۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۲۵

مهر گزارش می دهد؛

«بقعه شاهزاده حسین»؛ گنج پنهان گردشگری زیارتی در دل همدان

«بقعه شاهزاده حسین»؛ گنج پنهان گردشگری زیارتی در دل همدان

همدان- «بقعه شاهزاده حسین (ع)» به عنوان گنجی پنهان در حوزه گردشگری زیارتی و مذهبی در دل همدان قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: «بقعه شاهزاده حسین» با وسعتی حدود یک‌هزار و ۳۰۰ متر مربع در نزدیکی میدان امام خمینی و در ابتدای خیابان شهدای همدان واقع بوده، بنای امام‌زاده از آثار دوره صفویه است و به‌نوعی «بقعه شاهزاده حسین» در دل بافت مرکزی و سنتی شهر همدان است که با بازگرداندن هویت اصیل و ارزشمند محوطه و ورود به حوزه گردشگری زیارتی و مذهبی، می‌توان شاهد روشن شدن روزنه‌های امید در این مسیر برای همدان بود.

این بقعه در نزدیکی میدان مرکزی همدان و ابتدای خیابان شهدا پشت بانک ملی واقع شده و براساس اسناد موجود مذهبی، تنها امامزاده شهر همدان است که نسب وی بدون واسطه به یکی از امامان معصوم یعنی حضرت امام هادی (ع) می‌رسد. در واقع این امامزاده شریف عمومی امام زمان (عج) محسوب می‌شود و از این نظر از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

ظرفیتی بی بدیل که می‌تواند با تبدیل شدن به یک سایت گردشگری نه تنها در دل هگمتانه و منظری که در یونسکو به ثبت خواهد رسید، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد بلکه می‌تواند به صورت زنجیره‌ای از امامزاده عبدالله شروع و تا شاهزاده حسین و امامزاده یحیی ادامه یابد.

سال گذشته بود که استاندار سابق همدان با بیان اینکه توسعه بقعه شاهزاده حسین (ع) از طرح‌های کلیدی محسوب می‌شود و در سالجاری به‌طور ویژه به آن می‌پردازیم، از آغاز طرح ارتقای بقعه متبرکه شاهزاده حسین (ع) به سایت گردشگری مذهبی خبر داد؛ روندی که در مرحله نخست آن قرار بود که املاک و بناهای موجود در محدوده طرح توسعه، تملک و بهای آنها پرداخت شود و مراحل بعدی طبق برنامه‌ریزی اجرا می‌شود.

ادارات میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اوقاف و امور خیریه، شهرداری، استانداری و هیأت امنای بقعه نیز قرار شد که منابع مالی این طرح را تأمین کنند؛ اما حال پس از یکسال خبری از این وعده‌ها به انجام نرسیده است.

«بقعه شاهزاده حسین»؛ گنج پنهان گردشگری زیارتی در دل همدان

اعیاد نیمه شعبان بهترین فرصت برای بروز و ظهور دوباره این طرح و معرفی شاهزاده حسین (ع) همدان بود؛ ظرفیتی که نیاز به ورود به موقع مسئولین دارد.

یکی از مسافران در میدان اصلی همدان به خبرنگار مهر گفت: شنیده بودم که در نزدیکی این میدان یک امامزاده وجود دارد، اما نمادی از آن نمی‌دیدم؛ دور میدان امام همدان را جستجو کردیم اما باز هم نتوانستم آن امامزاده را پیدا کنم.

وی ادامه داد: بعد از پرس و جو توانستم شاهزاده حسین (ع) را پیدا کنم و زیارتی به جای بیاورم.

این مسافر که به گفته خود از اهواز به همدان آمده است، با بیان اینکه باید قدر این ظرفیت‌ها را دانست، گفت: زیاد به همدان سفر می‌کنیم، اما نیاز است که بنر یا المان‌های خاصی مشخص در اطراف میدان باشد تا بتوان مناطق گردشگری را به نحو مناسب دید و آنها را شناخت.

وی با بیان اینکه متأسفانه اطلاعات خوبی از مناطق گردشگری همدان در فضای مجازی نیز وجود ندارد، اظهار کرد: آدرس‌های مناطق گردشگری مهم همدان که بارها آنها را بازدید کرده ایم در فضای مجازی وجود دارد؛ همدان شهر زیبایی است و امیدوارم روزی برسد که بتوان مناطق گردشگری آن در زمینه‌های مختلف را به خوبی در فضای مجازی پیدا و آدرس‌های آنها را به صورت مشخص دید.

سال گذشته صحبت‌ها از تهیه طرح سایت گردشگری مذهبی شاهزاده حسین (ع) مطرح بود، روندی که می‌توانست موقعیت همدان را به نحو مناسبی در حوزه‌های مختلف گردشگری مطرح کند. گردشگری مذهبی و زیارتی را در همدان توسعه بخشد و نه تنها موجب رشد و توسعه گردشگری در حوزه‌های مختلف شود بلکه شاهزاده حسین را به عنوان یک نماد مذهبی در شهر همدان و نگین گردشگری مذهبی به مسافران و مردم معرفی نماید و به پایگاهی فرهنگی و مذهبی تبدیل نماید.

اما این طرح به کجا رسیده است؟

«بقعه شاهزاده حسین»؛ گنج پنهان گردشگری زیارتی در دل همدان

پیگیری‌های خبرنگار مهر از حمید ترکمان؛ رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان نیز نشان می‌دهد که در اعیاد شعبانیه تنها اتفاقی که در شاهزاده حسین همدان افتاده است، مولودی خوانی و برنامه‌هایی مختصر به این موضوع بوده است.

باید گفت که همدان به عنوان یک استان مذهبی که تمام خاک آن با تاریخی عجین‌شده با فرهنگ و مذهب زنده است، چشم انتظار این است که ظرفیت‌های آن دیده شود.

همدان در دل خود نه‌تنها مساجد، اماکن مذهبی و زیارتی را جای داده، بلکه بناها و بقاع متبرکه را نیز دارا است که می‌توان با ورود مناسب به بحث گردشگری مذهبی در این مسیر قدم‌های جدی برداشت.

«بقعه شاهزاده حسین» و بافت پیرامون آن، مظهر تاریخ و مذهب است که نیاز است بار دیگر، طرح سایت گردشگری مذهبی شاهزاده حسین (ع)، طرح توسعه بقعه، معرفی هرچه بیشتر آن، بازگرداندن تغییرات صورت گرفته در فضای بیرونی آن و مواردی از این قبیل به همراه ارتقای کیفیت محیط آن مطرح و در پیش گرفته شود. ثبت جهانی منظر تاریخی و فرهنگی هگمتانه نیز در سال‌های آینده به ثمر خواهد رسید و حال زمان آن است که در این مسیر، ظرفیت‌های گردشگری متنوع به ویژه در حوزه گردشگری مذهبی و زیارتی مطرح و برای توسعه، استفاده از ظرفیت‌های پنهان، معرفی هر چه مناسب‌تر، توسعه و مواردی از این قبیل قدم‌های مؤثری برداشته شود.

کد خبر 5449684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha