۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۲:۰۳

مهر گزارش می دهد؛

بازخوانی رویدادهای سیاسی سال ۱۴۰۰ در گیلان

بازخوانی رویدادهای سیاسی سال ۱۴۰۰ در گیلان

رشت- سال ۱۴۰۰ برای گیلان مملو از اتفاقات سیاسی مهم همانند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب استاندار بومی، آزاد سازی سواحل و سفر هیئت دولت به این استان بود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سال ۱۴۰۰ در حوزه سیاسی سال شلوغی برای جمهوری اسلامی ایران و استان گیلان بود. سالی که ماه‌های ابتدایی آن علاوه بر اوج گیری دوباره ویروس کرونا و پر شدن بیمارستان‌ها، افزایش آمار مرگ و میرها به واسطه برگزاری بزرگترین رویداد سیاسی کشور یعنی سیزدهم دوره انتخابات ریاست جمهوری سالی سرنوشت ساز برای نظام و انقلاب بود.

با توجه به نارضایتی مردم از عملکرد و سو مدیریت دولت دوازدهم، بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی، بی ثباتی بازار و عدم مدیریت درست قیمت کالاهای اساسی و افزایش تورم و شرایط سخت زندگی و همچنین تبلیغات رسانه‌های غربی برای سرد کردن تنور انتخابات، انتخاب رئیس جمهور سیزدهم مهم و حائز اهمیت بود.

بازخوانی رویدادهای سیاسی سال ۱۴۰۰ در گیلان

تنور داغ انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در گیلان

در استان گیلان که همیشه به یک استان سیاسی معروف است تنور این انتخابات که همزمان با انتخابات شورای‌های شهر و روستا برگزار شد داغ داغ بود. گیلان که بیش از دو میلیون ۶۵۰ هزار نفر جمعیت دارد در این انتخابات تعداد واجدان شرایط رأی دادن آن یک میلیون و ۹۸۸ هزار و ۵۳۴ نفر بودند. که از این تعداد ۴۰ هزار و ۴۰۵ نفر رأی اولی بودند.

ستاد انتخابات گیلان برای برگزاری هر چه بهتر انتخابات ریاست جمهوری و همچنین شوراهای شهر و روستاها در این استان از ماه‌ها قبل تمهیدات و تدابیر لازم را اندیشیده بود. بیش از ۶۰ هزار نفر عوامل اجرایی، محافظان صندوق، بازرسان در برگزاری این انتخابات در استان گیلان مشارکت کردند و شهرستان رشت تنها شهر گیلان بود که انتخابات در آن به صورت الکترونیکی انجام شد.

با توجه به شیوع کرونا و نوسان آمارها ستاد انتخابات گیلان بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا محدودیت‌هایی را برای برگزار تبلیغات انتخاباتی در نظر گرفته و به ستاد نامزدهای انتخاب ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا ابلاغ کرده بود.

ستاد انتخابات استان گیلان برای انتخابات ریاست جمهوری سه هزار و ۳۰۵ شعبه اخذ رأی پیش بینی کرده بود که از این تعداد دو هزار و ۹۱۰ شعبه ثابت و ۳۹۷ شعبه نیز سیار بودند. همچنین برای انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز سه هزار و ۵۲۸ صندوق اخذ رأی پیش بینی شده بود که دو هزار و ۹۹۵ شعبه ثابت و ۵۲۳ شعبه نیز سیار بودند.

مشارکت بیش از ۵۲ درصد گیلانی‌ها در انتخابات

در مجموع در انتخابات شورای اسلامی شهر در استان گیلان هزار و ۷۵۹ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۲۴۶ نفر در هیئت‌های نظارت شهرستانی و استانی رد صلاحیت شده و داوطلبان در ۵۳ شهر و برای نشستن بر ۲۸۱ کرسی باهم رقابت کردند. ۱۴ هزار و ۲۱۷ نفر نیز در دو هزار و ۱۷۲ روستا برای رقابت در انتخابات شورای اسلامی روستاهای استان گیلان ثبت نام کردند.

همچنین آستانه اشرفیه یکی از حوزه‌های انتخابیه استان گیلان بود که به واسطه درگذشت نماینده منتخب این شهرستان در مجلس یازدهم باید انتخابات میان دوره‌ای مجلس را همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا برگزار می‌کرد. در این انتخابات ۴۵ داوطلب ثبت نام کردند که ۵۰ درصد این افراد در بررسی صلاحیت‌ها تأیید شدند.

بعد از برگزاری این سه انتخابات و بررسی آمارها و با اعلام ستاد انتخابات استان گیلان بیش از ۵۲ درصد واجدان شرایط رأی دادن در استان گیلان در این انتخابات شرکت کرده بودند. در انتخابات میان دوره‌ای مجلس یازدهم نیز «ابراهیم نجفی» در حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه به عنوان منتخب مردم این شهرستان معرفی شد.

حضور پرشور گیلانی‌های پای صندوق‌های رأی در روز ۲۸ خرداد سال گذشته برگ زرین دیگری از حماسه آفرینی مردم دیار میرزا بر دفتر انقلاب اسلامی حک کرد.

بازخوانی رویدادهای سیاسی سال ۱۴۰۰ در گیلان

کش و قوس‌های انتخاب استاندار بومی برای گیلان

و اما یکی دیگر از رویدادهای مهمی سیاسی دیگر استان گیلان در سال گذشته بعد از برگزاری انتخابات، انتخاب استاندار بود. در سال‌های اخیر گیلان به واسطه سو مدیریت و غیر بومی بودن استاندار آسیب‌ها و صدمه‌های بسیار زیادی را متحمل شده بود که عدم مدیریت درست در زمان شیوع ویروس کرونا و درگیر چندین باره این استان با پیک‌های شدید این ویروس تنها نمونه‌ای از ناکارآمدی مدیران غیر بومی در رأس مدیریت گیلان بود.

با برگزاری مراسم تألیف ریاست جمهوری و آغاز به کار دولت سیزدهم یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم، فعالان سیاسی و اجتماعی، روحانیون و ائمه جمعه و بزرگان گیلان از رئیس جمهور انتخاب و انتصاب یک استاندار بومی و کاردان و مدیریت بود. در روزهای ابتدای تغییر و تحولات در سطح استانداران اسامی و نام‌های بسیاری برای نشست بر صندلی استانداری گیلان در فضای مجازی و رسانه‌ها ذکر می‌شد که هر کدام با واکنش‌هایی همراه بود.

بارها گروه‌های مطالبه گر و انقلابی، دانشجویان، نخبگان و علما و گروه‌های سیاسی فعال در گیلان طی نامه‌ای این خواسته و مطالبه خود را به گوش رئیس جمهور رساند. ۲۸ مهر ماه بود که هیئت دولت «اسدالله عباسی» را به عنوان استاندار گیلان تأیید کرد. در سابقه کاری «اسدالله عباسی» نماینده شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس دهم، وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی در دولت احمدی نژاد، تدریس در دانشگاه به چشم می‌خورد.

هر چند انتخاب «اسدالله عباسی» به عنوان یک گزینه بومی برای استانداری گیلان نیز با حواشی همراه بود اما بالاخره ششم آبان ماه سال گذشته با حضور وزیر کشور وی به عنوان استاندار گیلان معرفی و وظایف محوله از سوی هیئت دولت و رئیس جمهور به وی ابلاغ شد.

البته یکی از نکات حائز اهمیت بعد از نشستن «اسدالله عباسی» بر صندلی استانداری گیلان انتصاب مدیران، فرمانداران و معاونین وی بود که در این مدت بارها نقل محافل و مجالس به ویژه رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی شده که گاهی با تشویق همراه بوده و گاهی با انتقاد.

بازخوانی رویدادهای سیاسی سال ۱۴۰۰ در گیلان

رهاورد سفر رئیس جمهور به گیلان

سفر رئیس جمهور به استان گیلان یکی دیگر از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی این استان بود که یک ماه مانده به پایان سال انجام شد این پانزدهمین سفر حجت الاسلام و هیئت دولت بود. در این سفر وزیر جهاد کشاورزی، کشور، راه و شهرسازی، صمت، بهداشت و درمان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ورزش و جوانان، معاون امور بانوان و خانواده، محیط زیست و برخی دیگر از معاونین رئیس جمهور را همراهی کردند.

بازدید از چند واحد تولیدی و صنعتی، راه آهن رشت- کاسپین، سایت زباله سراوان، رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب، تالاب انزلی و منطقه آزاد، مزارع و زمین‌های کشاورزی، ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی، نشست با نخبگان، علما و روحانیون و اقشار مختلف مردم، شورای اداری و نشست خبری از مهم‌ترین برنامه‌های سفر یک روزه رئیس جمهوری و هیئت دولت به استان گیلان بود.

یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر هیئت دولت به استان گیلان آزاد سازی نوار ساحلی توسط دستگاه‌های دولتی، نظامی و انتظامی بود که رئیس جمهور ۲۰ روز به دستگاه‌ها برای عقب نشینی تا حریم قانونی ۶۰ متری از دریا ملزم کرد. بعد از این دستور در استان گیلان همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولت موظف شدند این ابلاغیه را اجرا و نوار ساحلی را در اختیار مردم قرار دهند.

همچنین در پایان این سفر ۱۷۹ مصوبه در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف از سوی هیئت دولت تصویب که برای آن ۱۸ هزار و ۹۲۳ میلیارد تومان بودجه و اعتبار در نظر گرفته شد.

از دیگر مواردی که رئیس جمهور در این سفر از آن گلایه و بر رفع هر چه سریع‌تر آن تأکید کرد ساماندهی وضعیت پسماند، فاضلاب و رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب رشت، بهبود معیشت مردم به ویژه کشاورزان و توجه به حوزه‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی بود.

کد خبر 5455197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha