۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۲۳

همزمان با دیگر نقاط ایران اسلامی؛

«سوگ پدر» استان سمنان را فرا گرفت/ در فراغ مکرِم ایتام

«سوگ پدر» استان سمنان را فرا گرفت/ در فراغ مکرِم ایتام

سمنان- آئین سوگواری سالروز شهادت حضرت علی(ع) همزمان با سایر نقاط کشور در جای جای استان سمنان برگزار و مردم در شب شهادت مولایشان، به عزاداری پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم جای جای استان سمنان در سالروز شهادت مولای متقیان علی (ع)، با حضور در مساجد و منبر خانه‌ها، شب گذشته را به احیا و ادعیه خوانی و سوگواری پرداختند و امروز صبح نیز برخی هیئت‌های عزاداری با دهان روزه نسبت به دسته روی سالروز شهادت دست گیر یتیمان مبادرت ورزیدند.

مردم قدر شناس و شهید پرور استان سمنان با حضور در مساجد یک بار دیگر شب‌های قدر را گرامی داشتند و از خدای منان خواستار عفو گناهان شدند، مردمی که به خوبی اهمیت و عظمت شب‌های قدر و شب شهادت مولایشان را می‌شناسند و می‌دانند که امروز آسمان و زمین هر دو با هم در سوگ مکرم ایتام می‌نالد زیرا امروز یتیمان همه بی پدر شده‌اند.

سوگ پدر

در سمنان بسیاری از مردم در گلزار شهدا و دیگر اماکن مذهبی و به خصوص مساجد گرد هم آمدند تا شب شهادت مولایشان را در سوگ بنشینند، همچنین حضور پر شمار مردم متدین سمنان در پایگاه انتقال خون برای ادای نذر خون به یاد مولایشان از دیگر ویژگی‌های عزاداری مردم استان سمنان در این شب مقدس بود.

در شاهرود نیز مراسم دعاخوانی و مرثیه سرایی در رثای مولا با شکوه خاصی برگزار شد مردم در مساجد شهر گرد هم آمدند و گلزار شهدای گمنام بر فراز بام شاهرود و همچنین گلزار شهدای دفاع مقدس حال و هوای دیگری داشت، مردم همچنین در مراسم محوری مانند مسجد ابوالفضل (ع) نیز شرکت کردند تا پای منبر علمای اسلام لحظاتی را تدبر کنند از سوی دیگر پایگاه انتقال خون شاهرود هم این روزها مملو از آدم‌هایی است که می‌دانند قدر خون را… نذر خون دارند و می‌آیند تا گره از کار کسی باز کنند.

«سوگ پدر» استان سمنان را فرا گرفت/ در فراغ مکرِم ایتام

پویش به عشق علی (ع)

در شهرهای استان سمنان همچنین پویش عشق به علی (ع) نیز از سوی کمیته امداد استان سمنان برگزار شده تا یتیمان رفتن پدر را کمتر احساس کنند، پدری که دست نوازشگرش همیشه بر سر یتیمان بود. مدیرکل کمیته امداد استان سمنان درباره این پویش به خبرنگار مهر، می‌گوید: کمک به کودکان مددجو از جمله بخش‌های محوری این پویش است.

علی بحیرایی با بیان اینکه حامیان با ارسال عدد یک به شماره ۳۰۰۰۳۳۳۳۲۳ و یا از طریق نشانی ekram.emdad.ir اقدام به ثبت نام کنند، تاکید کرد: تقویت کمک به مددجویان طرح اکرام در واقع محور این طرح است و ما پیش بینی می‌کنیم که بتوانیم دست کم هزار نفر را در این طرح به عنوان کمک به ایتام همراه کنیم.

وی با بیان اینکه مردم هر میزان کمک از ده هزار تومان به بالا که می‌توانند در طول ماه به این کودکان انجام می‌دهند، گفت: ۸۰۰ کودک یتیم و سه هزار کودک در طرح محسنین استان تحت حمایت خیران و نیکوکاران قرار داشته و ماهانه مستمری دریافت می‌کنند که با کمک‌های مردمی می‌توان این مستمری را ارتقا بخشید.

«سوگ پدر» استان سمنان را فرا گرفت/ در فراغ مکرِم ایتام

حضور مردم در مساجد

شب نزول رحمت الهی و آمرزش گناهان و همچنین شب شهادت مولا علی (ع) برای مردم دامغان هم شبی به یاد ماندنی شد چرا که خانواده‌ها با حضورشان در کنار هم با رعایت مسائل بهداشتی و در اماکن مقدس و مساجد دامغان، از فیض این شب‌های عظیم بهره مند شدند.

مردم استان سمنان در دیگر نقاط شهرهای و روستایی از گرمسار و سرخه و ایوان کی تا میامی و بی ارجمند و بسطام و نردین سوگواری و انجام اعمال شب‌های قدر را با خلوصی خاص انجام دادند مردمی که با شهادت بیگانه نیستند و سه هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کرده‌اند استان سمنان مهد شهادت طلبی و ولایتمداری است استانی است که مردمش قدر چنین شب‌هایی را به خوبی می‌دانند شب‌هایی که از هزار افزون هستند.

کمک به ایتام

از دیگر بخش‌های مراسم سوگواری مردم استان سمنان اما طبخ نذری و افطاری و توزیع اقلام مورد نیاز نیازمندان در قالب طرح مواسات بود که برای سومین ماه رمضان پیاپی از بدو شیوع کرونا تا کنون صورت پذیرفت. این طرح در قالب مساجد و محلات و با همراهی بسیج و کمیته امداد در شب گذشته و امشب نیز برگزار می‌شود و بسته‌های ارزاق بین نیازمندان استان توزیع خواهد شد.

حضور در گلزار شهدا برای گرامی داشت یاد شهدای استان سمنان از یک سو و نذر خون با حضور در پایگاه‌های انقال خون برای همراهی با مریضان از سوی دیگر سبب شده تا رنگ و بوی دیگری به شب احیا و شهادت امام علی (ع) در استان سمنان بخشیده شود شبی که یادآور یتیمی یتیمان است شبی که یادآور پر کشیدن بهترین پدر دنیا است. شبی که همه بی پدر شده اند و طعم تلخ یتیمی را می چشند مردم استان سمنان در این شب اما به کمک نیازمندان آمده‌اند تا سوگ شأن را برای پدر، با هم تقسیم کنند.

کد خبر 5473260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha