۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۰۶

کارشناس مسائل نظامی عراق:

ترکیه به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی دائمی در شمال عراق است

ترکیه به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی دائمی در شمال عراق است

یک کارشناس مسائل امنیتی عراق با اشاره به اهداف ترکیه از حملات اخیر به شمال این کشور، گفـت: ترکیه به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی دائمی در شمال عراق است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بغداد الیوم، «صفا الاعسم» کارشناس مسائل نظامی عراق به حملات اخیر ترکیه به شمال این کشور واکنش نشان داد. وی گفت: ترکیه به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی دائمی در شمال عراق است.

بر اساس این گزارش، کارشناس مسائل نظامی عراق عنوان کرد: هدف اعلامی ترکیه مبنی بر هدف قرار دادن «پ ک ک» در شمال عراق صحت ندارد. آنچه که آنکارا برای تحقق آن تلاش می‌کند، ایجاد پایگاه‌های دائمی در محور شمالی عراق است.

وی در ادامه اظهاراتش در این زمینه یادآور شد: ایالات متحده آمریکا از ایجاد پایگاه‌های دائمی ترکیه در شمال عراق حمایت می‌کند. ترکیه و آمریکا تلاش می‌کنند امنیت میدان‌های نفتی و گازی در کردستان را تأمین کنند تا نهایت بهره برداری از این میدان‌ها را داشته باشند.

گفتنی است، بمباران مناطقی در شمال عراق توسط جنگنده‌ها و بالگردهای ترکیه در شامگاه یکشنبه هفته جاری موجی از اعتراضات گسترده در عراق را به دنبال داشته است. در همین راستا، شامگاه یکشنبه بود که جنگنده‌های ارتش ترکیه مناطقی در شمال عراق را بمباران کردند. طبق اعلام رسانه‌های عراقی، استان «دهوک» در اقلیم کردستان توسط جنگنده‌های ارتش ترکیه بمباران شد.

به دنبال حملات ترکیه به شمال عراق حداقل ۲ غیرنظامی کشته شدند. حملات ترکیه به شمال عراق با اعتراضات گسترده و تند احزاب و جریان‌های سیاسی و نیز شخصیت‌های برجسته عراقی مواجه شد. وزارت خارجه عراق بیانیه‌ای را در خصوص حملات اخیر جنگنده‌های ارتش ترکیه به خاک این کشور صادر و این حملات را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه عراق در واکنش به عملیات نظامی جنگنده‌ها و بالگردهای ارتش ترکیه در مناطق متینه، الزاب، افاشین و باسیان در شمال این کشور، اعلام کرد: «ما این عملیات را به شدت محکوم می‌کنیم».

وزارت خارجه عراق این اقدام ترکیه را نقض حاکمیت عراق و قوانین بین‌المللی و مخالف با اصل حسن همجواری قلمداد کرده است. این وزارتخانه تأکید کرده است که سرزمین‌های عراق، هرگز پایگاه یا کانالی برای ضربه زدن به همسایگانش و یا میدانی برای درگیری‌ها و تسویه حساب طرف‌های خارجی نیست.

کد خبر 5472259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha