۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۲۶

برگزیدگان جایزه ادبی «نگین سرخ» معرفی شدند

برگزیدگان جایزه ادبی «نگین سرخ» معرفی شدند

شیراز - دومین دوره جایزه ادبی «نگین سرخ» برگزیدگان را شناخت.

بیژن کیا دبیر ادبی جایزه ادبی «نگین سرخ» در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: جایزه ادبی نگین سرخ با هدف شناخت و حمایت از نویسندگان جوان استان فارس آغاز شد و در دومین دوره بین سایر استان‌ها هم مورد استقبال قرارگرفته است.

وی تصریح کرد: متأسفانه حدود یک دهه گذشته شاهد رویش نویسندگان جوان نبودیم و اسامی برخی هنرمندان در تولید آثار و جشنواره‌ها تکراری شده است با احترام به هنرمندان پیشکسوت، این تکرار و نبود رویش‌ها زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود، جامعه نیاز به زبان گویای جوانان و خلاقیت دارد. جایزه ادبی نگین سرخ به این خاطر شکل گرفت.

کیا ادامه داد: البته نگین سرخ یک رویکرد دیگر هم دارد که دو مناسبت خاص را به هم گره میزند. سالروز شهادت شهید قاسم سلیمانی نقطه آغاز هر دوره از این رویداد است و در سالروز شهادت شهید آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی اختتامیه دوره با معرفی آثار برگزیده برگزار می‌شود.

این نویسنده و کارشناس هنری با تاکید بر ضرورت رصد استعدادهای جوان ابراز داشت: در دوره اول هدف ما شناسایی و حمایت از نویسندگان جوان استان بود در دوره دوم علاوه بر آن سازماندهی و انسجام بخشی را هم دنبال کردیم.

وی خبر داد: در این دوره بیش از هزار اثر از تقریباً ۷۰۰ نویسنده جوان از چندین استان کشور دریافت کردیم و یک بانک اطلاعاتی ار شرکت کنندگان شکل گرفته که برای انسجام بخشی به جریان ادبیات پایداری در استان و کشور می‌توان از آن استفاده کرد این استقبال در دوره دوم نشان می‌دهد حرکت رو به رشدی داشتیم.

کیا در خصوص ادامه مسیر نیز خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه پایان این رویداد نیست‌. ما همزمان با مراسم اختتامیه دوره دوم رونمایی از پوستر دوره سوم را شاهد بودیم طبیعتاً در ادامه مسیر از همراهی نهادهای فرهنگی استقبال می‌کنیم. اما زمان را از دست نمی‌دهیم و به هر حال این رویداد را ادامه می‌دهیم البته در دوره دوم مسئولین فرهنگی استان نیز همراهی بهتری داشتند و به این رویداد توجه نشان دادند.

دبیر ادبی جایزه ادبی نگین سرخ با اشاره به اینکه این رویداد در دو بخش داستانک و داستان کوتاه برگزار شده اعلام کرد: با اعلام هیأت داوران در بخش داستانک محمدصادق شریفی مقام اول، خانم طیبه روستا مقام دوم و خانم فریبا کریمی مقام سوم را کسب کردند در بخش داستان کوتاه نیز ایرج شهریوری مقام اول، سید عباس حسینی از بوشهر مقام دوم و آقای خرسندی از ایلام مقام سوم را کسب کردند رده سنی شرکت کنندگان حاکی از این بود هم باتجربه‌ها و جوانان اهل قلم از این جایزه ادبی استقبال کردند و این گردهمایی باعث انتقال تجربه هم خواهد بود.

وی اضافه کرد: بخش ویژه دوره دوم جایزه ادبی به تولیدات هنری درباره شهدای مدافع سلامت اختصاص داشت که داستانک خانم سمیرا مردانی با عنوان شبیه پروانه برگزیده این بخش بود. در دوره سوم نیز افتخارآفرینی‌های شهدای مدافع امنیت در بخش ویژه دست مایه تولید آثار هنری خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه جایزه ادبی نگین سرخ دو رویکرد دارد، افزود: این رویداد با اختتامیه تمام نخواهد شد. علاوه بر آغاز دوره بعد با توجه به آثار داستانی ماحصل این دو دوره که هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی سطح مطلوبی دارد بنا داریم به فاز تولید هم ورود کنیم.

کیا تاکید کرد: مدیرکل حوزه هنری فارس و نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مراسم حضور پیدا کردند در بحث تولید قول حمایت دادند و امیدواریم بزودی خبرهای خوشی در خصوص تولید کتاب از بهترین خروجی‌های جایزه ادبی نگین سرخ را منعکس کنیم ما معتقدیم جریان ادبی را باید شکل یک پروسه ببینیم که از آموزش و تولید شروع شود و این چرخه تا توزیع مناسب، ادامه یابد از چندین سال پیش جای این چرخه خالی بود در جایزه ادبی نگین سرخ ما این مدل را دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، جایزه ادبی نگین سرخ از سال گذشته همزمان با سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی کلید خورده و امسال همزمان با هفته هنر انقلاب اختتامیه دومین دوره آن با معرفی برگزیدگان این دوره و رونمایی از پوستر فراخوان دوره سوم به سرانجام رسید.

کد خبر 5466553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha