ابوعلی العسکری:

نقش آمریکا در سرکوب انتفاضه شعبانیه را فراموش نخواهیم کرد

نقش آمریکا در سرکوب انتفاضه شعبانیه را فراموش نخواهیم کرد

مسئول امنیتی گردانهای حزب الله عراق به مناسب سی و یکمین سالگرد انتفاضه شعبانیه با انتشار توییتی به نقش آمریکا در کمک به صدام در سرکوب انتفاضه شعبانیه اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با انتشار توئیتی به مناسبت سالگرد انتفاضه شعبانیه نوشت که ۳۱ سال از انتفاضه شعبانیه گذشت؛ روزی که آزادگان عراقی علیه رژیم دیکتاتوری قیام کردند.

نقش آمریکا در سرکوب انتفاضه شعبانیه را فراموش نخواهیم کرد

وی افزود که فرزندان عراق امروز زیر سایه آزادی که به پشتوانه قانون اساسی حاصل شده، شرافتمندانه زندگی می‌کنند، فرزندان عراق بر تروریسم پیروز شدند و به دنیا ثابت کردند که عراق امروز خود را به آزادی و محبت مزین کرده و از تمامی ارزش‌ها با هر هزینه‌ای که داشته باشد، دفاع خواهد کرد.

ابوعلی العسکری مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق هم به این مناسبت در توییتی اعلام کرد: ما در سالروز انتفاضه شعبانیه که در آن ملت ما حماسه بی نظیری را خلق کردند و در مقابل دیکتاتوری وحشی منطقه، جانفشانی کردند، نقش آمریکای جنایتکار در کمک به رژیم صدام برای سرکوب انتفاضه شعبانیه، کشتن افراد بی گناه و ویرانی مقدسات را فراموش نخواهیم کرد.

نقش آمریکا در سرکوب انتفاضه شعبانیه را فراموش نخواهیم کرد

گفتنی است که خیزش شعبانیه یا انتفاضه شعبانیه قیام مردم عراق علیه رژیم بعث عراق بود که در شعبان سال ۱۴۱۱ قمری رخ داد و سرتاسر کشور عراق از شمال تا جنوب را دربرگرفت. این قیام در پایان جنگ خلیج فارس و قطعنامه ۶۷۰ شورای امنیت که کلیه تحرکات هوایی ارتش عراق حتی بالگردها را ممنوع کرد به وقوع پیوست و در نتیجه آن کنترل بخش اعظم این کشور به دست نیروهای مردمی افتاد. طلیعه خیزش‌ها از شهر بصره بود زمانی که پس از شکست صدام در جنگ کویت و خروج وی از آن کشور توسط ائتلاف نیروهای آمریکایی در اواخر سال ۱۹۹۰، در اول مارس ۱۹۹۱ یک تانک برگشته ارتش عراق به سوی پرتره صدام در بصره شلیک کرد و سپس همه شهر بصره به سرعت دچار خیزش و ناامنی شد و از آنجا به سایر مناطق عراق سرایت کرد. از هجده استان عراق، چهارده استان به دست مردم عراق افتاد و در این میان تنها استان‌های شمالی و مرکزی شامل استان‌های موصل، صلاح الدین، انبار و بغداد در دست رژیم بعث باقی‌ماند. با همه اینها قیام توسط نیروی سنگین نظامی صدام و گارد او به شدت سرکوب شد به ویژه نقاط مرکزی شهر کربلا که یکی از هسته‌های مقاومت مردمی بود به ویرانه تبدیل شد و حرم امام حسین (ع) مورد اصابت چندین گلوله تانک گارد ریاست جمهوری صدام قرار گرفت.

کد خبر 5440249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha