۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۵۳

استاد حوزه علمیه قم:

برادرکشی در میان مسلمانان نشان از عدم عمل به قرآن کریم است

برادرکشی در میان مسلمانان نشان از عدم عمل به قرآن کریم است

قم-استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر به قرآن عمل می‌شد نباید به جای گرفتن اسلحه به سوی دشمن، برادر کشی را شاهد بودیم .

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی بعدازظهر پنجشنبه در سخنرانی آغاز مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار می‌شود اظهار داشت: خداوند به پیامبر اسلام دستور داده که با قرآن به جنگ با مشرکان برود و جهاد با مشرکان از طریق قرآن همان جهاد تبیین است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این اواخر بارها بدان اشاره و تاکید کردند.

حاج ابوالقاسم بیان داشت: خداوند به پیامبر اسلام دستور می‌دهد که در برابر مشرکان بایستد و قرآن بدون اهل بیت عصمت و طهارت نمی‌تواند مایه اقتدار امت اسلام شود و پیامبر نیز فرمود؛ من در میان شما دو چیز گرانبها قرآن و اهل بیت را می‌گذارم که اگر به این دو ثقل گرانبها تکیه داشته باشید گمراه نخواهید شد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تفسیر قرآن نیازمند بهره بردن از علوم بی پایان اهل بیت است، افزود: متأسفانه قرآن در دنیای امروز اسلام مهجور است و پیامبر فردای قیامت از رها کردن قرآن توسط امت شکایت می‌کند.

وی اضافه کرد: وقتی امام علی (ع) یاران قرآنی خود را از دست داده بود بر این امر تأسف خورد و فرمود کجایند مردانی که قرآن را خواندند و حاکم کردند و فرایض الهی را برپا داشتند.

قرآن به کتابی تشریفاتی تبدیل شده است

وی گفت: متأسفانه وضعیت جهان امروز متفاوت است و قرآن به کتابی تشریفاتی تبدیل شده که آن را با صوت زیبا می‌خوانند و برای کاشی کاری در معماری استفاده می‌شود اما معارف قرآن آنگونه که باید در میان امت اسلام اجرا نمی‌شود و گاهی برخی افراد برای اثبات حرف‌ها و پیش داوری‌های خود از قرآن استفاده می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بسیاری از کشورها قرآن را حفظ می‌کنند اما قوانین خود را از دیگر کشورهای غربی می‌گیرند و هرگاه قرآن در تصمیم سازی امت اسلامی قرار داشت این امر نشان از ادای گوشه‌ای از حق قرآن کریم است.

حاج ابوالقاسم تاکید کرد: اگر به قرآن عمل می‌شد در این صورت نباید به جای گرفتن اسلحه به سوی دشمن؛ برادر کشی را شاهد بودیم و عربستان امروز مسلمانان در یمن را می‌کشد و در سوریه نیز جنگ طایفه‌ای رخ می‌دهد.

وی افزود: تلاش برای تعلیم و تعلم قرآن مهم است و امام علی (ع) فرمود قرآن بهترین سخن است که باید بدان اهتمام داشت که خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه قرآن در کشور انجام گرفته که البته کافی نیست.

وی بیان داشت: فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی توانایی خواندن روخوانی قرآن کریم را ندارند این در حالی است که برای گرفتن برخی از مدارک یادگرفتن زبان انگلیسی ضروری است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تدوین علوم انسانی قرآن محور برای مدیریت کشور مهم است که در بسیاری از موارد شاهد حاکمیت غربی بر محتوای علوم انسانی هستیم که در حوزه‌های سیاست و اقتصاد و مسائل دیگر می‌بایست از قرآن کریم و معارف دینی و اسلامی کمک گرفت.

کد خبر 5472516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha