۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۳۵

مدیر مطالعات آب منطقه‌ای اردبیل خبر داد؛

افت ۱۳ متری سطح آب در دشت اردبیل/برداشت بی‌رویه ۳۰ میلیون مترمکعب

افت ۱۳ متری سطح آب در دشت اردبیل/برداشت بی‌رویه ۳۰ میلیون مترمکعب

اردبیل-مدیر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: سطح آب در دشت اردبیل که مساحتی بالغ بر یک هزار و ۷۴ کیلومتر مربع دارد در ۴۳ سال گذشته ۱۳ متر افت داشته که این موضوع زنگ خطری برای بی‌آبی است.

به گزارش خبرنگار مهر، نبی‌اله پاسبان ظهر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه حوزه آبریز اصلی دشت اردبیل در درجه اول دریای خزر و در درجه دوم رود ارس بوده اما در نقطه مقابل با برداشت‌های بی‌رویه و حفر چاه‌های غیرمجاز و رشد این حفاری‌ها یک دهه اخیر شاهد افت محسوس سطح آب در دشت اردبیل هستیم که همین مسئله این دشت را در آستانه ورود به وضعیت ممنوعه بحرانی قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در ۴۳ سال گذشته سطح آب در دشت اردبیل افت ۱۳ متری را داشته است، افزود: با ثبت ۳۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت از دشت اردبیل چشم انداز برداشت از این دشت وضعیت مثبتی را به ما نشان نمی‌دهد مگر اینکه راستای اصلاح جامع الگوی مصرف و تعادل‌بخشی با همکاری وزارت نیرو برنامه‌های دولت به خوبی پیش رود.

مدیر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: خطر فرونشست و ایجاد فروچاله در دشت اردبیل اگر چه به صورت جدی اتفاق نیفتاده است اما این عارضه با تداوم روند برداشت غیرمجاز از این دشت در سال‌های نه چندان دور به وقوع خواهد پیوست که هم‌اکنون نیز وضعیت ممنوع بحرانی در جنوب و جنوب شرق دشت اردبیل در حال وقوع است.

پاسبان همچنین خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات لازمی که هم‌اکنون باید با جدیت به آن توجه داشت بحث تثبیت دشت اردبیل و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها از این دشت است که در همین راستا برخی پروژه‌های خرد و کلان یا آغاز یا برای اجرا برنامه‌ریزی شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ورود جدی به پروژه عظیم تعادل‌بخشی و سازگاری با کم‌آبی است.

وی به راهکارهای علاج‌بخشی در دشت اردبیل اشاره و اذعان کرد: به زعم بسیاری از کارشناسان دشتی که تغذیه و تخلیه آن در توازن باشد در واقع در آن دشت زنگ خطر بحران آب به صدا درآمده و متأسفانه دشت اردبیل نیز جز این دشت‌هاست که برای جلوگیری از تشدید این بحران باید در کنار تعدیل کردن برداشت از حفاری چاه‌های غیرمجاز جلوگیری کرد.

به گفته این مسئول در کنار این موارد فرهنگ‌سازی و ارائه یک ساز و کار جامع برای جلب مشارکت مردمی می‌تواند تا حد قابل توجهی در نجات دشت اردبیل مؤثر واقع شود.

پاسبان همچنین به مصرف آب در حوزه‌های مختلف در شهر اردبیل اشاره و اضافه کرد: هم‌اکنون ۸۲ درصد آب اردبیل در حوزه کشاورزی، ۱۴.۵ درصد در بخش خانگی و ۳.۵ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

کد خبر 5490575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha