۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۱۹

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان خبرداد؛

کمبود ۱۶۷۰ لیتربرثانیه ای آب درگلستان/مصرف ۹۴ درصد منابع زیرزمینی

کمبود ۱۶۷۰ لیتربرثانیه ای آب درگلستان/مصرف ۹۴ درصد منابع زیرزمینی

گرگان- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: نیاز آبی گلستان هفت هزار و ۲۴۳ لیتر بر ثانیه بوده و هزار و ۶۷۶ لیتر بر ثانیه کمبود داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج حیدریان بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: ۹۰ درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی با راندمان حداکثر ۳۱ درصد مصرف می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان افزود: اقداماتی از قبیل نصب کنتورهای هوشمند و انسداد چاه های غیرمجاز و مانند آن در دست اقدام است تا بتوانیم از هدر رفتن منابع جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به کاهش نزولات جوی و افزایش دما، گفت: میزان بارندگی در سال آبی جاری نسبت به بلندمدت ۱۴ درصد کاهش یافته و خشکسالی استمرار دارد و این امر تهدید جدی برای منابع آب است و باید برنامه ریزی منسجمی در این زمینه داشته باشیم.

حیدریان بیان کرد: پوشش برف از ابتدای سال آبی ۳۰۰ کیلومتر مربع بوده که تا آخر اسفندماه به ۱۶۱ کیلومتر کاهش یافته و هم اکنون به ۷۲ کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان عنوان کرد: ۶۲۵ حلقه چاه شرب در استان داریم که لازم است در قالب طرح مدیریت قرق آب های شرب تا شعاع دو کیلومتری آن چاه غیرمجاز را مسدود کرده و از حفر چاه جدید جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: همچنین باید جلوی برداشت بیش از اندازه آب شرب از چاه‌های مجاز جلوگیری شود که ماموران ماده ۳۹ و نیروهای گشت آن را رصد می‌کند.

حیدریان با بیان اینکه استان تک منبعی است، افزود: امیدواریم با تزریق اعتباری که در سفر رئیس‌جمهور انجام شده سدهای شرب استان تکمیل شود.

وی با توضیح این که گلستان الگوی کشت داشته و نباید کشت هایی با نیاز آبی بالا در آن اتفاق بیفتد، اضافه کرد: طبق مصوبه هیئت وزیران، کشت برنج تنها در ۱۵ هزار از اراضی نسق دار گلستان مجاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: منابع آب استان دو هزار و ۴۸۰ میلیون مترمکعب بود که ۵۰ درصد آن سطحی و ۵۰ درصد آن زیرزمینی است.

وی بیان کرد: از ۹۴ درصد منابع زیرزمینی استفاده می‌کنیم که برابر با استاندارد نباید بیش از ۶۰ درصد از آن استفاده کنیم.

حیدریان گفت: ۶۲۵ حلقه چاه داریم و نیاز آبی استان هفت هزار و ۲۴۳ لیتر بر ثانیه بوده و هزار و ۶۷۶ لیتر بر ثانیه کمبود داریم.

کد خبر 5465676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha