۵ بهمن ۱۳۸۲، ۱۱:۵۶

رضا حسيني در نشست پرسش و پاسخ نمايش " هفت دريا شبنمي " :

مي خواستم نمايش به سادگي خود قصه اجرا شود

نشست پرسش و پاسخ نمايش "هفت دريا شبنمي " به كارگرداني رضا حسيني شب گذشته به همت انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر با حضور عباس عبدالعلي زاده و نوذري اعضاي انجمن و اعضاي گروه اجراكننده در سالن اجتماعات تالار وحدت برگزار شد .

به گزارش خبرنگار هنري "مهر " رضا حسيني در مورد استفاده محدود از نور ، رنگ آميزي و تنوع لباس در اين نمايش گفت : مي توانستيم به راحتي از تنوع لباس براي شخصيت پردازي كمك بگيريم و نورپردازي پرهجمي را بكاربگيريم ولي هدف اين بود كه با حداقل عناصر صحنه مثل شمشير ، هدبند شنل و... مفاهيم  پراهميت و متمايز كننده  در شخصيت پردازي را به تماشاگر منتقل كنيم . مي خواستم  نمايش به سادگي خود قصه اجرا شود . سعي كردم از حواشي پرهيز كنم و به ساختاري برسم كه از عناصر جانبي اش جداشده و به قصه رسيده . به همين خاطر حتي از امكان نورپردازي هم تنها در صحنه خلق ذهنيت امير استفاده كردم آن هم به اين خاطر كه گمان مي كردم با اين كار به ارتباط مخاطب با نمايش كمك مي شود .
وي در ادامه پيرامون دليل عدم استفاده از دكور در اين نمايش گفت : بدنيست بدانيد اين اجرا را براي تالار مولوي  آماده كرده بوديم بعد در آستانه برگزاري جشنواره قرار شد  آن  را در سالن اصلي تئاتر شهراجرا كنيم ولي وقتي جدول برنامه جشنواره چاپ شد ديديم نمايش ما در برنامه تالار وحدت قرار دارد . . حالا تصور كنيد با توجه به مسيري كه نمايش تا اجرا طي كرده چه صدمات به ذهنيت كارگردان و عوامل ديگر وارد مي شود . خيلي ها گفتند خوشحال باشيد چون تالار وحدت امكانات فني بسياري دارد ولي ما نيازي به اين امكانات نداشتيم به سالني با ويژگي هاي تالار مولوي نياز داشتيم .
حسيني در پاسخ به انتقاد عيسي دانشمند دراماتورژ تئاتر، در مورد عدم رعايت ساختار دراماتيك در نمايش " هفت دريا شبنمي "  بويژه در منطق تحول شخصيت ها گفت : معتقدم در اين اجرا درام اتفاق مي افتد . اين سومين متن بازنويسي از نمايشنامه است كه به اجرا در آمد و ما در هر مرتبه بازنويس تلاش كرديم رنگمايه هاي  درماتيك داستان را بيشتر كنيم تا شخصيت ها بيشتر جان بگيرند .
 كارگردان ويژگي ها و ضعف هاي موسيقي را در اين اجرا چنين ارزيابي كرد : سعي كردم موسيقي به نوعي بيشتر كاربرد احساسي داشته باشد  و به فضا سازي كمك كند ضمن اينكه همراهي موسيقي با حركات موزون در بخش هاي مختلف عملا به پيشبرد روايت كمك مي كند . همچنين گروه همسرايان از نظر من در اين اجرا كاربرد كلاسيك را ندارد بكله به مفهومي گروهي بازي ساز است .  اين گروه دربرخورد با شخصيت ها خنثي هستند ولي در برخورد با داستان خنثي نيستند بلكه افراد سازنده بنا هستند . كساني كه تمام تلاششان با نام ديگران ماندگار مي شود .  
وي در پايان   نمايش "هفت دريا شبنمي " برداشت آزادي از داستان چگونگي ساخت مسجد گوهر شاد دانست .  
کد خبر 54497

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha