۶ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۴۵

فرجی‌راد در گفتگو با مهر:

صندوق پولی و کنوانسیون منطقه‌ای برای حل مشکل ریزگردها تشکیل شود

صندوق پولی و کنوانسیون منطقه‌ای برای حل مشکل ریزگردها تشکیل شود

یک کارشناس مسائل ژئوپلیتیک گفت:آلودگی هوا در مناطق غربی بین‌النهرین از جمله سوریه، اردن و همچنین در مصر وعربستان وجود دارد که نشان می‌دهد این چالش منطقه‌ای و نیازمند کنوانسیون منطقه‌ای است.

عبدالرضا فرجی‌راد کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به دستور رئیس جمهور به وزارت امور خارجه برای بررسی راه‌حل‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای حل مسئله ریزگردها و آلودگی هوا گفت: مسئله ریزگردها در درجه اول به تغییرات اقلیمی و در درجه دوم به مدیریت غلط منابع آبی در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی برمی‌گردد.

وی افزود: تغییرات اقلیمی و مدیریت غلط آب منجر به کاهش وزن و پوکی خاک شده است که هنگام وزش باد به راحتی در هوا بلند می‌شود؛ طبیعی است اگر خاک رطوبت مورد نیاز را داشته باشد از زمین بلند نمی‌شود.

این کارشناس مسائل ژئوپلیتیک تصریح کرد: این روند به علت تغییرات اقلیمی و پیشرفت‌های تکنولوژیک و افزایش نیاز کشورها به منابع و ذخایر آبی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: الان در منطقه ما سه کشور ایران، عراق و ترکیه در این قضیه دخیل هستند. باید در مرحله اول دور هم جمع شوند و اقدامات آنی را در دستور کار قرار دهند که این بحران تا حدودی کاهش یابد. البته این بحران در مدت زمان کوتاه قابل حل نخواهد بود.

فرجی‌راد تصریح کرد: این سه کشور می‌توانند برای ایجاد یک دبیرخانه یا کنوانسیون بین‌المللی با اسم ریزگرد بانی شوند و در ادامه کشورهایی مانند اردن، سوریه، عربستان، مصر، قطر و کویت که در مسیر گرد و غبار هستند و یا منبع ایجاد آن هستند در این کنوانسیون عضو شوند و از نظرات کارشناسان استفاده کنند.

وی افزود: دبیرخانه دائمی نیز در نزد یکی از این کشورها ثبت شود و برای تأمین هزینه‌ها نیز یک صندوق مالی ایجاد شود. همچنین جلسه‌ی اول نیز با حضور سران این کشورها تشکیل شود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: از طرف دیگر نیز می‌توان از طریق مذاکرات مقداری آب را روانه‌ی هورهای خشک شده کرد تا مقداری از رنج مردم کاسته شود.

فرجی‌راد همچنین گفت: شدت گرد و غبار در عراق بیش‌تر است و فکر می‌کنم تأثیر سدسازی‌های اخیر ترکیه در مناطق جنوبی و شرقی این کشور، در آینده بیشتر نمایان شود.

این کارشناس مسائل ژئوپلیتیک در پایان تصریح کرد: آلودگی هوا در مناطق غربی بین‌النهرین از جمله سوریه و اردن و همچنین در مصر و عربستان وجود دارد که نشان می‌دهد این یک چالش منطقه‌ای و نیازمند کنوانسیون منطقه‌ای است.

کد خبر 5499631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha