۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۱

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان زنجان:

۸ میلیون تن پسماند سرب و روی در اختیار سازمان صمت قرار گرفت

۸ میلیون تن پسماند سرب و روی در اختیار سازمان صمت قرار گرفت

زنجان-مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: ۸ میلیون تن پسماند سرب و روی در شهرک تخصصی روی استان زنجان در اختیار سازمان صمت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا یافتیان روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران در محل دشت سهرین زنجان با بیان اینکه محیط زیست همواره در زمینه توسعه صنعتی در استان زنجان تلاش کرده است، برخی مطالب عنوان شده توسط فعالان صنعتی مبتنی برای ممانعت این مجموعه در زمینه را رد کرد و گفت: محیط زیست به عنوان دستگاهی که وظیفه حفاظت از محیط زیست را دارد همواره برای توسعه صنعتی با در نظر گرفتن مولفه های زیست محیطی تلاش کرده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته یک هزار و ۱۸۸ درخواست برای دریافت مجوز در زنجان ثبت شده افزود، گفت: از این تعداد با ۷۲۴ درخواست موافقت شده که شامل ۶۲ درصد است.

یافتیان ادامه داد: یک هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در استان از محیط زیست مجوز گرفته‌اند و تنها مخالفت محیط زیست ملاک مخالفت نیست و سایر نهادها نیز در ارائه این مجوز موثر هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: با صدور هیچگونه مجوزی با رعایت استانداردها مخالفت نمی‌شود و در بسیاری از این موارد نیز با رفع مشکل پرونده مجوز صادر شده است.

یافتیان ۸ میلیون تن پسماند سرب و روی در شهرک تخصصی روی استان زنجان در اختیار سازمان صمت قرار گرفته است، گفت: مالچ پاشی و دیوارکشی انجام شده و عیارسنجی آن برای ارزش‌گذاری و توسعه استان مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سه ایستگاه سنجش هوا در استان زنجان فعال است، ادامه داد: طبق اطلاعات این ایستگاه‌ها تنها علت آلایندگی هوا در زنجان ریزگردها بوده و مانند شهرهای بزرگ آلایندگی ناشی از سوخت نداریم.

با بیان اینکه به خاطر شرایط اقلیم خشک که در خاورمیانه وجود دارد تشکیل ریزگردها اجتناب ناپذیر است، افزود: با وجود سدسازی های بسیار در کشورهای همسایه، خشک شدن زمین و کاهش بارندگی ها، تشکیل ریزگردها به چند روز، چند ماه و یاچندسال ختم نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه، با شرایط اقلیمی منطقه خاورمیانه و تاثیر آن در کشور ما نیز، ریزگردها تمام شدنی نبوده و با ما خواهند بود، گفت: لزوم مدیریت در مواجهه با ریزگردها، بیش از پیش احساس می شود و عموم مردم و مسئولان باید در این خصوص همکاری های لازم را برای مدیریت آن داشته باشند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان زنجان با تاکید بر لزوم حفظ آموزش های مجازی در آموزش و پرورش اظهار داشت: با ادامه روند تشکیل ریزگردها و لزوم تعطیلی مدارس در مواقع بحرانی و نیاز، دانش آموزان باید بتوانند از آموزش‌های مجازی استفاده کنند.

یافتیان با بیان اینکه تشکیل ریزگردها مشکلات و تبعات منفی بسیاری دارند، گفت: ریزگردها یک ویژگی هم دارند که می توانند قطرات آب را در اطراف خود جذب کنند و از چسبندگی آنها به یکدیگر و تشکیل قطرات باران جلوگیری کنند تداوم تشکیل ریزگردها کاهش بارندگی و خشکسالی را خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست بدون همراهی مردم میسر نیست، گفت: به صرف انتقاد نمی‌توان یاور محیط زیست بود و باید حتماً مردم با ارائه راهکار همیار باشند.

یافتیان افزود: برای رسیدن به فرهنگ حفظ محیط زیست باید از آموزش صرف اجتناب شود و نمی‌توان بدون مردم و نقش آنها انتظار بهبود شرایط در جامعه را داشت.

وی ادامه داد: استفاده از محیط زیست با عدم استفاده از محیط زیست متفاوت است و باید بتوان یک توازن بین حفظ محیط زیست و بهره‌گیری ایجاد کرد.

یافتیان یکی از علل کاهش آموزش‌های محیط زیستی در مدارس را شیوع کرونا عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به تعطیلی مدارس امکان حضور محیط بانان در بستر مدارس وجود نداشت.

کد خبر 5510596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha