۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۱۵

در شورای گفت و گوی خراسان‌جنوبی مطرح شد؛

تعطیلی ۴۰ درصد واحدهای تولیدی خراسان‌جنوبی/محصول استان حمایت شود

تعطیلی ۴۰ درصد واحدهای تولیدی خراسان‌جنوبی/محصول استان حمایت شود

بیرجند-رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند گفت:حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از واحدهای خراسان جنوبی که پروانه بهره برداری از صمت گرفته‌اند، به علت کمبود نقدینگی حاصل از تورم تعطیل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی رمضانی، عصر شنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوص اظهارکرد: در خراسان‌جنوبی ۵۷۰ واحد صنعتی پروانه بهره برداری از صمت و ۲۵۰ واحد صنایع تبدیلی نیز پروانه بهره‌برداری را از جهاد کشاورزی گرفته‌اند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: متأسفانه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از واحدهایی که پروانه بهره برداری از از صنعت، معدن و تجارت گرفته‌اند، به علت کمبود نقدینگی حاصل از تورم تعطیل شده‌اند.

راهکار رفع خام فروشی

رمضانی با اشاره اینکه مصوبات ستاد تسهیل و رفع مواد تولید در برخی از بانک‌ها اجرا نمی‌شود، بیان‌کرد: رفع خام فروشی در خراسان‌جنوبی جز با حمایت از تولیدات استان در بخش‌های مختلف حاصل نمی‌شود.

وی یادآور شد: وقتی در خراسان‌جنوبی تولید سنگ معدن گرانیت داریم نباید مانند آنچه در گذشته رخ داد برای برخی از میادین و جدول گذاری‌ها از گرانیت مشهد استفاده شود.

سید حسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد از تولیدات در بخش صنایع طیور در خراسان‌جنوبی مازاد نیاز استان است، گفت: در این راستا باید برای صادرات میزان مازاد به ویژه به کشور افغانستان برنامه‌ریزی کنیم.

حذف ارز ترجیحی و نیاز به نقدینگی واحدها

وی با اشاره به اینکه نیاز سایر استان‌های کشور نیز باید مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: حذف ارز ترجیحی از نهاده دام و طیور بی شک واحدهای تولیدی در این بخش را نیازمند طلب نقدینگی فراوانی برای خرید نهاد خواهد کرد که در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: پیشنهاد دیگر ما این است در زمینی که برای بارگاه زرشک اختصاص داده مجوز ساخت مسکونی در طبقه بالای آن نیز داده شود تا انگیزه بیشتری برای کشاورز ایجاد شود.

غلامحسین حسینی، رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی نیز در این جلسه با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس در جلسات گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار کرد: نقد دیگر ما عدم تعیین معاون اقتصادی برای استانداری خراسان‌جنوبی است.

معادن خراسان‌جنوبی و مشکل ماشین آلات

وی بیان‌کرد: ملاقات اعضای اتاق تعاون با استاندار خراسان‌جنوبی برای مطرح کردن مسائل و مشکلات از دیگر درخواست‌ها است.

احمد پروین نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز در هشتمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بیان کرد: مشکل ماشین آلات یکی از مسائل جدی معادن در خراسان‌جنوبی است و با تسهیلات تا حدی می‌توان این مشکل را رفع کرد.

وی گفت: باید از معدن‌کاران حمایت جدی صورت گیرد تا آن‌ها نیز در شرایط جنگ تحریمی بتوانند شعله اشتغال را همچنان روشن نگه دارند.

کد خبر 5445357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha