۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۴۶

به همت وزارت دین اندونزی صورت گرفت؛

ثبت اطلاعات مساجد و مصلی‌ها در سامانه اطلاعات مساجد اندونزی

ثبت اطلاعات مساجد و مصلی‌ها در سامانه اطلاعات مساجد اندونزی

اداره کل ارشاد اسلامی وزارت دین اندونزی به جمع آوری داده‌ها درباره عبادتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها (نمازخانه‌ها) پرداخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، اداره کل ارشاد اسلامی وزارت دین اندونزی به جمع آوری داده‌ها درباره عبادتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها (نمازخانه‌ها) پرداخته است. تاکنون اطلاعات مساجد و نمازخانه‌ها که از طریق اپلیکیشن سامانه اطلاع رسانی مساجد وارد شده، ۵۱۱.۸۹۹ مورد است که این تعداد شامل ۲۴۲.۸۲۳ مسجد و ۲۶۹.۰۷۶ نمازخانه است.

تمام داده‌های مساجد و نمازخانه‌های ارائه شده در سامانه از قبل دارای شماره شناسه ملی مسجد هستند. داده‌ها شامل شماره شناسایی مسجد/مصلی، گونه شناسی، مکان و همچنین شماره سریال گردآوری داده‌ها می‌باشد. داده‌ها از طریق http://simas.kemenag.go.id قابل دسترسی هستند.

داده‌های سامانه مجهز به سیستم اطلاعات جغرافیایی (Geographic Information System) نیز می‌باشد تا بتوان مکان مسجد/مصلی را با دقت خوبی بر روی نقشه جهان (تصویر ماهواره‌ای) ترسیم کرد.

فرآیند ترویج و تبلیغ و وارد کردن داده‌های مساجد و نمازخانه‌ها در اپلیکیشن سامانه از سال ۲۰۱۴ انجام شده است. با این حال، همه مساجد و نمازخانه‌ها در سامانه ثبت نشده‌اند. با این حال، جمع آوری داده‌ها همچنان توسط اپراتور دفتر امور دینی انجام می‌شود.

بر اساس آخرین داده‌هایی که به صورت دستی از طریق دفتر استانی وزارت دین جمع آوری شده است، ۷۴۱.۹۹۱ عبادتگاه مسلمانان در سراسر اندونزی با جزئیات ۲۹۶.۷۹۷ مسجد و ۴۴۵.۱۹۴ نمازخانه وجود دارد. این بدان معناست که هنوز حدود ۲۳۰ هزار داده وجود دارد که هنوز در مرحله تأیید هستند تا به سامانه وارد شوند.

وزارت دین در مورد جمع آوری داده‌ها در مورد عبادتگاه‌ها بسیار اهمیت قائل است. زیرا داده‌های مربوط به مساجد و نمازخانه‌ها در فرآیند توانمندسازی، هم از نظر فیزیکی و هم منابع انسانی مسؤولان بسیار مهم هستند. اپلیکیشن سامانه در این چارچوب ساخته شده است.

این اپلیکیشن که از سال ۲۰۱۳ ساخته شده است، به عنوان نوعی خدمات عمومی در تلاش برای بهبود کیفیت مدیریت و توانمندسازی پتانسیل مساجد و نمازخانه‌های اندونزی طراحی شده است. اهداف این اپلیکیشن عبارتند از: (الف) گسترش اطلاعات خدمات و داده‌های مساجد؛ ب) شناسایی و نقشه برداری پتانسیل مشکلات مساجد برای بهینه سازی توانمندسازی مساجد؛ و (ج) تحقق نوسازی خدمات داده‌ها در بخش مساجداپلیکیشن سامانه اطلاع رسانی مساجد از یک پلت فرم آنلاین بلادرنگ مبتنی بر وب استفاده می‌کند تا ادمین‌ها / اپراتورها در همه سطوح دفاتر امور دینی را برای انجام کارکردهای ورود، تأیید و اعتبارسنجی داده‌های مساجد و مصلی‌ها آسان‌تر کند و همچنین دریافت و نمایش سریع داده‌های مساجد برای عموم آسان‌تر است.

ثبت اطلاعات مساجد و مصلی‌ها در سامانه اطلاعات مساجد اندونزی

مسجد استقلال – بزرگترین مسجد در جاکارتا

تعداد و انواع مساجد در اندونزی

اندونزی بیشترین جمعیت مسلمان را دارد. داده‌های بررسی جمعیت جهان (World Population Review) در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که جمعیت مسلمانان این کشور به ۲۲۹ میلیون نفر یا ۸۷.۲ درصد از کل جمعیت ۲۷۳.۵ میلیون نفری را تشکیل می‌دهد.

اندونزی مساجد زیادی دارد که محل عبادت مسلمانان است. مساجد و نمازخانه‌ها را می‌توان به راحتی در بازارهای سنتی تا مدرن، پمپ بنزین‌ها، مدارس، ادارات، مجتمع‌های مسکونی تا مساجد بزرگ در وسط شهر یافت.

چند مسجد و نمازخانه در اندونزی وجود دارد؟

به گفته یوسف کالا، رئیس کل شورای مساجد اندونزی، تعداد مساجد در اندونزی بین ۸۰۰.۰۰۰ تا ۹۰۰.۰۰۰ واحد است. این در حالی است که بر اساس داده‌های سامانه اطلاعات مساجد وزارت دین، تعداد کل مساجد و نمازخانه‌ها در اندونزی ۷۴۱.۹۹۱ مسجد است. این داده‌ها داده‌های ثبت شده دستی است که به صورت مرحله‌ای از دفتر امور دینی در هر منطقه یافت شده است. این در حالی است که سامانه اطلاع رسانی مساجد تا روز ۲۹ مارس ۲۰۲۱ تنها حدود ۵۹۸.۲۹۱ مسجد و نمازخانه را در اندونزی ثبت کرده است.

اطلاعات مربوط به تعداد مساجد و نمازخانه‌های آنلاین سامانه اطلاع سانی مساجد وزارت دین همراه با تأیید و اعتبارسنجی داده‌ها که همچنان در حال انجام است، همچنان در حال افزایش است.

ثبت اطلاعات مساجد و مصلی‌ها در سامانه اطلاعات مساجد اندونزی

مسجد جامع توبان در استان جاوه شرقی

ثبت اطلاعات مساجد و مصلی‌ها در سامانه اطلاعات مساجد اندونزی

مسجد دیان المهری یا گنبد طلایی در شهر یپو

ثبت اطلاعات مساجد و مصلی‌ها در سامانه اطلاعات مساجد اندونزی

مسجد مناره قدس در استان جاوه مرکزی

کد خبر 5436789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha