخص شده که مقابله با این ویروس تنها واکس نیست استفاده از ماسک بسیار اثر بخش میباشد میتوان به آنهایکه واکسن نمیزنند اعلام کرد در صورت ابتلا به کووید هزینه های بیمارستانی آزاد محاسبه خواهد شد البته فراموش نکنیم که اکثر واکسن نزده ها تا کنون مبتلا هم نشده اند. علت چیست؟ ممنون
    • امید محبی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      3 0
      از 20 اسفند ترنفند مخدوش نمودن پلاکها شروع میشود در تردد شبانه قبلی چقدر پیامک جریمه 200 هزارتومنی ارسال شد در حالیکه خودرو واقعی طرف داخل پارکینگ منزلش پارک بود . شما رو بخدا نکنید کاری که مردم دچار انجام تخلفات حق الناسی شوند جریمه ای که برای افراد بیگناه ثبت شود باید بدود تا شاید بتواند پاکش کند
    • جواد IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      3 0
      احمقانه است!!! برای خودشون میشنند برنامه میریزند چطور جیب مردم خالی کنند. حمارها!! من یک دوز واکسن زدم-اهل مسافرت رفتنم نیستم(فعلا نمیتونم واکسن بزنم چون گفتند تا 1ماه نزن اومیکرون گرفتی). ماشین به یه بنده خدایی فروختم سند نشده پول کامل نداده. حالا اون بخواهد جایی بره چرا تاوانش من باید بدهم.
    • خالقی IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      3 0
      سلام.باز دم اقای روحانی گرم گفت 500 تومن.از اقای رییسی که اینقد بفکر جیب مردم بودن این عملکرد توقع نبود.خدا همه رو به راه راست هدایت کنه....آمین.الخصوص مسئولین....
    • محسن IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      3 0
      الان همه دربه در دنبال اقدامات مخدوش کردن پلاک خودرو هستن.واقعا این فکر درسته که کسی واکسن نزده جریمه بشه اونم تو ماشین شخصی خودش.وبا مخدوش کردن پلاک شخصی جریمه برای کسی میره که تو خونش خوابه و ماشینش تو پارکینگ.این حق ناس هس و گناهش گردن مسئولینه
    • محترم بانو IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      3 0
      توروخدا اینکارو نکنین مگه نگفتین ۸۰درصد مردم واکسن بزنن تمومه.الانم که بیشتر مردم واکسن زدن و همچنان آمار بالاست. این جریمه های که مردم میشن یه عده ای میدن جریمشو و یه عده ای هم پلاک رو مخدوش میکنن و برای کسی دیگه میره که تو خونشه
    • محسن IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      3 0
      متاسف شدن به ایرانی بودن و مسلمونی بودن خودمون.کارتون و عملکردتان اصلا درست و بجا نیست.الان دیگه چیزی اجبار نیست چرا چون اونایی که واکسن زدن هم منتقل کننده هستن هم مبتلا میشن از نوع شدیدش.من خودم پرستار هستم و بیشترین آمار مال واکسن زده هاست
    • عرفان کمالی IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      4 0
      من خودم کارمند بانک خصوصی هستم و اداره ی من اجباری نکردن به واکسن زدن من... ۵۰ درصد کارمندا هم نزدن‌ اما اونایی که زدن هرروز مریض ومریضتر میشن و حتی اومیکرون هم گرفتن.فقط رعایت کردن مهمه
      • جواد IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
        2 0
        من با شما کاملا موافقم. واکسن زدن اونم واکسنهایی که زده شده به نظرم باعث کاهش بیماری نیست- خود مردم چون گرفتند یا در معرصش بودند ایمن شدند.(کارشناس نیستم)!! فقط مشاهده کردم که افرادی که 3 دوز استرازانکا زدند یا سینوفارم یا ترکیب هریک، یا دوستانی که خارج کشور هستند و مدرنا/فایزر زدند. همگی بعد از
      • جواد IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
        2 0
        .. بعد از مدتی کرونا یا اوکیرون گرفتند- فقط شدید بودن یا نبودنش در برخی افراد کم و زیاد بوده اونم تفاوت کرونا و اومیکرون بوده. خواهر دوستم دو دوز زد، دوز سوم زد بعد یک هفته فوت شد. چون ظاهرا کرونا داشته اما اطلاع نداشته. جریمه پلاک احمفانه است. کاناداش اوکی داده اینا فقط به فکر پولن نه آسایش و سلامت
    • معصومه IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      2 0
      مسئولین امر تفکر تفکر. در تلویزیون ایران مستندی پخش شد که در آن کارشناسان ثلبت کردن این ویروس دستساز استکبار جهانی است که برای منافع مالی خود اینکار را کردن پس دولت ما با گرفتن جریمه آیا به فکر منافع خود است یا جان مردمش . آمار مبتلا ها در بین واکسن زده ها بیشتر است . حقیقت چیست؟ عدالت..مردم...و ..
    • سیدحمید IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      3 0
      من اعلام میکنم که هر سه دوز واکسنها را زدم اما چندین بار مبتلا شدم اما در مجتمع بزرگ امید که ساکن هستم برابر اطلاعاتی که دارم افرادی که واکسن نزدند تا کنون مبتلا نشده اند (البته آنان سایر موارد را خوب رعایت میکنن مانند ماسک دوبل و میهمانی ها را بیاید واقعیت را به مردم شریفی که در همه جا هستندبگوییم
    • رحیم IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      2 0
      اتفاقا من به واکسن اعتقاد دارم.روز اول را جلوی چشمم از کارتن درآوردن و خودمم خواندم که سینوفارم چین هست.اما دوز دوم را گفتن که سینوفارم چین هست و منم اعتمادند.اما بدون نشان دادن واکسن ،فقط تزریق کردن،بعد از درخواست دیدن پوکه واکسن متوجه شدم سینوفارم الحیات امارات هست.بعد از دوز دوم عوارض هم داشتم
    • ابوطالب IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      2 1
      من از تلاش همه ی مسئولین در ایجاد بستر واکسن همگانی تشکر میکنم. در این زمان تحریم واقعاً کار سختی است اما واکسنها در تمام دنیا تابع اصولی است ( تحقیقات چند ساله - آزمایش حیوانی و....) اما قبول دارید در خصوص این واکس (کووید) مراحل خیلی زود سپری شد؟ عوارض آن بررسی شد؟ آیا بهترین راه است؟ آمریکاپس چرا
    • ابوطالب IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      2 0
      ادامه: در اذهان بیشتر مردم ما این تصور جا افتاده آمریکایی ها بهترین واکسن را زده اند اما آمار رسمی در صدا و سیما که پخش میشود آمریکا در صدر فوتی ها و مبتلاها میباشد حرفم اینست که در خصوص این ویروس دچار تبلیغات کاذی دشمنان ایرا ن نشویم چه بسا ما را هدف آزمایش قرار داده اند
    • میردار IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      1 0
      سلام، پلاک ماشین به نام پدرم هست که فوت شدن و من هنوز پلاک را به نام نزدم ولی سه دوز واکسن هم زدم. الان تکلیف من برای سفر چیه؟
    • رسول AE ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      1 0
      متأسفانه علی رغم سخن رئیس جمهور مبنی بر اقناعی بودن واکسن، این تصمیم جدید عملا به معنای اجباری کردن واکسن است و افرادی که دغدغه دارند و نمی توانند واکسن بزنند مورد ظلم واقع شده اند، چرا وزارت بهداشت آمار تفصیلی فوتی های روزهای اخیر را بیان نمی کند که چند درصد واکسن زده ها هستند ؟؟
    • بهروزنیا IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      1 0
      ما هنوز نفهمیدیم کسی که واکسن نزده جریمه میشه یا نه چون آقای قاسمی یه چیز میگه آقای شیرا وژن یه چیزی سخنگوی ستاد بحران یه چیزی وزیر یه چیز دیگه و نیروی انتظامی که حرف دیگری میزنه و جناب آقای رییس جمهور یه حرف دیگه واقعاً موضوع سختیه که نمیشه بصورت واحد و شفاف با مردم صحبت کرد؟
    • عصمتیان IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      2 0
      امیدوارم انشاءالله شر این ویروس هرچه سریعتر از سر مردم شریف ایران و دنیا کم شود که بجزء درد و خدای ناکرده مرگ و میر دنیا را دچار آفتهای دیگر ( دروغ-- تهمت -- افترا-- و ...) نموده . باید دولت به ما مردم اطمینان بدهد که حتی فکر این را نکنیم که دولت کسر بوجه را از این راه جبران میکند بخدا گناه گناه دار
    • موسوی عارف IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      2 0
      امروز فقط و فقط استفاده از دو ماسک و فاصله های اجتماعی راه برون رفت از این اپیدمی جهانی است مردم عزیز ایران هموطنان عزیزم ماسک ماسک را فراموش نکنیم مانند هموطنانمان نباشیم که میگویند ما مصونیم چون 3 دوز واکسن را زده ایم تجربه نشان داده ماسک و رعایت شیوه نامه ها ما را نجات میدهد
    • مدرسی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      3 0
      سلام : مردم از کلمه جریمه خسته شده اند اصلاً این کلمه در قاموس ما ایرانیان بد معنا شده است (یعنی کسی که گناهی انجام داده و...) اما کسی که واکسن نزده گناهی انجام نداده و برای جامعه خطرناک نیست اگر خدایی ناکرده دچار این مرض شد مداوایش سختتر است مانند همه ی واکسن زده ها ی مبتلای مجددی که حتی مردند